Skip to main content

JANGAN BELI 17 PRODUK KECANTIKAN INI.

Assalamualaikum..



nak cerita pasal produk kecantikan ni..
tadi aku baca kat satu laman web ni..
dia senaraikan produk kecantikan
yang tak sepatutnya kita pakai.
meh kita baca sikit petikan dari vemale.com ni.

"ada banyak produk yang mendakwa sudah mendapat kebenaan dari BPOM (Badan Pengawasan Obat dan Makanan) tapi ternyata ianya  palsu dan mereka tidak pernah mendaftarkan produknya. Produk-produk kecantikan kulit yang memalsukan izin dari BPOM ini berbahaya bila dipergunakan dan bisa menyebabkan kerusakan kulit dan memicu kanker. Produk kecantikan berbahaya ini mengandung zat merkuri, hidrokinon, asam retinoat dan resorsinol. Zat-zat ini berbahaya bagi tubuh karena pemakaian kosmetik yang mengandung merkuri dapat memperlambat pertumbuhan janin, mengakibatkan keguguran dan kemandulan.

Selain itu,  penggunaan hidrokinon, asam retinoat dan resorsinol juga berdampak seperti merkuri. Dampak minimal dari hidrokinon, jelasnya menyebabkan iritasi dan kulit terbakar. Hari ini (19/6) Pemkab Purbalingga mengumumkan 17 kosmetika yang mengandung zat berbahaya bagi kesehatan. Pengumuman tersebut dirilis Kepala Dinas Kesehatan Kabupaten Purbalingga, Hanung Wikanton. Dinas Kesehatan Purbalingga mengingatkan masyarakat untuk tidak membeli produk-produk yang sudah dinyatakan berbahaya oleh dinas kesehatan dan cermat dalam memilih kosmetik kecantikan bila sekali merusak tidak akan bisa disembuhkan lagi."

Anatara produk yang tersenarai:

1.Tabita Daily Cream, Tabita Night Cream, Tabita Skin Care Smooth Lotion

2. Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 2+, Chrysant 24 Skin Care Pemutih Ketiak, Chrysant 24 Skin Care Cream Malam Jasmine, Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 1 dan Chrysant 24 Skin Care AHA Toner No 2.

3. Green Alvina Night Cream Acne, Herbal Clinic "Green Alvina" Walet Cream Mild Night Cream

4. Hayfa Acne Morning Pagi dan Sore

5. Acne Lotion Dr Nur Hidayat SpKK, Cream Malam Prima 1 Dr Nur Hidayat SpKK, Acne Cream Malam Dr Nur Hidayat SpKK

6. Hayfa Sunblock Acne Cream Natural PagiSore

7. Cantik Whitening Vit E Night Cream, Cantik Whitening Vit E Day Cream

Ada 17 produk semuanya..
dan kita sedia maklum sesetengah produk yang datang nya
dari negara seberang ni dah ada kat negara kita.
ada jugak yang tak de..
mana la tau kot2 korang pi indonesia nampak produk kecantikan
yang murah terus beli.bawak balik jual kat kawan.
dah satu hal kawan kita sakit sana sakit sini..kan??

jadi beringat lah ye.

sekian.

Comments

  1. semua produk ni kita x pakai.. sebenarnya banyak jugak produk yg di haramkan. produk yg terkenal pun ada..

    ReplyDelete
  2. satu tu pun belum penah cuba diana...sib baik..

    ReplyDelete
  3. dulu ada juga ter pakai. nasib baik dah x guna dah

    ReplyDelete
  4. memang kena lebih hati2... brg yg terjual makin banyak dan tak terkawal...

    ReplyDelete
  5. Nasib baik semua produk tu M tak guna..selamat berpuasa

    ReplyDelete
  6. produk tabita tu mcm penah nmpk aritu...

    ReplyDelete
  7. pelik jugak kekadang dia punya promo 'putih dalam masa 7 hari'....

    anyway TQ for the info.

    ReplyDelete
  8. Kena betul2 selidik sebelum pakai.

    ReplyDelete
  9. sbb tu beli produk ni kne ati2...tkut efek dye nt

    ReplyDelete
  10. Takutkan diana kan .. nak cantik sngat tetiba lain jadinya. Haihhh

    ReplyDelete
  11. btol ke ni xley pki?haiyoo skang kt opis sy da trending pki tabita ni...

    ReplyDelete
  12. hehe, mujur tak pernah jumpa lagi produk ni

    ReplyDelete
  13. nape aku mcm xfamiliar dgn jenama2 produk ni...nasib aku xguna yg mengarut2 sgt..thanx for sharing..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …