Skip to main content

NI SEMUA OPAH PUNYE PASAL

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua....
mai nak sapu sawang ja ni..hahahah...

Hari sabtu lepas aku balik kampung..
kampung kat  32700,beruas,perak..
heheheh..siap poskod tu..
bukan apa..takut satgi ada lagi yang silap kata Beruas kat Tengganu ke..kan??
Entry lepas aku kata Simpang Ampat,
ramai lak tanya simpang Empat kat sinun2 ka?

tak..tempat ni nama Simpang Ampat..bukan Empat ye..
mungkin sebab tempat ni dibuka oleh Cina jadi dia sebut Empat jadi Ampat lor...
heheheh..

Ok sambung citer...
sabtu lepas balik Beruas..
dah Maisara dok merungut rindu Opah jadi balik la jugak..
mak aku ni memang suka sangt manjakan cucu.
kadang2 manja melampau2 punye,
Terpikir jugak la orang tua ni tak letih ke layan
cakap dengan cucu dia ni.
korang paham2 je la Maisara punya mulut kan??
mana tau senyap..
tapi Opahnya layan jugak.

Bukan yang besar je..
yang kecik ni pun Opah dia layan je..
nangis sikit dia ambik dukung..
merengek2 sikit dah didukung..
Sampaikan tidur malam pun dengan cucu bulat dia ni..
sedar2 6:30 pagi baru aku tau rupanya Adik tidur dengan opahnya..
patutla nyenyak je aku tidur..hehhe

kalau kat umah,memamg aku biar je dia merengek2 tu..
tak kose la nak dukung.

Sudahnya bila dah balik ke penang ni
Adik asyik nak berdukung je la pulak..
tak dukung dia mengamuk2..
menangis sampai meletik2 badan..
dekat 3 hari jugak la dia macam tu..
malam tadi tengok dia ok la sikit.
mungkin sebab dah tau ibu tak layan punye
dengan tangisan sendu dan shahdu dia tu..

Ha..sebab tu la blog pun bersawang jadinya..
mintak2 la hari ni adik ok..
jangan meragam2 lagi ye..
kalau tidak ibu rotan hang??
hang nak rotan ka???


sekian..

Comments

  1. kesian opah jadi mangsa...hehe

    ReplyDelete
  2. opah jugak yang jadi mangsa hehehe.....
    salam singgah =)

    ReplyDelete
  3. Rindu kt arwah tokwan...huhu

    Cucu memang mcm tu la akak..dulu selalu jugak kena rotan

    ReplyDelete
  4. Hahahahaha! Mmg bahaya klu biasekan duduk. Bukan bahaya apa. Bahayakan pd diri kite sendiri. Muahahahah!

    Pttlah sunyi sepi je blog ni. Ade kesah upenye! Heeeee~

    ReplyDelete
  5. sama la cam mak sy..ank sy tu pulak cucu sulung..lagiii la manja kemain!hehh~ klu sy buat xtau ank sy nangis sy plak kena bebel..grr~

    bak kata adik sy, "the gransparents mmg tugas dorg meng-spoilkan the cucu²..tp the parents itself yg tugasnya mendidik anak² dgn didikan yg btol.." haha~ giteww~

    ReplyDelete
  6. bwak ja datin dok simpang ampat.huahuahuahuahua...

    ReplyDelete
  7. Hihi, sayang opah.. kata maisarah :) hehe

    ReplyDelete
  8. aduyaiii...kena jga2 tuh...susah kita nanti nk jaga yer kemudian :)

    ReplyDelete
  9. Nampaknya kena bawak opah tinggal sama lah nie.. Hihi..

    ReplyDelete
  10. owh..akak balik kg rupanya..ade kenduri kendara ke balik sesaja??hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  11. anak akk tu maybe dia rasa tak selesa la tu.. pening ke, sakit tekak ke.. kat akk la yg blh bg dia selesa... sabar ye kak.. ngeeeeee

    ReplyDelete
  12. biasanya nenek2 nih memang suka manjakan cucu2nya...

    ReplyDelete
  13. hehehe, opag ganyam style....slalunya macam tu laa kan akak, balik kampung mmg atok n opah manjakan cucu2nya, bila dah balik umah, mula laa nak merapp kan...hihi...xpe nnt adik ok la 2 :D

    ReplyDelete
  14. haha.. biasa la opah.. nak manjakan akak dah beso.. manjakan la cucu die yg kecik2 tu.. hehe

    rotan je budak botak tu.. :P

    ReplyDelete
  15. Blog bersawang tak apa...jangan rumah bersawang nanti cili pun nampak macam bawang...hehehe

    ReplyDelete
  16. betul la kak.. anak buah deno si adam, kalau dengan tok abah pun mcm tu, suka dukung2 manja2 dgn abah deno.. dgn deno dia tak minta dukung sbb dia tahu cikcu ada tiub di perut.. nasib baik perangai nak dukung tak lekat .. hehe

    ReplyDelete
  17. hihi..ptutlah lama tak update.. =)

    ReplyDelete
  18. Itulah sayangnya nenek pada cucu...Lain macam :)

    ReplyDelete
  19. simpang ampat kat melaka kan?biasala kalau dah ada cucu lain macam dia punya fiil.anak tak pandang, nak tengok cucu je kejenya

    nanti akak dah jadik nenek akak tau la :P

    ReplyDelete
  20. org tua memng suka lyn budak..tp klu terlalu dimnjakn..kite jugak yg terima akibat klu dah merengek nk berdukung..belok jugak tangan

    ReplyDelete
  21. Opah lama tak jumpa cucu1 dia sebab u layan lebih :)

    Sama la kalau firas ngan Ilhan balik rumah Tokma dia, kami layan diorang lebih2 smpaikan Firas taknak ikut Ummi dia balik Lgkawi :D

    ReplyDelete
  22. dussss2..... bukan rotan sapa....rotan sawang2 nie.......

    ReplyDelete
  23. opah mestilah manjakan cucu nye kak..(:

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …