Skip to main content

RAHSIA TAPAI PULUT YANG SEDAP

Assalamualaikum...

Selamat petang...
Aku suka betul makan tapai..
nak buat tak reti jadi beli je la..
ssemalan pun beli lagi..
sedap tapai orang yang jual tu..
walaupun kering sikit..
tengok nih....sedap betul..



la..patut la sedap..ada perisa tambahan rupanya..



buat kerja tak senonoh la..
dah la buat untuk jual..
entah berapa ekor kutu beras dah masuk perut aku...
pertama dan terakhir la beli kat orang tu.,..

beli kat pasar malam Tasek Mutiara

sekian...

Comments

  1. Saya pun suka tapai pulut, tapi tak pernah lg terbeli yg ada bhn tmbhn gini.
    Camne la dia membungkus..tak tengok ke apa.

    ReplyDelete
  2. erk... kutu beras..! dari mana datangnya kutu beras ni ya...

    deno biasanya makan tapai nih time raya atau kenduri kawen...

    ReplyDelete
  3. Beras pulut dah lama le tu....protein tu. Heheheh!

    ReplyDelete
  4. berniaga tau nak cepat jer lah tuh kan...takmo basuh beras tuh betul2...

    ReplyDelete
  5. hahahahahhaa..

    tu yg buat bertambah sedap!

    ReplyDelete
  6. en suami nye tok kata, if wanita yang datang kotor tak boleh buat tapai nie, nanti jadi warna merah. tak tahu lah betul ke tak...tapi tapai pulut memang best

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/03/tiada-makanan-banyakkan-susu-ibu-amaran.html

    ReplyDelete
  7. Tapai kalau makan dgn susu pekat perghh baru sedapp.heee :D

    ReplyDelete
  8. mst x basuh bersih beras pulut tu...

    ReplyDelete
  9. erkkk... tu maknanya dia guna beras pulut yg dah lama lah yer.. dah beranak pinak kutu berasnya.

    izan pun jadi macam diana.. suka makan tapai. tak kiralah tapai ubi ke pulut ke... dua2 pun best sangat. dahlah makan sorang2 je sbb takde org yg lain yg suka dlm umah ni.

    ReplyDelete
  10. klu dila muntahkn blk tapai tu..geli..huhu

    ReplyDelete
  11. Eeee, dye tak tengok ke bila masak nasik tu. Walaupun saya tak mahir sangat memasak nasik tapi bila saya masak nasik. Kira2, 7 8 kali macam tu lah saya akan basuh untuk pastikan semua kutu-kutu and sampah yang masuk dibuang

    ReplyDelete
  12. ohemgeee teringin nak makan tapai.

    hooo tasek mutiara eh? kena hati2 la kalau g sana ish

    ReplyDelete
  13. semut ke lalat tuu
    ahahha kdang2 tuu terlajak jalan .. sedar2 duk dlm tmpt manisss ekkeke ...
    x per .. janji x banyak ;)
    dah adat bila buat banyak2 kan .. nak2 yg buat tuu rabun @ dah tua .. siannnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  14. eeh2 ... ieda lak salah tgk ..
    kutu berass rupenya ekekek
    kdg2 dlm nasi pun ieda pernah jumpe D ...

    nasi lemak ! ... ahahha .. macam2 kann ;) kena hati2 aje lah lain kali ;)

    ReplyDelete
  15. Tenguk tajuk den ingatkan betul2 resepi sodap.....aiyaaaaaaa

    ReplyDelete
  16. Betul ke ada org kata kutu beras baik utk lelaki - menguatkan tenaga batin???? Cuba tanya encik suami....

    ReplyDelete
  17. extra vitamin tu kak...... he3

    ReplyDelete
  18. tak basuh kot pulutnya...tkpown basuh time ngantuk dah...hahaha, tkpe kutu dah mati, jgn makan tonik utk bbrapa hari sehingga tapai digest

    ReplyDelete
  19. aku tak pernah melepaskan peluang sekiranya ada tapai dihidangkan dalam mana-mana majlis atau kenduri. di rumah sendiri, aku akan simpan dalam peti sejuk dan makan ketika ia sejuk.

    ReplyDelete
  20. Lama tak makan tapai.. kesian org2 yg beli tapai.

    ReplyDelete
  21. laa... semut tu kena kencing manis agaknya.

    ReplyDelete
  22. patut la sedap, ye dak.. hehe

    ReplyDelete
  23. saya plak tak suka makan tapai walaupun kat area umah saya nie ade satu pakcik jual tapai yang dikatakan sedap giler..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  24. ADOYAIII..MMG CUCI X BERSIH TU..

    ReplyDelete
  25. ayakkk..terbantut selera..
    mohon singgah entry ni dan komen blh?ade sesuatu yg ohsem..
    http://wwwzuemygen91.blogspot.com/2013/03/fariz-izhan-abdul-hadi-siapakah.html

    ReplyDelete
  26. tak bestkan ada perisa tambahn mcm tu..

    lama pula tak makan tapai..

    ReplyDelete
  27. uihh..lama tak makan tapai. suka jugak..mujur tak pandai buat, kalau pandai, dah lama sy jual kt akk..dijamin takdak bahan tambahan..huhu

    ReplyDelete
  28. saya paling tak lalu kalau makanan jenis tapai2 ni...

    - Admins Blog 3 Dalam 1

    Lana Nurdin Selebriti Murahan ? Namanya Artis, Walaupun Nak Kejar Populariti, Kita Ada Pegangan Agama - Gossip Selebriti Malaysia - Blog 3 Dalam 1

    http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/03/lana-nurdin-selebriti-murahan-namanya.html

    ReplyDelete
  29. tak basuh bersih lah tu.tak pun terlepas pandang sudah..aiyaaa..

    ReplyDelete
  30. hahahaha saboo jelah.ngat kan rahsia apa td.

    ReplyDelete
  31. owh tu rahsianya..hahaha

    kalau sy pergi balik bgtau dia

    ReplyDelete
  32. Tak perasan tu kot. Maafkan la dia. Mungkin dia dah cuba jadi se'senonoh' yang boleh utk sediakan tapai tu, tapi terlepas pandang jugak.

    ReplyDelete
  33. maybe tak sengaja kot tuh.. mana tau kann.. :)

    ReplyDelete
  34. nmpk sedap tp ayu tak reti mkn.hehe

    ReplyDelete
  35. tengok tapai tu terliur diana walaupun ada kutu beras hahaa

    ReplyDelete
  36. shida xbpe lalu kak diana nk mkn tapai ^_^

    ReplyDelete
  37. akak punya taste sama ngan saya punya taste.ternyata kita sejiwa gitu kahkahkah

    ReplyDelete
  38. ooo der kutu...x pernah terbeli lg tapai berkutu..
    bahaya dok ty?

    ReplyDelete
  39. ooo der kutu...x pernah terbeli lg tapai berkutu..
    bahaya dok ty?

    ReplyDelete
  40. err beras pulut lama.pastu x cuci elok2.adussss

    ReplyDelete
  41. lama dah tak buat tapai pulut....

    ReplyDelete
  42. Tapai pulut atau tapai ubi memang kegemaran saya. Kutu juga kaya dengan protein asli.:-)

    ReplyDelete
  43. tambahan perasa tu...ada rasa kelat ke...hehehe..

    ReplyDelete
  44. LERRRR .. PERISA TAMBAHAN NI .. RELA XMASUKKAN PERISA . HAHA

    ReplyDelete
  45. Hheee, perasa tu yg buat sedap :)

    Tp seumur hidup tak penah mkn tapai + tak reti nak makan :D

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …