Friday, 1 March 2013

JANGAN SUSAHKAN SUAMI

Assalamualaikum...

Ada yang perasan rupanya aku tak bw semalam..
ingtkan tak perasan..heheheeh
Sebenarnya laptop buat hal..
driver nye hilang..tetiba je..

credit:www.goodmorningwishes.com


nak cerita ni...
Sampai sekarang mak selalu pesan..
guna la apa yang ada dulu..
bila ada duit nanti beli la..
itu yang dia pesan bila aku nak apa2..
sampai sekarang tau..

Satu sebab dia pesan macam tu,
dia tak nak aku susahkan suami..
dia tak nak aku bebankan suami.
disebabkan pesanan2 mak tu la kadang2 aku
tak suka nak minta apa2 pada suami.
kalau teringin pun aku akan kata
"nak beli dengan duit sendiri"

Sebenarnya suami tak kisah pun kalau aku mintak dia belikan.
"tak payah la..nanti Abang bagi duit,pegi beli.." itu la suami aku..
tapi kerisauan mak tu yang buatkan aku tak suka  nak mintak2.

Mak pun tahu kami ni bukan la kaya raya..
anak pun kecik2 lagi..
memang nak pakai duit banyak.
sebab tu dia selalu ingtkan jangan mintak yang bukan2 pada suami..
tengok kemampuan suami baru mintak.
kalau tak penting tak payah la mintak.

Mak aku dari kecik lagi dah hidup susah.
jadi sebab tu la dia tak mau anak2 pun hidup susah..
setiap kali balik tak lekang pesanan dia tu.."berjimat la.."
Bila balik kampung kalau dia tengok aku tak pakai barang kemas pun
dia dah tanya dah.."mana barang kemas,..."risau sungguh dia..
padahal bukan dia tak tau anak dia ni kalau pakai barang
kemas bukan reti jaga..
cincin dia bagi kat aku pun aku bagi hilang..ehheeh.
lebih selamat kalau barang kemas tu di simpan je.
tapi balik kampung je aku pakai la.tak nak dia risau..

satu lagi bab nak bagi duit..
kadang2 hulur kat tangan dia tu 50 hengget je,
dia tolak2 macam aku longgok sejuta depan dia..
"banyak sangt nih..Lan ada ke duit?"
Suami aku tak pernah rasa terbeban pun bila nak bagi duit kat dia..
cuma dia memang jenis takmau susahkan anak menantu..
kalau rasa nak bagi duit kat dia masuk kan je dalam akaun dia.
kalau huluir2 kat tangan memang banyak soal dia nanti..

Terima Kasih sangat kat mak sebab selalu ingatkan aku..
Nampak remeh pesanan dia tapi sebenarnya kalau kita abaikan
bagi kesan besar pada rumah tangga..
"jangan menyusahkan suami.."
tu kata2 yang aku pegang sebagai seorang isteri...

sekian...

33 comments:

  1. Dulu2 kakcik susah, sekarang pun masih susah sebab nak beri kesenangan buat anak2. :)

    ReplyDelete
  2. Saya pun mmg taknak menyusahkan suami. Dari segi mintak2 barang tu memang takde la. Tapi kalau part mintak tolong itu ini tu selalu la jugak. Hehehe. Ada la give and take dalam rumahtangga ni. Saya tak penah mintak dia beli adiah, tak penah complain pasal masa kerja dia kalo dia balik lambat, so sekali sekala bila saya minta dia tolong buat apa2 tu kira okay la kan?

    ReplyDelete
  3. BERTUAH SUAMI KALAU DPT ISTERI YG X SUKA MEMINTA2 MCM NI..:)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulilahhh...sangat membina entry diana nih tau..mmg btol ckp mak diana tuh, jgn susahkan atau bebankan suami...kalo boleh kita yg bekerja nih kita beli apa yg kita suka...yg keperluan mmg tggjwb suami kena pantau gak hehhe...bgus mak diana...sukaaaaa

    ReplyDelete
  5. i pun cam u sis...
    lagipun kita bekerja....
    boleh lah beli dgn duit sendiri kan...
    skali skala kalo hubby kita nak hadiahkan...
    op kos lah kita terima & hepi kan sis....

    ReplyDelete
  6. sedih, x nak susahkan suami tapi kalau dah tak bekerja ni gelisah ooo, x minta x dpt, dah minta nyesal lak nyusahkan...

    ReplyDelete
  7. nak kena relak dulu pasal driver tu la ni ea kena tunggu cashout duit nuffnang..

    bukan kata suami je, dgn makbapak pun jgn nak mintak2 sgt.. sy kalau dah terdesak bebeno baru la mintak, kekadang memang segan nak mintak, kalau dh takde duit beno sampai nak beli barang pun guna syiling yg sy kumpul nih, mak tgk muka sedih je, alih2 die huloq jugak.. kekeke

    ReplyDelete
  8. salam jumaat yang indah
    semoga 1 march membawa kebahagian dlm idup
    hehe

    ReplyDelete
  9. Pesanan dari seorang emak yg sgt2 berguna, bunyi mcm biasa2 je tapi besar kesannya kpd rumahtangga.

    ReplyDelete
  10. sama mcm mak..mak xpernah minta duit dgn ayah...xpernah dgr pun... :( sya ikut jejak mak..ssh sgt nak minta duit dgn suami..ntah la nape???

    ReplyDelete
  11. suka pesanan macam tu..bahagia seadanya. Saling memahami..takdak kompromi...best dapat mertua yg paham situasi kita... semcm gak mertua sy.

    ReplyDelete
  12. itulah seorang ibu kan..psti risau kan kita..pesanan yg sangat baik..

    ReplyDelete
  13. betul, pesanan yg bagus tu..apa yg suami beri kita terima..minta2 jgn selalu diamalkan :)

    ReplyDelete
  14. Assalam,

    hidup bersuami isteri ni eloklah saling memberi dan menerima...minta pada yang ada..baru lah rukun..

    ReplyDelete
  15. bertuah suami aka dapat isteri yg cukup memahami.... aman rumahtangga....... akak boleh dijadikan contoh terbaik buat semua....

    ReplyDelete
  16. bertuah suami aok..hehehe

    ReplyDelete
  17. bagus pesanan mak akak tuh...rasanya setiap ibu yang prihatin akan lakukan perkara yg sama kan kak...

    ReplyDelete
  18. hmmm sama la sy pun jenis yang tak suka meminta2. mak sy selalu ckp meminta2 tu alaman yang tak elok. nanti lelama orang tak suka kat kita haha.

    ReplyDelete
  19. pesanan orang-orang tua melalui pengalaman hidupnya bercampur dengan ramai orang...sentiasa ingat..

    ReplyDelete
  20. Bertuahnya Diana dpt mak yg selalu menasihat mcm tu. Dan bertuahnya suami yg mendapat seorang isteri mcm Diana yg tak suka minta2....

    Isteri JR juga tak suka minta2. Yg dia selalu suka minta masa mula2 kawin dulu ialah nak ramai anak. Dan insyaallah JR dah hadiahkan dia 6 anak....

    ReplyDelete
  21. Urm, kalau saya lain pulak. Saya nie jenis yang suka mintak-mintak tapi tak paksa. Just nak suarakan keinginan jer..

    ReplyDelete
  22. Tu kan...eda lo sbnrnya g2 jgk...paham ekonomi kuaga...cuma ya la kengkadang bila somi dh bg..macm tak smpai at plak nk tolak...tkt die kcik at plak..mintak tu InsyaAllah..tak de yg membebanlan lg...

    ReplyDelete
  23. tu lah kan. mula2 nk stabilkan hidup berumah tangga ni byk nk pakai duit, ank kecik2 pn byk gak nk pakai duit. sy pn da la tak keje. tapi ade jugak sesetengah org tak paham, nampak kite macam senang.

    ReplyDelete
  24. Menjadi satu pesanan buat saya yg belum berumah tangga. Memang mak selalu pesan macam nie :)

    ReplyDelete
  25. kadang2 apa yg mak cakap semua ada benarnya ..
    skr kita jadi mak , agaknyee macam tu juga bila anak2 kita dah kawin kan ;)

    ReplyDelete
  26. tu la perempuan..asyik susahkan suami..tu suami cari lain

    - Admins Blog 3 Dalam 1

    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    Berita Terkini Pencerobohan Lahad Datu, Perkembangan Militan Di Lahad Datu - Kisah Seluruh Dunia

    ReplyDelete
  27. org tua mmg sellau mcm tu kan kak :)

    ReplyDelete
  28. Setuju...

    Myra walaupun keje, tetap sebolehnya taknak susahkan suami, nak apa2 beli sendiri :D

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();