Skip to main content

ANAK SUKA MENGASARI HAIWAN

Assalamualaikum...



Kemarin aku ada tengok satu video kat youtube.video lama ..
dia tunjuk anak dia main2 dengan arnab.
lepas tu dia picit2 badan arnab tu..Dia cekik2..
rasa kesian pulak tengok..
yang tukang ambik gambar tu siap gelak2 pulak.
geram pulak aku tengok.

Aku pernah terbaca
kalau anak kita tu suka buat ganas2 kat binatang
maknanya anak kita ada masalah gangguan jiwa dan emosi.
benda ni kalau kita tak cegah akan
buat anak kita antisosial,
dan sering merugikan orang lain, memutar belitkan fakta,
menyebar fitnah, dan berbohong untuk mendapatkan
kepuasan dan keuntungan sendiri.

kalau anak kita masa kecik pernah disakiti oleh haiwan tu
misalnya kucing pernah cakar dia ke,
pernah gigit kaki dia ke,
sebaiknya jauhkan dia dari haiwan tu.
jangan paksa2 dia untuk suka haiwan tu.
bila kita paksa2 jugak tu yang buat dia akan berkasar dengan haiwan.

sekian..


Comments

  1. Ish...napelah org tua yg amek video tu eh? Dibiarkan je. Sahlah tak betul jugak.

    ReplyDelete
  2. betul ke kak? hmm dalam family takde lagi yang macam tu.

    ReplyDelete
  3. biasanyer bdk2 geram ngan kucing jer..
    tp xler kejam sampi nk cekik2..
    tu mmg kritikal dh rasanyer.

    ReplyDelete
  4. ada betul jg. kalu dgn haiwan dah dipicit2 nyer apatah lg dgn manusia kelak

    ReplyDelete
  5. Oo..mcm tu ke? Dulu selalu jgk paksa anak2 buah sukakan kucing. Salah rupanya teknik ku itu.

    ReplyDelete
  6. owh...gitu..kne ajar budak2 mjadi pnyanyang pd binatang la kn

    ReplyDelete
  7. anak-anak ema tak minat binatang

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …