Skip to main content

BAJU RAYA KALI INI

Assalamualaikum...

bukan baju aku



malam tadi suami dah tanya nak beli baju raya kat mana??
Aku sendiri pun tak tahu nak beli kat mana
malah baju yang macam mana pulak aku nak kali ni.
Bab baju anak2 tak kisah sebab dah tau kat mana nak beli..

Aku ni memang tak suka tempah baju..
biasanya beli je..
serik la dianiaya tukang jahit tak ikhlas nih..
kat pulau pinang ni susah nak jumpa tukang jahit 
yang betul2 buat kerja..

ni pun bukan baju aku

Aku pernah hantar kain untuk buat baju
kat sorang tukang jahit nih..
bila dah siap aku pun pi ambik..
terkejut nya bila tengok kain tu jadi kotor..
aku pikir tak pe la..nanti basuh ok kot..
rupanya tak hilang kotor tu..
tu kesan warna yang tukang jahit biasa guna untuk tanda2 baju tu..
tapi bukan sikit.macam diconteng budak kecik je..
Bila aku tanya dia kata "memang Diana hantar hari tu dah ada tanda tu.."
geram nya rasa sebab sejak beli dah berapa kali aku buka bentang kain tu tengah2 umah ni.
tak kan la aku tak nampak tanda conteng tu.
yang kelakar nya tanda tu sama je dengan warna yang dia guna untuk tanda baju aku..
nampak la kat belah dalam bahagian bawah baju..

Dah tak nak ngaku sudah la..
aku pun cakap,ada kain lebih tak untuk ganti
bahagian lengan ni
(yang kotor tu bahagian lengan baju je..)
dia kata tak de..sikit pun tak de.
ok la..kain aku beli 4 meter 1/2 tak de lebih..
buat baju kurung biasa je..
terpikir jugak aku gemuk sangt ke aku ni..
kalau beli baju aku pakai saiz L je pun..
sejak tu aku pangkah merah dah tukang jahit nih..

cantik..tapi susah nak cedok laksa.
Tak lama lepas tu aku cari tukang jahit lain..
Untuk kacik kan baju aku yang lama2 dulu..
hantar hari ni,seminggu kemudian dia suruh datang ambik.
balik umah test2 aku tengok tak de kecik kat mana pun..
aku pakai baju tu sama je mengelebeh sebab besor,.
ambik semua baju tu masuk kotak simpan dalam stor.

Itu lah sebabnya aku serik nak tempah baju kat sini..
baik aku beli lagi bagus..
Baju raya kali ni aku nak yang 
mudah aku nak cedok mee kari ke,laksa ke..
mudah untuk aku duduk bersila
dan selak2..anak aku kan menyusu badan kan..
jadi semua tu harus di pertimbangkan..

hehehe,..

sekian..

Comments

  1. tahun lepas 2 pasang baju kurung jadi baju kurung pahang lengan singkat. nak x nak pakai jugak la kan.. tahun ni tempah jugak kat org lain. x pernah tempah lagi sebelum ni. sekali dengan baju kurung lala.. x tau la jadi macam mana. tiap2 tahun dari kecik smpai sekarang baju kurung je la pesennya. tahun ni tempah sepasang jer.. nak beli redymade ni susah cari size. tgk la nanti nak cari jugak lagi baju raya.. x baju kurung pun takpe asal sopan sesuai pakai dalam mood raya..

    ReplyDelete
  2. sian akk..
    tp tu la..bla da terima tempahan byk, bj kita yg jd mangsa..
    sy pon beli jg.
    x pe la mahal sket asalkan puas hati.
    x muat ke, tersingkat ke bleh tkr lg

    ReplyDelete
  3. Heheheheh!!!

    Diana, 4 meter 1/2? Diana tinggi ke? Bape tinggi Diana eh? Sbb sy pun klu tempah baju, kain mmg kena 4 1/2. Heheheh...

    Kat sini, ada sorang kakak ni. Jahit mmg sesedap badan. Selesa je. Tapi satu je sy tak suka, tak gosok mati pd lipatan. Jenuhlah sy nak gosok lak kan?

    ReplyDelete
  4. tu la..bkn snang nk cri tkg jhit yg jhit cntik kan....xpela..mahal ckit jnji puas hati

    ReplyDelete
  5. Huhu, nis pon terkadang macam malas dah nak gi tempah baju, sebab kadang2 tak ikut sepertimana yg kita nak. Tapi, ummi nis tetap nak tempah jugak, sbb dia kata kalau beli kain belum tentu elok.

    ReplyDelete
  6. aiza selalu beli yang dah siap je.. macam2 kerenah tukang jahit ni..

    ReplyDelete
  7. Cantiknya baju.. Saya sekarang pun tak nak suruh tukang jahit jahit baju. Dulu saya hantar kain untuk dibuat baju. Ambik masa setahun. Ingatkan cantik sangat baju tu rupanya baju kurung jer dye buat. Dulu bukan main g.

    ReplyDelete
  8. Serik kan bila jadi macam tu... cantik baju yg first

    ReplyDelete
  9. muat ke baju2 dlm gamba tu kak... kuikukui

    ReplyDelete
  10. wife PM pun setakat nih baju raya beli yang dah siap jer kak...;)

    ReplyDelete
  11. haha.mish selalu tempah kak. kat umah ada sorang tukang jahit yang mmg sedap la pakai baju dia. tak pun upah kat tailor cina kat triang. mahal sikit tapi berbaloi. mish susah sikit nak pakai baju beli sebab terlalu rendang kan. even size xs pun ada certain baju tu labuhnya smpai ke buku lali. tak masuk kain lagi tu. jenuh nak lipat.huwaaa.padahal baju kat kedai seme lawa2.

    ReplyDelete
  12. hehee beli baju dah siap, lagi senang... ekekee,

    ReplyDelete
  13. Sebab tu sy jarang sgt tempah baju sbb x sama hasil mcm mak buat. X senonoh.

    ReplyDelete
  14. saya pun dah lama tak tempah baju untuk jahit selalunya beli yg dah siap jer sebab pernah ada kes macam diana la...tak puas hati betul

    ReplyDelete
  15. Myra walaupun mak tukang jahit, dah 2 tahun beli baju siap..hehee :)
    Tmbah sekarang mak sibuk dok jahit tudung, memang konpem beli jela :)


    **Setakat mak dok jahit baju tak pernah dapat konplen lagi alhamdulillah.. :)

    ReplyDelete
  16. family deno ada tukang jahit khas sejak dari deno kecik.. tapi kan sejak kebelakangan ni dia jahit tak ikut sgt mcm kita nak... raya tahun lepas, baju kakngah dia tak siapkan padahal kita dah hantar awal..

    jadi family deno beli siap untuk tahun ni... deno belum beli, baru je nak cari.. hehe

    ReplyDelete
  17. beli yg dah siap lagi senang kak.....
    boleh try dulu...selesa beli..tak selesa...pi shopping lagi....he3

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …