Skip to main content

MUSIM BEDAK THANAKA

Assalamualaikum...


sekarang ni dah sampai musim bedak thanaka..kan?
sejak Nora Danish jual bedak ni ramai perempuan nak 
kulit putih cam Nora Danish.


apa benda bedak Thanaka ni??
Thanaka ni nama kayu yang dipercayai
boleh merawat kulit wajah kita.
kalau kat Myanmar memang banyak la bedak ni.
boleh kata ini lah bedak yang depa guna sehari2.



Dulu kan,selalu nampak perempuan2 Myanmar kat depan umah aku ni
bila petang2 depa nak pi kerja mesti pakai bedak ni..
pelik jugak aku..
apasal la depa ni pi kerja pun pakai bedak sejuk..
esok pagi depa balik kerja
tengok bedak sejuk tu dok ada lagi kat muka..
rupanya memang bedak tu depa pakai setiap masa..
patut la depa putih kan??



bukan yang besaq2 ni ja guna,
yang kecik2 pun guna jugak,..
kawan suami aku kata,kat kampung dia
semua budak2 pakai bedak ni.
kalau lepas mandi tu tengok semua pipi bercalit bedak ni.



Kat Myanmar memang banyak bedak nih.
ada dalam macam2 bungkusan..
ada yang bekas putih,hijau,biru dan ada 
jugak yang dalam bentuk serbuk dia packing dalam bungkus plastik ja.
ada jugak yang jual kayu thanaka tu ja..
nak pakai gosok la sampai dia hancur lepas tu sapu kat muka..hahha
larat???



jadi jangan pulak ada yang kata yang Nora Danish tu
jual ada lah satu2nya yang Origanal sebab Nora danish pun ambik kat
Myanmar jugak dan dia
tukar packing tu dengan label dia.
harga pun sah2 la berganda2 sebab menanpung kos ambik,
kos label semula dan sebagainya.




Aku pun pakai jugak bedak thanaka ni??
baru pakai 3,4 hari ni la..
Tak beli la yang Nora Danish punya tu..
yang aku pakai ni label asli nya.
tak de yang pek2 semula nih..
kawan suami aku dari myanmar yang syorkan..
nanti dah habis aku nak beli kat dia la..
sebab dia jual 5 ringgit je..heheh


sekian...

Comments

  1. mmg femes skrg bedak ni..nak2 plak ngn nora danish kn

    ReplyDelete
  2. Nak jugak! kak jual la on9...jgn mhl2 lak.hehehe..
    -nakcantikmacamnoradanishtapikedekut-

    ReplyDelete
  3. mrh tu dear..nora jual rm10..tp okla lg dr yg len smpai 40 pn ada..

    ReplyDelete
  4. Dulu hot dengan bedak kokuryu. la ni hot thanaka pulak. hiks

    ReplyDelete
  5. Le...tatau lak alkisahnya bedak ni. Sy ni mmg tak amik port sgt psl brg2 kecantikan diri. Huhuhuhu....

    ReplyDelete
  6. ema nak beli dgn dianalah...hehehehe

    ReplyDelete
  7. series ok ke kak?nak try jugak blh?nak kirim dgn akk la/..nnt nak oder gtau..kite bank in duet k..RM5 je kan...sy kem 2pcs!hehe

    ReplyDelete
  8. haritu tabita.. la ni thanaka pulak.. macam2 jenis ada kan.. hehe..

    ReplyDelete
  9. Mmgm bijak nora danish bisnes benda ni.

    So, diana pakai cemana? Bg la review skit.

    ReplyDelete
  10. SA ada jual tp xde la sampai rega rm5..retail rm30 sbb amik byk dr supplier dgn amount yg lebih gak...org meniaga kan

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Diana

    tak tahu pulak sebelum ni
    yg tahu bedak sejuk ajer

    ReplyDelete
  12. 5rm kak? akk sy nk leh x kak? akk pos kat sy.hehehe.nora danish jual rm10,tapi org2 lain jual sampai rm35 haih!

    ReplyDelete
  13. fuyyo..buat review produk la kak. mana tau akak lagi meletopss dr nora danish. hee

    ReplyDelete
  14. k.lang...tnya abg lan x??beli borong...hihihihi

    ReplyDelete
  15. same je kan..bila da repack pastu tapek sticker ND tu terus jadik mahal sket..

    ReplyDelete
  16. shda pun baru pakai..malam tadi..hehe..beli yg nora danish punya..saja try..wah diana dapat murah meh la jual kat kami sama

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum,

    Hebahkan apa saja barangan yang anda ingin jual atau iklankan perniagaan di laman web www.produkmuslim.info

    Terima kasih

    ReplyDelete
  18. murah jer...nak kena try nie....he3

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …