Sunday, 30 June 2013

GAMBAR PERKAHWINAN PASANGAN TRANSEKSUAL DI BRAZIL

Assalamualaikum...

Pernikahan beramai-ramai pasangan transeksual di Bandar Sao Paulo,Brazil .Brazil membenarkan pernikahan sejenis pada disember 2013 dan kesempatan itu diambil bebrapa pasangan untuk berkahwin pada mach lalu.majlis perkahwinan beramai2 mendapat perhatian ramai penduduk setempat.


Pasangan sejenis, Deco (kanan) menyarungkan cincin perkahwinan ke jari Lohren Beauty (kiri)



Pasangan transeksual Diogo (tengah), bersama pasangannya Gustavo (kiri), menunjuk kan surat nikah rasmi mereka kepada ibu Diogo, selepas melangsungkan peerkahwinan .





Catia melemparkan bunga kepada  tetamu yang hadir


Tetamu menaburkan beras kepada pasangan Deco (kiri), seorang wartawan dan Lohren Beauty, seorang jurumekap.


Catia (kanan) seorang transeksual, dan pasangannya Regis  merasmikan pernikahan mereka.


##cemana la cara depa ni berfikir ye..muntah jom!!heheh


sekian..

Friday, 28 June 2013

UNTUK BLOGGER

Aassalamualaikum....


Jujur saya katakan.....
setiap kali saya singgah ke satu2  blog
saya juga mengharapkan kunjungan balik.
berkongsi cerita,visitor,komen,maklumat berguna,
itu semua adalah ANTARA beberapa 
perkara yang perlu dititik beratkan 
oleh seorang blogger.

maaf pada blogger2 yang selama ini saya singgah
 dan komen2 tapi selepas ini 
saya tak datang lagi ke blog anda..

saya punya masa berblog yang singkat,
jadi dengan masa yang singkat tu
saya harap ianya memberikan hasil walaupun
sedikit...

sekian...

Thursday, 27 June 2013

BAIK JANGAN JADI WARTAWAN KALAU MACAM NI

Assalamualaikum...

Kesian ada,kelakar pun ada bila aku baca satu berita ni..
sorang wartawan di kecam hebat apabila
dia membuat liputan secara langsung disebuah
daerah di India yang mengalami banjir besar dengan duduk diatas
bahu seorang mangsa banjir semata-mata
untuk mengelak dari kakinya basah terkena air.

ramai pengulas India mengkritik cara nya dan mendakwa
itu adalah satu kehinaan kepada bidang kewartawanan dan
ada juga yang mendakwa ianya sesuatu yang tidak masuk akal.

korang boleh tengok video nya kat sini..
Orang pikir tak habis macam ni sebenarnya memang ramai..
dia buat apa2 pun semata2 nak lepaskan diri dia je.
walaupun masa tu dia nampak lebih ramai orang yang menderita

yang sedihya bila tengok
lelaki yang terpaksa dukung dia tu..
sampai bergoyang2 badan..
dah la kurus  terpaksa angkat wartawan yang lebih besar dari dia.
dia siap bagitau lagi yang dia dah bayar 50 rupee kat lelaki tu..
eheheh..cemana la dia boleh jadi wartawan ni..
siap boleh buat urusan jual beli kat situ..


sekian..




MAISARA:Totet

Assalamualaikum...



Petang semalam dah sampai dah korset yang aku beli.
semoga raya ni aku boleh nampak lebih cantik didepan mertua..
ekekekek..tunggu aku pakai dan rasa kesan2 yang dulu ye..
nanti aku citer pasal korset ni..


Masa posmen tu hantar maisara la yang buka bungkusn tu..

Maisara: Ibu..baju apa ni??

Ibu: itu korset..mintak sini ibu nak simpan..

lepas tu malam tadi..

Maisara: Ibu..mana TOTET tadi??

Ibu: TOTET  apa nye??

Maisara: TOTET tu la..yang posmen hantar tadi..

Ibu: Bukan TOTET..korset la..

Maisara: OOoo..mana dia?Kami nak pakai..

Ibu; Itu bukan itu kanak-kanak..

Maisara: tapi saiznya kecik je..macam untuk kanak-kanak je..

Ibu: memang la macam tu..bila pakai dia mengecik kan badan kita..

Maisara: Tak la ibu..memang itu untuk kanak-kanak..

Ibu; Maisara..itu ibu punya la..

Maisara: Ibu pakai la..kalau koyak rugi je duit.

aih..dia tu sebut korset pun tak betul..
tetiba nak ajar aku pulak..
ni la kalau ada anak pompuan semua benda kita
dia rasa hak dia jugak.


sekian..


WANITA DENGAN PENDENGARAN SUPERSONIK




Seorang ibu yang boleh digelar  'supersonik' mendakwa dia boleh mendengar bunyi-bunyi dalam tubuh badan nya termasuk  apabila bola matanya bergerak.
Julie Redfern terpaksa mendengar bunyi  desis-desis dari cairan tubuh nya bergerak di dalam badannya setiap hari.
Dia juga boleh mendengar bunyi getaran otaknya, matanya berdecit malah dia boleh mendengar bunyi denyutan jantung nya.

Penyambut tetamu yang berusia 47-tahun ini mengalami keadaan yang jarang berlaku.keadaan telinga dalaman yang memboleh dia mendengar bunyi dalaman yang sangat kuat.
 "Ia amat mengecewakan dapat mendengar segala-galanya dalam tubuh sendiri" jelas Julie

Julie mengesan tanda-tanda awal keadaan dirinya semasa bermain Tetris di rumah ketika ulang tahun ke-40  pada tahun 2006.
Julie berkata, dia mendengar bunyi berdecit pelik sebelum menyedari ia adalah matanya.

Tidak lama kemudian, dia mula untuk mengelakkan makanan rangup seperti epal dan kerepek kerana makanan tersebut membuatkan dia seperti mendengar bunyi guruh didalam kepalanya apabila dikunyah.
"Ia adalah satu keadaan yang sangat dahsyat, saya benar-benar boleh mendengar mereka bergerak,- ia sangat pelik."

Doktor  mengesahkan  beliau mengalami Superior Sindrom Dehiscence Canal (SCD) - satu keadaan yang disebabkan oleh lubang-lubang kecil dalam telinga dalaman yang membolehkan cecair bocor ke dalam otak.

sumber:thesun

Wednesday, 26 June 2013

BAJU RAYA KALI INI

Assalamualaikum...

bukan baju aku



malam tadi suami dah tanya nak beli baju raya kat mana??
Aku sendiri pun tak tahu nak beli kat mana
malah baju yang macam mana pulak aku nak kali ni.
Bab baju anak2 tak kisah sebab dah tau kat mana nak beli..

Aku ni memang tak suka tempah baju..
biasanya beli je..
serik la dianiaya tukang jahit tak ikhlas nih..
kat pulau pinang ni susah nak jumpa tukang jahit 
yang betul2 buat kerja..

ni pun bukan baju aku

Aku pernah hantar kain untuk buat baju
kat sorang tukang jahit nih..
bila dah siap aku pun pi ambik..
terkejut nya bila tengok kain tu jadi kotor..
aku pikir tak pe la..nanti basuh ok kot..
rupanya tak hilang kotor tu..
tu kesan warna yang tukang jahit biasa guna untuk tanda2 baju tu..
tapi bukan sikit.macam diconteng budak kecik je..
Bila aku tanya dia kata "memang Diana hantar hari tu dah ada tanda tu.."
geram nya rasa sebab sejak beli dah berapa kali aku buka bentang kain tu tengah2 umah ni.
tak kan la aku tak nampak tanda conteng tu.
yang kelakar nya tanda tu sama je dengan warna yang dia guna untuk tanda baju aku..
nampak la kat belah dalam bahagian bawah baju..

Dah tak nak ngaku sudah la..
aku pun cakap,ada kain lebih tak untuk ganti
bahagian lengan ni
(yang kotor tu bahagian lengan baju je..)
dia kata tak de..sikit pun tak de.
ok la..kain aku beli 4 meter 1/2 tak de lebih..
buat baju kurung biasa je..
terpikir jugak aku gemuk sangt ke aku ni..
kalau beli baju aku pakai saiz L je pun..
sejak tu aku pangkah merah dah tukang jahit nih..

cantik..tapi susah nak cedok laksa.
Tak lama lepas tu aku cari tukang jahit lain..
Untuk kacik kan baju aku yang lama2 dulu..
hantar hari ni,seminggu kemudian dia suruh datang ambik.
balik umah test2 aku tengok tak de kecik kat mana pun..
aku pakai baju tu sama je mengelebeh sebab besor,.
ambik semua baju tu masuk kotak simpan dalam stor.

Itu lah sebabnya aku serik nak tempah baju kat sini..
baik aku beli lagi bagus..
Baju raya kali ni aku nak yang 
mudah aku nak cedok mee kari ke,laksa ke..
mudah untuk aku duduk bersila
dan selak2..anak aku kan menyusu badan kan..
jadi semua tu harus di pertimbangkan..

hehehe,..

sekian..

KUAT TIDUR

Assalamualaikum...

Pagi ni rajin pulak aku buat cucur udang untuk sarapan..
Selalunya ikut tekak pemalas aku ni sarapan roti je.
Roti dengan kopi ...
Tu pun habis sedap dah tu.hehe

Bila dah makan cucur udang..
Yang berminyak bertepung bagai tu
Mula la mata ni mintak di layan je...

Kang kalau aku tido kang mau pukul 12 baru bangun.
Nak harapkan Mikhail kejut kan memang tak la..
Dia sendiri pun kuat tidur.
Tarik je langsir tu..
Bagi gelap sikit,lena la dia..

Dulu masa kakak dia dulu sampai tak nak tidur.
Sekarang dapat yang suka tidur boleh la rehat sikit.
Syukur la..Allah memberi yang terbaik buat kita..
Dulu muda lagi.mata tahan ngantukk.
Sekarang dah tua .jap2 ngantuk..
Dapat la anak yang kuat tidur..kan?
Hahah...

Anak korang ada tak yang kuat tidur macam korang?
Ataupun korang pun tak suka tidur macam anak korang jugak?

Tuesday, 25 June 2013

BAYI LAHIR DENGAN EKOR

Assalamualaikum..

Sedihnya baca satu berita dari china ni..
Seorang ibu  di China merayu doktor untuk membantu anaknya yang berusia  tujuh bulan yang mempunyai ekor sepanjang tiga inci di belakangnya.





bayi comel ini Xiao Wei dilahirkan dengan spina bifida, yang bermaksud tulang belakang nya tidak membentuk dengan betul.

Hasilnya ialah pertumbuhan yang menonjol keluar dari belakang tulang belakang dan masih ianya makin membesar.


Ibunya ,Chen, dari wilayah Guangdong, mendedahkan: "Kami telah meminta pakar bedah untuk membuang ekor tersebut tetapi mereka memberitahu  ianya tidak begitu mudah untuk dilakukan."

pakar Bedah Huang Chuanping menjelaskan: "ianya cepat membesar dan kini telah membesar sepanjang 10 cm
"Jika kita potong ia hanya akan tumbuh semula. Kita perlu mengubati terusan tunjang pertama untuk menghentikannya dari tumbuh semula. "


Myelomeningocele adalah jenis yang paling biasa spina bifida, menjejaskan 1 dalam 800 bayi yang dilahirkan.

#semoga pembedahan berjaya dan dia boleh jalani hidup macam biasa..sedih oi..
dia kecik lagi..huhu..

sekian...

NAK PARKING KERETA TAK RETI.SUAMI PULAK MATI.

Assalamualaikum..

ramai yang setuju kalau aku kata
sesetengah orang perempuan ni kalau bawak kereta terlalu
berhati2 sampai menyusahkan pemandu lain..
Bagi orang perempuan pulak 
orang lelaki ni suka tunjuk teror bila memandu
sampai menyusahkan pemandu lain..heheheh

Ada satu kejadian berlaku kat China semalam..
seorang wanita yang baru dapt lesen 2,3 minggu lepas
cuba untuk parking kereta kat ruang letak kereta..

Dengan dibantu suami dia 
kat belakang kereta dia
pun cuba lah nak parking kat dalam ruang parking tu..

entah macam mana dia undur2
sekali terlajak undur terus dia hentam suami 
dia kat belakang kereta tu.
mati tersepit la suami dia diantara kereta dan dinding konkrit tersebut,.

tempat kejadian

Dia dengar jeritan suami dia,
dia pun jenguk la keluar cermin kereta.
terlupa pulak nak tukar gear reverse
dengan dia2 sekali terlanggar dinding konkrit tu dan mati.

lebih malang bila anak dia yang umur 6 tahun 
duduk kat tempat duduk belakang 
menyaksikan kejadian yang tragis tu..
sedih kan??


sekian..


WANITA MATI DILANGGAR TROLI PASARAYA

Assalamualaikum...

pagi ni tengok satu video
Ada perempuan yang mati sebab 
di langgar troli barang dekat sebuah pasaraya
tambah pulak troli tu diisi dengan 15 kotak minuman..
berat kan..
kesian perempuan tu..




Troli tu dibawa oleh dua lelaki..
tapi troli tu bukan milik pasaraya tu..
tu troli depa sendiri..
kecederaan nya parah..sampai je hospital dah meninggal..

Biasanya kalau pi pasaraya nak beli barang dapur aku yang tolak troli.
sebab suami kena dukung anak..
tapi nak turun kat escalator tu memang seram la jugak..
takut terlepas habis la orang depan2 tu ..
tapi sebenarnya tak payah takut pun sebab
roda troli tu sebenarnya dah disesuaikan dengan 
lantai escalator tu..kan??

Tapi dalam kes pompuan mati ni
troli yang langgar dia tu troli dari luar.
ha..tu la..pandai2 je nak pakai troli sendiril..
tonton video tu kat sini..

 Aku tak berapa suka kalau pasaraya tu dia punya 
tempat barang2 basah macam barang2 dapur tu dok kat tingkat atas..
sebab risau nak tolak troli tu la.

Tapi sekarang tesco kat umah aku ni
tak de tingkat atas..senang la dah,.
lega la..dulu tak.jenuh nak ngusung troli....
huhu..

sekian...

.



PELAKON DISIMBAH ASID KETIKA TIDUR



Seorang pelakon remaja Pakistan berada dalam keadaan kritikal di hospital selepas seorang lelaki melemparkan asid di muka ketika dia sedang tidur di rumah keluarganya.
Bushra Waiz, 18, telah diserang di awal pagi Sabtu,.
Keluarganya berkata, seorang lelaki yang telah melamar beliau telah melempar asid dimukanya kerana dia menolak lamaran lelaki terbabit

Bushra Waiz dalam keadaan parah

kejadian berlaku ketika seluruh keluarga sedang tidur dihalaman rumah  di bandar Nowshera, di wilayah Khyber Pakhtunkhwa,  pada kira-kira jam  3 pagi.


Akhtar Waiz memberitahu CNN bahawa kakaknya itu melecur di kanan muka beliau dan kaki kanannya, lengan dan mata.
Bushra Waiz, juga dikenali sebagai Shazia Aziz, adalah seorang pelakon pentas dan televisyen dan penyanyi.

sumber:dailymail

Monday, 24 June 2013

MAISARA:pantun pertama ciptaan maisara

Assalamualaikum...

selamat petang..
dipetang yang berjerebu ni
jom kita selami makna dan pengajaran disebalik pantun
pertama ciptaan maisara ni...




Bunga Melodi di bawa orang
Bunga teratai di dalam air
Burung mahu ambil tak boleh
sebab ada air..

sukahati hang la Maisara oi...

sekian..

MENYAMPAH KAT ARTIS NI..

Assalamualaikum...

2,3 minggu lepas aku ada baca satu komen kat facebook.
konon nya pengomen ni  benci sangat tengok
Rozita che wan dalam masterchef..
alasan dia benci sebab ..



"tak sabar nak tengok artis bulu mata palsu tu keluar..
masak pun nak pakai bulu mata,pakaian pun entah apa2.."

memang ramai sebenarnya antara kita ni
yang ada sikap gini..

Artis tu tak de buat apa masalah pun dekat kita.
dia tak kacau umahtangga kita,
dia tak ambik duit kita,
kenal kita pun tak..
tapi bila tengok dia tu rasa meluat sangat,,hahha

Aku sendiri pun ada sikap macam tu..
sebenarnya cara atis tu bawak diri dia
dan cara dia berpenampilan pun akan bagi kesan pada kita..kan??



Korang kenal tak pelakon nama zalif Sidek??
itu la pelakon yang aku meluat tengok..hahah.
salah satu sebabnya muka dia tu menakut kan..
tengok senyum dia
macam senyum orang jahat..
masa mengandung kat Mikhail aku sampai
termimpi2 dia..bangun2 je menangis sebab takut..
lepas tu berdoa takmau anak aku muka macam dia.
muahahah...



Masa dulu kan kecoh2 pasal dia bercinta dengan Fida..kan?
terpikir pulak aku..
"la..kau kan cantik..apasal la
ko pilih dia..ko tak pikir ke nanti kalau ko kawen hari2
ko nak kena  tengok muka dia.."

tapi bila baca citer tu kat blog orang kemain komen tak jujur..

"wah..bagus la diaorang bercinta..
"sweet nya diorang ni.."

ceh..!!!

jangan marah ye peminat2 Zalif Sidek..
heheh...

sekian...

MAISARA: Man Of Steel..

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua...
semalam keluar pi beli barang dapur..
lepas tu Maisara nak ayam goreng..
berenti la kat KFC .
dapat ni...

sampai je kat umah adik guna untuk ketuk walker dia..ganas la !!

Lepas tu..dia masuk2 dalam keta..
terus dia bagi kat adik ..

Maisara: Nah adik..ini bukan untuk orang perempuan..

adik pun pantang la sua apa pun.
terus sambaq masuk dalam mulut..hahah..

aku pusing2 belakang aku tengok
dia tutup muka..nampak macam merajuk..

Ibu: Tu apasal pulak?tak puas hati apa lagi??

Maisara: Maisara tak suka benda tu..itu untuk lelaki.maisara nak untuk orang perempuan punya...

Ibu: Dah masuk dalam kereta ni baru nak itu nak ini..apasal hang tak merajuk depan kakak KFC tu tadi??

Ayah: Lain kali kita beli lain kita mintak hadiah pompuan tau.kalau dia bagi hadiah lelaki lagi ayah cubit dia..

Terus dia diam..
aih..ayah dia memang gitu..
kalau aku idak le nak berjanji sumpah setia bagai dengan dia..
sabarnye la ayah..

Maisara memang selalu mintak ayam goreng KFC ni.
kalau ada yang kata makanan segera tak elok
aku rasa sama je kat rumah pun hari2 makan ayam..
ayam kat rumah pun bukan rebus je..
bubuh garam,rempah,berminyak jugak..
sama je..

lagipun beli tak pakai duit pun
sebab suami aku ada banyak voucher KFC ni..


kat tempat kerja dia boleh kata tetiap minggu dapat..
sekali dapat sampai dua tiga..
sebab tu aku cemuih dah..


sekian..


DUBUR DITUSUK PENYAPU

Kuala Terengganu: Gara-gara gurauan melampau rakan karibnya, seorang pelajar sebuah pondok pengajian agama di Kuala Ibai di sini, terpaksa memakai pek membuang najis pada perutnya buat sementara waktu selepas usus di bahagian duburnya bocor akibat tertusuk batang penyapu yang sudah patah, kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang ketika Mohamad Firdaus Zakaria, 14, bergayut pada bingkai pintu asrama tanpa menyedari rakannya memegang batang penyapu terbabit secara menegak di bawah tempat dia bergayut. 
Menceritakan kejadian terbabit, menurut Firdaus, sejurus melepaskan tangan pada bingkai pintu berkenaan, dia terjatuh tepat atas batang penyapu itu dipegang rakannya menyebabkan tertusuk ke dalam duburnya.

“Dalam keadaan menahan sakit, saya memegang batang penyapu itu yang masih berada pada punggung dan cuba mencabut.

“Saya terpaksa berusaha selama lima minit sebelum dapat mengeluarkan batang penyapu itu.

sumber:HM

Saturday, 22 June 2013

7 LAKARAN 3D YANG MENAKJUBKAN (3)

Assalamualaikum...








sekian...

Friday, 21 June 2013

MIKHAIL: 9 BULAN

Assalamualaikum...



Selamat pagi semua..
hari ni Mikhail dah cukup 9 bulan..
Selamat hari jadi yang ke 9 bulan..
hehe..

gigi  tak tumbuh lagi..
tande2 nak tumbuh pun tak de...





Tapi lasak nya ya ampun..
rasa nak je ikat kat walker dia tu..
sekarang dah tak nak duduk dalam walker dah..
sebab dah boleh berdiri dan berjalan sambil paut kat mana2..
tu yang dok kena perhati je tu..
takut dia terlepas pegang boleh jatuh ..

sekarang kalau nampak ayah mesti dia
sebut "Aaaaaaa...."
kalau nampak ibu  dia sebut.."emmmmmm..."
mungkin Aaaa...untuk ayah..
dan Emmm..untuk emak..
tapi kan sepatutnya dia sebut "ibu.." kan??
ok lupakan..

Sekarang dia nak dah jalan2 keluar..
tak de la macam dulu..
kalau bawak keluar pi tempat ramai orang dia
macam tak selesa..sekarang dah biasa..
tak biasa kena la biasa kan sebab ibu suka jalan2..hahah



dengan kakak dia pun dia nak le main2..
kalau kakak tengah belajar dia pun sibuk nak buku nak pensil..
padahal nak sumbat dalam mulut je..
Apa yang kakak pegang semua dia nak..
kakak nak makan jajan pun kena sorok2 dah sekarang nih..
kakak tak bagi mula la dia nangis..
lepas tu kakak akan cakap..

"lembik nya..sikit2 nak menangis..
hang tu lelaki la..."
heheh..

nak berkepit dengan ibu tu tetap tak berubah..
asyik nak berkepit je..
semalam aku mandi,
dengar jugak dia menangis..
aku buat tak tahu je..
sedar2 dah dok depan bilik air.

dah le..
tu je la..
bukan best pun citer pasal depa nih..


sekian..


LELAKI MEMANG MACAM TU...

Assalamualaikum...



kadang2 aku geram betul dengan orang lelaki nih...
suka saiko perempuan bagi orang perempuan ni marah...

tak baik jugak nak fikir semua lelaki macam tu..
sebab suami aku pun lelaki..ye tak..
cuma sikap segelintir lelaki macam ni layang buat
perempuan anggap lelaki memang macam tu..

Ada lelaki yang kita nampak baik je..
layan bini dia pun baik je depan kita..
depan orang tak pernah cerita pasal buruk bini...
tapi bila dok semeja dengan bini
saja2 dia kasi bini panas hati..
Bukan dia marah2 bini dia..
tak de kata2 kesat..tapi
dia guna sindiran je...
sindiran lak pedas sampai ke hati la pedihnya..
tu yang bini mula nak naik angin tu..hahahh..

bukan yang dah kawen je..
yang bercinta pun ada perangai gini..
ajak gepren kuar makan semata2 nak cari gaduh..
baru nak suap nasik ke mulut
keluar la ayat sindiran dia..
lepas tu bila gepren naik hantu dia
kata gepren dia panas baran..
mula la buat alasan nak cari gepren lain..
kan..????

Bila kita dah menerima seseorang tu
kita kena ada la sikap menjaga hati dia..
jangan la pikir bila dah bertunang,dah berkahwin,
dah jadi pasangan kekasih kita
boleh bercakap ikut sedap mulut kita je..

kita nak dia hormat kita kan??
jadi belajar la hormat orang dulu
walau pun dia hanya seorang wanita...


sekian...

PEMINAT CEDERA DALAM REMPUHAN DI CHINA KETIKA MENYAMBUT KEDATANGAN DAVID BECKHAM


Kedatangan David Beckham ke China sebagai duta bolasepak
mencetuskan kekecohan apabila 7 orang cedera dalam rempuhan
yang menyebabkan lawatan bintang bolasepak tersebut
terpaksa dibatalkan akibat keadaan yang tidak dapat dikawal.






Peminat menyerbu pintu masuk  stadium bola sepak universiti untuk
mengambil gambar  dan melihat beliau secara dekat .
malah tembok polis dan pengawal juga
dirempuh oleh pelajar.







Bekas pemain tengah Manchester United ke China dalam lawatan tujuh hari
untuk mempromosikan Liga Super China yang merosot akibat
rasuah, pemain dan pemilik kelab.

##ganas nya depa nih..


sekian..


200 SEKOLAH DITUTUP AKIBAT JEREBU

KUALA LUMPUR: Lebih 200 sekolah di Muar, Johor diarah tutup buat sementara berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat paras bahaya iaitu 383.
Pengarah Pendidikan Johor Mohd Nor A Ghani berkata, keputusan itu dibuat berikutan paras IPU di daerah itu mencecah tahap bahaya, dan tindakan itu melibatkan 76,940 pelajar.
Sementara itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) hari ini melaporkan Muar merupakan kawasan yang paling teruk dilanda jerebu dengan IPU 383 pada 11 pagi meningkat daripada 337 pada 7 pagi tadi.

Sementara itu, Kota Tinggi mencatat bacaan sangat tidak sihat dengan IPU 232 diikuti Pasir Gudang dan Larkin Lama mencatat status tidak sihat dengan masing-masing mencatat IPU 199 dan 181, menurut laman web www.doe.gov.my.


Di Melaka, Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai mencatat bacaan IPU tidak sihat masing-masing 137 dan 119.

Menurut jabatan itu, bandar-bandar lain di negara ini mencatat bacaan IPU sederhana iaitu di bawah 100.

Kementerian Pendidikan juga mengarahkan pihak pentadbir sekolah mengambil langkah menutup sekolah jika Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi paras bahaya, iaitu 300 bagi menjamin kesihatan dan keselamatan pelajar.

Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud berkata berkata pihak pentadbir sekolah perlu mengambil tindakan di bawah Pelan Tindakan Jerebu Kebangsaan.

Selain ditutup, pihak sekolah juga perlu menghentikan semua aktiviti kokurikulum dan aktiviti di luar bilik darjah jika IPU melebihi 250, dan menghentikan semua aktiviti di luar bilik darjah yang melibatkan murid-murid berisiko tinggi jika IPU melebihi 150, katanya dalam satu kenyataan di sini.

"Kementerian Pendidikan memandang serius perkembangan fenomena jerebu yang melanda negara ketika ini. Selaras dengan keputusan mesyuarat Jemaah Menteri pada 15 Ogos 2012 berhubung pindaan kepada Pelan Tindakan Jerebu Kebangsaan, kementerian telah mengeluarkan Surat Siaran KPM Bil.14 Tahun 2013 berhubung Langkah-Langkah Kementerian Pendidikan Malaysia Bagi Menjamin Kesihatan dan Keselamatan Murid-Murid Di Sekolah-Sekolah Yang Berada Dalam Kawasan Berjerebu Yang Dianggap Kritikal," katanya.

Abdul Ghafar berkata Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah dan sekolah juga telah diarah untuk memantau dan mengikuti perkembangan semasa fenomena jerebu melalui media massa dan laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS) untuk mengetahui status jerebu di kawasan masing-masing.

Katanya, kementerian itu juga telah membuka bilik gerakan untuk memantau perkembangan fenomena itu, dan untuk memudahkan kementerian mengambil langkah-langkah wajar bagi menanganinya.

"Murid-murid dinasihatkan memakai penutup hidung dan pihak sekolah hendaklah merujuk pelajar yang dikenal pasti tidak sihat ke klinik atau hospital berhampiran bagi memastikan kesihatan dan keselamatan pelajar terjamin," katanya.

Lebih 200 sekolah di Muar, Johor hari ini diarah tutup buat sementara berikutan bacaan IPU mencatat paras bahaya iaitu 383.

Pengarah Pendidikan Johor Mohd Nor A Ghani berkata keputusan itu dibuat berikutan paras IPU di daerah itu mencecah tahap bahaya, dan tindakan itu melibatkan 76,940 pelajar.

JAS hari ini melaporkan Muar merupakan kawasan yang paling teruk dilanda jerebu dengan IPU 383 pada 11 pagi meningkat daripada 337 pada 7 pagi tadi.

PENGGIAT SENI MAUT KERETA BERTEMBUNG

KUALA BERANG: "Saya tidak berani membuka pintu Kancil itu selepas melihat mangsa di dalamnya parah," kata Abdullah Osman, 51, saksi kejadian kemalangan maut di Kilometer 38, Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang, Kampung Batu 23, di sini, kira-kira jam 11.45 pagi tadi.
Mangsa, Ibrahim Mohd Taib, 54, yang juga seorang penggiat seni teater di negeri ini disahkan meninggal dunia di tempat kejadian selepas kereta dipandunya bertembung dan Proton Gen 2 yang terbabas dan memasuki laluannya.
KEMALANGAN maut ini mengorbankan penggiat seni, Ibrahim, selepas keretanya dirempuh kenderaan lain yang memasuki laluannya, di KM38, Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang. FOTO Nazdy Harun

Abdullah berkata, ketika kejadian, dia sedang menghala ke pekan Kuala Berang dan melihat Proton Gen 2 terbabit yang berada di hadapannya cuba memotong sebuah kereta melalui laluan tepi sebelah kiri jalan.

"Namun, kereta berkenaan tidak berjaya memotong kerana terdapat sebuah motosikal di sebelah kiri jalan sebelum pemandunya mengelak ke kanan lalu terbabas ke laluan bertentangan dan merempuh sebuah kereta Perodua Kancil yang dalam perjalanan dari arah pekan Kuala Berang ke Ajil.
"Akibat rempuhan kuat itu, Perodua Kancil terbabit melambung dan tersangkut di atas besi penghadang jalan," katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd Ismail Muslim berkata, mangsa parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.

"Kejadian dipercayai berlaku apabila Proton Gen 2 terbabit terbabas ke laluan bertentangan dan melanggar Perodua Kancil yang dipandu mangsa," katanya. 

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman maksimum penjara 10 tahun atau denda RM20,000 selain lesen memandu pesalah boleh digantung jika sabit kesalahan.

Katanya, pemandu Proton Gen 2 terbabit sedang dirawat di Hospital Hulu Terengganu akibat kecederaan di kepala dan badan.

SUMBER:hm

7 LAKARAN 3D YANG MENAKJUBKAN (2)

Assalamualaikum...








sekian..