Skip to main content

12 PERKARA YANG KITA PERLU TAHU TENTANG KUCING

Assalamualaikum....

adakah anda tahu................................



Membunuh kucing di Mesir purba adalah hukuman mati.


Apabila dalam tergesa-gesa, kucing boleh bangun dengan  kelajuan sehingga ke 50kmph.


Telinga kucing boleh dipusingkan 180 darjah.


Suhu badan yang normal bagi kucing adalah 38,6 C.


Ailurophobia adalah takut (fobia) kucing. Julius Caesar dan Napoleon telah mengalami fobia ini dan benar-benar takut dengan  kehadiran kucing.



Semua kucing dilahirkan dengan mata biru.




Kedua-dua manusia dan kucing mempunyai kawasan yang sama di dalam otak yang bertanggungjawab untuk emosi.



Kucing adalah haiwan domestik yang berjalan secara terus pada kuku mereka.


Air kencing kucing bercahaya di bawah lampu UV.






 Walaupun menyelinap, melompat atau berlari, kucing menggunakan lebih daripada 500 otot.


Kucing tidak pernah berpeluh kerana mereka tidak mempunyai kelenjar peluh.




Kucing tidur sehari purata 16 jam sehari .



sekian...

Comments

  1. rindu romeo sy :( romeo dah mati dah :(


    romeo tu nama meow sy :(

    ReplyDelete
  2. suka kucing..memang dr kecik bela kucing.

    ReplyDelete
  3. baru remy tahu....... thanks for info kak...

    ReplyDelete
  4. Owh.. Patut la kucing dekat rumah ni pemalas je , kerja dia tidur . bangun makan . Then , tidur balik.. Pemalas betul , sebab tu 16 Jam kan.. Kihkih.. xD

    ReplyDelete
  5. Semua kucing dilahirkan dengan mata biru ??
    gambar atas kucing mata kuning, coklat

    ReplyDelete
  6. apsal kucing saya tido 24jam sehari. hahaha

    ReplyDelete
  7. fuh menarik !
    tapi ieda tetap geli ngan kucing huhuh

    ReplyDelete
  8. tak sgka kucing ni istimewa gak ekk..lama tido macam baby..:)

    ReplyDelete
  9. Satu lagi perkara menarik tentang kucing ialah kucing betina boleh mengawan dengan 10 kucing jantan secara bergilir-gilir dalam tempoh 2 jam...Dan perkara menarik kedua, kucing betina tidak tahu siapa bapa kepada anak2nya....(Oleh itu kpd manusia janganlah berperangai seperti kucing...)

    ReplyDelete
  10. entry terbaik bulan march 2013.

    so sesiapa yang suka tido aje, jom kita panggil dia meoww.

    ReplyDelete
  11. fuhh..banyak gak fakta tentang kucing nih..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. alamak..shida x boleh dengan kucing2 nie...

    ReplyDelete
  13. baru deno tahu telinga kucing boleh berpusing!

    ReplyDelete
  14. byk betul fakta menarik pasal kucing yg izan baru tau.

    ReplyDelete
  15. ada satu lagi perkara pasal kucing yang akak tak attached skali kat sini..

    berapa banyak kali kita panggil nama kucing kita pun, dia tak mampu ucap 'Ya' atau 'Ai ai chip' bagi menyahut panggilan kita

    :P

    ReplyDelete
  16. munna sekeluarga suka kucing.... kat rumah ni dah ada 2 ekor kucing.....

    ReplyDelete
  17. Owhhh baru tau pasal kucing ni :D

    ReplyDelete
  18. wow....bagus entri ni..dulu penah blogwalk and dapat tahu kucing kena makan rumput..makin bertambah ilmu..thnx for the info
    http://infoaday.blogspot.com/

    ReplyDelete
  19. kami pun ada fakta jugak, tapi bukan kucing..huhu
    fakta tentang bayi..
    http://infoaday.blogspot.com/2013/05/16-fakta-tentang-bayi-baru-lahir-yang.html

    ReplyDelete
  20. Tapi kenapa saya baca buku, buku tu kata kucing produce sweat guna paw ?

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …