Advertisement

JANGAN BELI 17 PRODUK KECANTIKAN INI.

Assalamualaikum..



nak cerita pasal produk kecantikan ni..
tadi aku baca kat satu laman web ni..
dia senaraikan produk kecantikan
yang tak sepatutnya kita pakai.
meh kita baca sikit petikan dari vemale.com ni.

"ada banyak produk yang mendakwa sudah mendapat kebenaan dari BPOM (Badan Pengawasan Obat dan Makanan) tapi ternyata ianya  palsu dan mereka tidak pernah mendaftarkan produknya. Produk-produk kecantikan kulit yang memalsukan izin dari BPOM ini berbahaya bila dipergunakan dan bisa menyebabkan kerusakan kulit dan memicu kanker. Produk kecantikan berbahaya ini mengandung zat merkuri, hidrokinon, asam retinoat dan resorsinol. Zat-zat ini berbahaya bagi tubuh karena pemakaian kosmetik yang mengandung merkuri dapat memperlambat pertumbuhan janin, mengakibatkan keguguran dan kemandulan.

Selain itu,  penggunaan hidrokinon, asam retinoat dan resorsinol juga berdampak seperti merkuri. Dampak minimal dari hidrokinon, jelasnya menyebabkan iritasi dan kulit terbakar. Hari ini (19/6) Pemkab Purbalingga mengumumkan 17 kosmetika yang mengandung zat berbahaya bagi kesehatan. Pengumuman tersebut dirilis Kepala Dinas Kesehatan Kabupaten Purbalingga, Hanung Wikanton. Dinas Kesehatan Purbalingga mengingatkan masyarakat untuk tidak membeli produk-produk yang sudah dinyatakan berbahaya oleh dinas kesehatan dan cermat dalam memilih kosmetik kecantikan bila sekali merusak tidak akan bisa disembuhkan lagi."

Anatara produk yang tersenarai:

1.Tabita Daily Cream, Tabita Night Cream, Tabita Skin Care Smooth Lotion

2. Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 2+, Chrysant 24 Skin Care Pemutih Ketiak, Chrysant 24 Skin Care Cream Malam Jasmine, Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 1 dan Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 2.

3. Green Alvina Night Cream Acne, Herbal Clinic "Green Alvina" Walet Cream Mild Night Cream

4. Hayfa Acne Morning Pagi dan Sore

5. Acne Lotion Dr Nur Hidayat SpKK, Cream Malam Prima 1 Dr Nur Hidayat SpKK, Acne Cream Malam Dr Nur Hidayat SpKK

6. Hayfa Sunblock Acne Cream Natural PagiSore

7. Cantik Whitening Vit E Night Cream, Cantik Whitening Vit E Day Cream

Ada 17 produk semuanya..
dan kita sedia maklum sesetengah produk yang datang nya
dari negara seberang ni dah ada kat negara kita.
ada jugak yang tak de..
mana la tau kot2 korang pi indonesia nampak produk kecantikan
yang murah terus beli.bawak balik jual kat kawan.
dah satu hal kawan kita sakit sana sakit sini..kan??

jadi beringat lah ye.

sekian.

Catat Komen

16 Ulasan

  1. semua produk ni kita x pakai.. sebenarnya banyak jugak produk yg di haramkan. produk yg terkenal pun ada..

    BalasPadam
  2. satu tu pun belum penah cuba diana...sib baik..

    BalasPadam
  3. dulu ada juga ter pakai. nasib baik dah x guna dah

    BalasPadam
  4. memang kena lebih hati2... brg yg terjual makin banyak dan tak terkawal...

    BalasPadam
  5. Nasib baik semua produk tu M tak guna..selamat berpuasa

    BalasPadam
  6. produk tabita tu mcm penah nmpk aritu...

    BalasPadam
  7. pelik jugak kekadang dia punya promo 'putih dalam masa 7 hari'....

    anyway TQ for the info.

    BalasPadam
  8. sbb tu beli produk ni kne ati2...tkut efek dye nt

    BalasPadam
  9. Takutkan diana kan .. nak cantik sngat tetiba lain jadinya. Haihhh

    BalasPadam
  10. btol ke ni xley pki?haiyoo skang kt opis sy da trending pki tabita ni...

    BalasPadam
  11. hehe, mujur tak pernah jumpa lagi produk ni

    BalasPadam
  12. nape aku mcm xfamiliar dgn jenama2 produk ni...nasib aku xguna yg mengarut2 sgt..thanx for sharing..

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)