Skip to main content

YANG PENTING SUAMI SOKONG

Assalamualaikum...

Ramai Ibu2 yang dah sedar tentang kelebihan susu ibu.
kalau tengok kat forum2 pun
wanita bekerjaya pun dah ramai yang
lebih suka bagi SI pada anak.

Tapi bila tak de sokongan,sedikit sebanyak
semangat nak menyusu tu menurun dan adakalanya hilang terus.

Sokongan yang paling kuat mestilah dari suami.
penting untuk suami tahu kelebihan dan betapa
bagus nya anak2 diberi susu ibu.
kalau yang ini suami tak tahu memang tak habis2
yang keluar dari mulut dia...

"bagi je la susu formula.."

tapi kalau dia tahu,mesti dia pun akan menyokong seratus peratus.
nak bagi suami tahu kita kena la bertindak.
Dia nak cari sendiri kelebihan susu ibu ni,memang tidak la..kan??
kita la yang kena jalan kan peranan.
paksa dia baca apa2 info tentang penyusuan ni.
hari ni dia tak nak baca..esok pulak kita suruh.

klau tak pun sambil sembang2 tu
cerita kat dia betapa pentingnya susu ibu untuk bayi yang baru lahir.
cerita la sampai telinga dia bernanah.hahah
sampai dia paham dan boleh terima.

mertua tak nak paham tak kisah..
mak ayah taknak paham,lantak diaorang..
diaorang tak nak sokong.tak pe..yang penting suami sokong..


sekian..

Comments

  1. Susu ibu merupakan antibodi semula jadi kepada baby yg baru lahir.. =)

    ReplyDelete
  2. betul, biar kita susah sikit masa nak myusu di luar rumah, yg penting anak dpt cukup khasiat... ada suami yg nk mudah, ms keluar suruh bg botol n susu formula je...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    susu ibu buatkan anak tu ikut kata ibunya bila besar nanti dan boleh elakkan anak tu ikut kata lembu bila byk sgt minum susu lembu ;)

    ReplyDelete
  4. al-hamdulillah anak2 MV 2 org full BF dulu..semua atas sokongan suami

    ReplyDelete
  5. bagus utk rujukan masa akan datang ni.. hewhew

    ReplyDelete
  6. MM belum berpengalaman.. Tapi memang tahu kelebihan susu ibu ni.. =)

    ReplyDelete
  7. betul2 sokongan suami sangat penting

    ReplyDelete
  8. elehhh bapa2 yg x tahu kebaikan susu ibu tuu memang lahh

    dia nyusu leh lak !

    upssssssssssssss muahahahhaha

    ReplyDelete
  9. susu ibu memang susu yang terbaik sebenarnya..

    ReplyDelete
  10. teringin nak preggy lagi..InsyaALLAH

    ReplyDelete
  11. yup.. kena sama2 faham dan ada sokongan padu dr hubby..:)

    ReplyDelete
  12. yup laaa bestnya kalo c suami sorang yang loving kan kan? mesti bagik sokongan padu ;)

    ReplyDelete
  13. selagi ada susu tu.. elok la bagi. kalau dah takde rezeki anak, terpaksa jugak bg susu formula. kebaikannya rasanya zaman sekarang hampir semua org tahu & buktinya blh nampak dgn jelas.. beza baby menyusu badan dengan susu formula ni. Plg ketara susah nak dapat sakit la..

    ReplyDelete
  14. betul...org lain nk ckp pe lantak le hihihi...yg pnting suami kena tahu..

    saya problem dulu kat sarah..sedih klu nk ingat :(

    ReplyDelete
  15. betul tu kak...susu ibu yg terbaik buat bayi......susu formula tu cuma utk tumbersaran aje...tapi susu ibu adalah ubat antibody yg terbaik....

    ReplyDelete
  16. hehee...mmg bagus ada suami yg sentiasa support isteri..

    ReplyDelete
  17. takut jugak bab macam ini.. Kadang2 lelaki yang suka lepas tangan tu lah yang buat pompuan lagi lah lemah. :(

    ReplyDelete
  18. betul kan... hasben sy soking dulu time rezki takde, susu sy kurang sgt...

    ReplyDelete
  19. sokongan suami tu sangat penting :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …