Skip to main content

ANAK SUKA MENGASARI HAIWAN

Assalamualaikum...



Kemarin aku ada tengok satu video kat youtube.video lama ..
dia tunjuk anak dia main2 dengan arnab.
lepas tu dia picit2 badan arnab tu..Dia cekik2..
rasa kesian pulak tengok..
yang tukang ambik gambar tu siap gelak2 pulak.
geram pulak aku tengok.

Aku pernah terbaca
kalau anak kita tu suka buat ganas2 kat binatang
maknanya anak kita ada masalah gangguan jiwa dan emosi.
benda ni kalau kita tak cegah akan
buat anak kita antisosial,
dan sering merugikan orang lain, memutar belitkan fakta,
menyebar fitnah, dan berbohong untuk mendapatkan
kepuasan dan keuntungan sendiri.

kalau anak kita masa kecik pernah disakiti oleh haiwan tu
misalnya kucing pernah cakar dia ke,
pernah gigit kaki dia ke,
sebaiknya jauhkan dia dari haiwan tu.
jangan paksa2 dia untuk suka haiwan tu.
bila kita paksa2 jugak tu yang buat dia akan berkasar dengan haiwan.

sekian..


Comments

  1. Ish...napelah org tua yg amek video tu eh? Dibiarkan je. Sahlah tak betul jugak.

    ReplyDelete
  2. betul ke kak? hmm dalam family takde lagi yang macam tu.

    ReplyDelete
  3. biasanyer bdk2 geram ngan kucing jer..
    tp xler kejam sampi nk cekik2..
    tu mmg kritikal dh rasanyer.

    ReplyDelete
  4. ada betul jg. kalu dgn haiwan dah dipicit2 nyer apatah lg dgn manusia kelak

    ReplyDelete
  5. Oo..mcm tu ke? Dulu selalu jgk paksa anak2 buah sukakan kucing. Salah rupanya teknik ku itu.

    ReplyDelete
  6. owh...gitu..kne ajar budak2 mjadi pnyanyang pd binatang la kn

    ReplyDelete
  7. anak-anak ema tak minat binatang

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …