ANAK SUKA MENGASARI HAIWAN

Assalamualaikum...



Kemarin aku ada tengok satu video kat youtube.video lama ..
dia tunjuk anak dia main2 dengan arnab.
lepas tu dia picit2 badan arnab tu..Dia cekik2..
rasa kesian pulak tengok..
yang tukang ambik gambar tu siap gelak2 pulak.
geram pulak aku tengok.

Aku pernah terbaca
kalau anak kita tu suka buat ganas2 kat binatang
maknanya anak kita ada masalah gangguan jiwa dan emosi.
benda ni kalau kita tak cegah akan
buat anak kita antisosial,
dan sering merugikan orang lain, memutar belitkan fakta,
menyebar fitnah, dan berbohong untuk mendapatkan
kepuasan dan keuntungan sendiri.

kalau anak kita masa kecik pernah disakiti oleh haiwan tu
misalnya kucing pernah cakar dia ke,
pernah gigit kaki dia ke,
sebaiknya jauhkan dia dari haiwan tu.
jangan paksa2 dia untuk suka haiwan tu.
bila kita paksa2 jugak tu yang buat dia akan berkasar dengan haiwan.

sekian..


Post a comment

8 Comments

  1. Ish...napelah org tua yg amek video tu eh? Dibiarkan je. Sahlah tak betul jugak.

    ReplyDelete
  2. betul ke kak? hmm dalam family takde lagi yang macam tu.

    ReplyDelete
  3. biasanyer bdk2 geram ngan kucing jer..
    tp xler kejam sampi nk cekik2..
    tu mmg kritikal dh rasanyer.

    ReplyDelete
  4. ada betul jg. kalu dgn haiwan dah dipicit2 nyer apatah lg dgn manusia kelak

    ReplyDelete
  5. Oo..mcm tu ke? Dulu selalu jgk paksa anak2 buah sukakan kucing. Salah rupanya teknik ku itu.

    ReplyDelete
  6. owh...gitu..kne ajar budak2 mjadi pnyanyang pd binatang la kn

    ReplyDelete
  7. anak-anak ema tak minat binatang

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)