Rabu, 5 Disember 2012

CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP

Assalamualaikum....
selamat petang semua..
teringat masa maisara baru nak meniarap dulu.
masa tu kemain seronok aku rasa sebab aku berjaya 
membesarkan maisara sampai dia boleh meniarap.hehe

mana2 ibu bapa mesti aKan rasa bangga bila anak dah pandai meniarap.
mula2 dia angkat kepala,lepas tu berguling..
semua ni akan bermula pada usia dia Masuk 2 bulan..

sebelum melatih bayi untuk meniarap 
pastikan dulu bayi tu betul2 boleh angkat kepala dia.
caranya dengan menggunakan mainan yang berwarna warni dan berbunyi
supaya meransang dia untuk mengangkat kepala.

Bila leher dah kuat baru boleh ajar meniarap.
ransang dia utuk beralih badan.
macam nak berguling tu...

caranya silangkan paha bayi supaya badan dia ikut mengiring sama
buat kerap2 sampai la dia dah boleh mengiring sendiri..

Letakkan mainan berwarna cerah berhampiran bayi
lepas tu pindahkan mainan  tersebut ke sisi lain 
dengan perlahan untuk membuatkan  
bayi mengiring  dan tmeniarap..

selamat mencuba..

sekian...

##guna font ni lebih kemas la rasanya..heheh

15 komen disini:

Aisy Nasiha berkata...

anak saya dah lama mengiring tapi belum nak meniarap lagi.. rasanya mengirng dia dah buat sejak 2 bulan.. lagi 2 hari dah genap 4 bulan. boleh try petua diana ni pulak...thanks

hananhadila berkata...

wah wahh , tak sabar nak ajar anak buah hanan nanti :P

THE LEKAT LEKIT STORY berkata...

dok cr tips nk ajar anak bg cepat jalan.. jemu dh tgk budak lala ni dok manjat sana sini x jugak jalan2.. baru dok malas2 menapak setapak dua.

Semut Senyum berkata...

kene cuba ni satu hari nanti.. ilmu! ilmu! tq for sharing! =)

Ujie berkata...

saya amik ilmu ni..kot ada rezeki esok2..^_^

*font yg ni kalernya kurang gelap, ada susah sikit utk si rabun mcm saya. lg pulak guna netbook comel je.

Rapunzeel Cikilolo berkata...

ooo serius baru tau...

ingat budak pandai sendiri...

Anum berkata...

ala comelnya

abah khalisha berkata...

Thanks for the info

CekbOlat-bOlat berkata...

takde anak lagi! nnt nk buat pada diri sndiri . haha

Remy hazza berkata...

betul tu kak.... bagus tip yg akak beri nie ada kebenarannya.....

ieda berkata...

x boleh awal2 sgt ajar kan ..
nak2 kalau kepala x keras lagi .. bahaya tuu ;)

Rtp Farra Arisha berkata...

this is really useful and helpful for me in many many years to come! :D

Jna marcello berkata...

Nice sharing kak nty Na ade ank Na boleh cuba hiks ;)

Misz Mieza berkata...

Tips yang berguna utk yang belum berpengalaman macam MM ni.. Thanks for sharing.. =)

Mrs Velentine berkata...

betul..setuju dgn entry ni

Related Posts with Thumbnails