Skip to main content

INI YANG DIALAMI LELAKI SELEPAS MEREKA BERKAHWIN

Assalamualaikum..



Orang kata bila dah kawen ni banyak benda yang berubah tak kira la pada isteri ataupun suami.walaupun ada yang kata suami tak ketara sangt perubahan nya tapi ramai suami alami perubahan yang lebih kurang sama je..nak tau apa yang berubah??

1)Berat badan bertambah
susah la nak tengok lelaki yang masa bujang dia gemuk dah kawen dia kurus saja.kalau ada pun mungkin sebab dah memang dia sendiri nak kurus.makan ubat,bersenam dan sebagainya./tapi yang ramai nya bila dah kawen badan makin bulat,perut makin nampak.Tak naik banyak,sikit mesti ada..kan??mungkin sebab tanggungjawab dah bertambah jadi tak sempat nak melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh.

2)Lebih kemas dan rapi
Biasala dah kawen ni kain baju semua isteri yang uruskan walau isteri kerja tapi kain baju tetap bergosok,isteri pulak hari2 cuci kain baju.kalau suami pkai selekeh2 isteri tegur,jadi semuanya serba sempurna.


3)Lebih bertanggung jawab
walaupun ada suami yang masih keluar setiap malam minum kopi dengan kawan2 tapi bila dah kawen ni mungkin balik lebih awal ke rumah berbanding masa bujang dulu.keperluan isteri jugak perlu diambil kira sebab dah sedia maklum dengan tanggungjawab sendiri.


4)Rezeki bertambah
kata orang tua,kalau dah pengantin baru tu mesti ada la rezekinya sendiri.sama macam bila dah beranak pinak la.suami pulak semestinya ada kesedaran sendiri untuk bekerja lebih kuat demi memenuhi keperluan keluarga

5)Lebih mudah bergaul
Masa bujang dulu asyik berbual dengan kawan2 di facebook je.bila berbual dengan orang secara berdepan malu2..tak pandai nak sembang pasal apa.tapi biasanya bila dah kawen tak sedar ada je topik nak diceritakan..

6)Kesihatan lebih baik
betul tak bila dah ada anak,ada isteri suami ni akan lebih menjaga kesihatan dia.
dia balik kerjaacepat23 dia mandi sebab ada anak kecik contohnya.risau kalau kotor2 nanti anak sakit.beza dengan masaabujang dulu balik kerja terus terkam tilam bantal dengan busuk masam tu..kan??kalau ada kawan2 sekerja yang batuk atau selsema pun dia akan lebih berhati2 takut dia akan sakit dan berjangkit pada anak dan isteri kat rumah..

setuju ke tidak?

sekian..

Comments

  1. heheheh. ni yang tak sabar nak kahwin ni.ahahaha

    ReplyDelete
  2. betul kak...macam krole ni, kalo tngok dari beza dari bujang n pas kahwin ni mmg jauh sekali...dulu pinggang krole 28...skngni dah 34...berat pun dah smpai 70kg+++ hahaha...bab kemas tu pun krole setuju...tak reti dah nak simpan rambut panjng walupun diri ini mminati rambut pjg satu ketika dahulu huhuhu...boleh kata semuanya krole setuju~ nice sharing kak

    p/s : ehem2~ boni...pe lagi "jangan tunggu lama2"

    ReplyDelete
  3. setuju sangat2.. :)
    wlpun tak kawin lagi, pndangan sy selalu nmpk macam tu..

    ReplyDelete
  4. setuju,,sy tgok abg2 saudara n pakcik cmtu la gamaknya..

    ReplyDelete
  5. BETUL TU...abang no 2 rindu badan dia sebelum kawen..beza gila..

    tp abang no 1 maintain je kurus nya..hehe..kak ipar yg bagai dipam2

    ReplyDelete
  6. hehe.biasanya mcm tu la kot..hihi

    ReplyDelete
  7. ok. stress baca. sbb tak kawen lg. haha..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …