Saturday, 30 March 2013

12 PERKARA YANG KITA PERLU TAHU TENTANG KUCING

Assalamualaikum....

adakah anda tahu................................



Membunuh kucing di Mesir purba adalah hukuman mati.


Apabila dalam tergesa-gesa, kucing boleh bangun dengan  kelajuan sehingga ke 50kmph.


Telinga kucing boleh dipusingkan 180 darjah.


Suhu badan yang normal bagi kucing adalah 38,6 C.


Ailurophobia adalah takut (fobia) kucing. Julius Caesar dan Napoleon telah mengalami fobia ini dan benar-benar takut dengan  kehadiran kucing.



Semua kucing dilahirkan dengan mata biru.




Kedua-dua manusia dan kucing mempunyai kawasan yang sama di dalam otak yang bertanggungjawab untuk emosi.



Kucing adalah haiwan domestik yang berjalan secara terus pada kuku mereka.


Air kencing kucing bercahaya di bawah lampu UV.






 Walaupun menyelinap, melompat atau berlari, kucing menggunakan lebih daripada 500 otot.


Kucing tidak pernah berpeluh kerana mereka tidak mempunyai kelenjar peluh.




Kucing tidur sehari purata 16 jam sehari .



sekian...

25 comments:

  1. rindu romeo sy :( romeo dah mati dah :(


    romeo tu nama meow sy :(

    ReplyDelete
  2. suka kucing..memang dr kecik bela kucing.

    ReplyDelete
  3. baru remy tahu....... thanks for info kak...

    ReplyDelete
  4. Owh.. Patut la kucing dekat rumah ni pemalas je , kerja dia tidur . bangun makan . Then , tidur balik.. Pemalas betul , sebab tu 16 Jam kan.. Kihkih.. xD

    ReplyDelete
  5. Kucing kat rumah ni mmg kuat tido..

    ReplyDelete
  6. Semua kucing dilahirkan dengan mata biru ??
    gambar atas kucing mata kuning, coklat

    ReplyDelete
  7. apsal kucing saya tido 24jam sehari. hahaha

    ReplyDelete
  8. fuh menarik !
    tapi ieda tetap geli ngan kucing huhuh

    ReplyDelete
  9. tak sgka kucing ni istimewa gak ekk..lama tido macam baby..:)

    ReplyDelete
  10. Satu lagi perkara menarik tentang kucing ialah kucing betina boleh mengawan dengan 10 kucing jantan secara bergilir-gilir dalam tempoh 2 jam...Dan perkara menarik kedua, kucing betina tidak tahu siapa bapa kepada anak2nya....(Oleh itu kpd manusia janganlah berperangai seperti kucing...)

    ReplyDelete
  11. entry terbaik bulan march 2013.

    so sesiapa yang suka tido aje, jom kita panggil dia meoww.

    ReplyDelete
  12. fuhh..banyak gak fakta tentang kucing nih..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. alamak..shida x boleh dengan kucing2 nie...

    ReplyDelete
  14. baru deno tahu telinga kucing boleh berpusing!

    ReplyDelete
  15. byk betul fakta menarik pasal kucing yg izan baru tau.

    ReplyDelete
  16. ada satu lagi perkara pasal kucing yang akak tak attached skali kat sini..

    berapa banyak kali kita panggil nama kucing kita pun, dia tak mampu ucap 'Ya' atau 'Ai ai chip' bagi menyahut panggilan kita

    :P

    ReplyDelete
  17. munna sekeluarga suka kucing.... kat rumah ni dah ada 2 ekor kucing.....

    ReplyDelete
  18. Owhhh baru tau pasal kucing ni :D

    ReplyDelete
  19. wow....bagus entri ni..dulu penah blogwalk and dapat tahu kucing kena makan rumput..makin bertambah ilmu..thnx for the info
    http://infoaday.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. kami pun ada fakta jugak, tapi bukan kucing..huhu
    fakta tentang bayi..
    http://infoaday.blogspot.com/2013/05/16-fakta-tentang-bayi-baru-lahir-yang.html

    ReplyDelete
  21. Tapi kenapa saya baca buku, buku tu kata kucing produce sweat guna paw ?

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();