Skip to main content

KENAPA ORANG DULU BOLEH JE...

Assalamualaikum...



Sekarang ni bil elektrik mahal la..kan??
boleh dikatakan barang2 elektrik ni
memang banyak membantu kerja2 rumah kan..
kalau tak guna elektrik memang sampai sudah tak siap kerja2 rumah ni..
guna hari2 pun kadang2 ada je lagi kerja umah yang tak siap..
kalau tak guna lagi la tak siap..

nak basuh baju pun pakai mesin..
Boleh ke nak basuh guna tangan??
boleh je..tapi kalau tak sempat nak tengok
drama Jang Ok Jung kat tv nanti+ marah2 pulak..

balik kerja boleh je masak nasik guna dapur gas..
tapi kang kalau hangit sebab ralit
tengok "Teduhan kasih"
dah rugi nasik seperiuk..kan??

boleh ke malam2 pakai lilin ke pelita ke..jangan buka lampu..
boleh la..apasal lak tak boleh.??
tapi kalau terbakor umah dah melarat2 sampai ke umah jiran.
naya je..

kalau tak terbakor pun
larat ke pagi2 esok bangun pagi setengah jam je habis
dalam bilik air sebab cuci lobang hidung
yang penuh dengan jelaga sumbu pelita?larat??

tak payah pakai kipas angin atau air cond..
kalau panas kipas je guna suratkabo..
boleh??memang boleh tapi kalau
sibuk berkipas je kerja lain tak jalan le..
kan??

Orang dulu2 boleh je hidup tak de semua ni....
dulu lain...
Dulu mana ada Drama yang diadaptasi dari novel..
kan??

sekian..

Comments

  1. hahahaha akk ni lah kan.buat org senyum je.hmmm,dulu mana ada FB,hahaha.

    akk resipi dh share,akk buat lah nt taw,senang je.

    ReplyDelete
  2. Dulu takde pilihan...bolehlah.
    Skrg dah ada pilihan...mesti pilih yg sng. :)

    ReplyDelete
  3. ha ah betul la dulu bil letrik rumah sy sebulan tak pernah cecah rm20 tapi sekarang ni mak aihh wajib rm40 DAN KE ATAS T.T

    ReplyDelete
  4. hihi.. skrg panas sikit pun x boleh. nak econ..

    ReplyDelete
  5. hahaha... biaselah kdng2 ayie pon mcm gitu.. mmg perlukn sentiasa elektrik nie sebb nak online.. hehe

    ReplyDelete
  6. kak mikail xde gigi pon boleh kn kak,sbb dye cair dlm mulut kak.hehe

    ReplyDelete
  7. betul la kan diana, orang dulu-dulu lagi tabah hadapi hidup..gi sekolah jalan kaki, makan ikan kering,nak minum ais kena beli, baju cuci tangan, banyak lagi yang sukar tapi happy je hidup meke kan

    ReplyDelete
  8. dulu x de blog...so org xramai membebel hehehehe

    ReplyDelete
  9. aah kan
    kalau ieda skrg nie x der lampu
    suke noo pakai lilin .. rasa seronok lak .. tapi x tahan panas leer

    ReplyDelete
  10. heheheh... org dulu tough.. ^^

    ReplyDelete
  11. ahahahha.... dulu2 org tak tgk drama maghrib2 juga. sbb tu izan malas nak mulakan, nnti mesti takmau termiss episod tiap hari.

    ReplyDelete
  12. dulu lain sekarang lain kak......

    ReplyDelete
  13. biasalah tu..zmn moden kan..mcm2 jer perubhn..hehe..sampaikan kahwin pun berkenalan dr 'muka buku'..

    ReplyDelete
  14. Betul.. Owg dulu lebih tabah daripada owg sekarang..

    ReplyDelete
  15. dulu cuaca tk panas mcm sekarang ..ceh alasan hahaa

    ReplyDelete
  16. akak pernah buat camni masa muda dulu..al maklumlah orang susah.

    ReplyDelete
  17. ermm.. betoi. budak2 skang pun mcm naik lemak je

    ReplyDelete
  18. ahaha..motif paling utama banyak drama adaptasi dari novel eh?

    ReplyDelete
  19. ahaha..motif paling utama banyak drama adaptasi dari novel eh?

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…