photo mv j_zpshold1suy.gif

Wednesday, 5 December 2012

CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP

Assalamualaikum....
selamat petang semua..
teringat masa maisara baru nak meniarap dulu.
masa tu kemain seronok aku rasa sebab aku berjaya 
membesarkan maisara sampai dia boleh meniarap.hehe

mana2 ibu bapa mesti aKan rasa bangga bila anak dah pandai meniarap.
mula2 dia angkat kepala,lepas tu berguling..
semua ni akan bermula pada usia dia Masuk 2 bulan..

sebelum melatih bayi untuk meniarap 
pastikan dulu bayi tu betul2 boleh angkat kepala dia.
caranya dengan menggunakan mainan yang berwarna warni dan berbunyi
supaya meransang dia untuk mengangkat kepala.

Bila leher dah kuat baru boleh ajar meniarap.
ransang dia utuk beralih badan.
macam nak berguling tu...

caranya silangkan paha bayi supaya badan dia ikut mengiring sama
buat kerap2 sampai la dia dah boleh mengiring sendiri..

Letakkan mainan berwarna cerah berhampiran bayi
lepas tu pindahkan mainan  tersebut ke sisi lain 
dengan perlahan untuk membuatkan  
bayi mengiring  dan tmeniarap..

selamat mencuba..

sekian...

##guna font ni lebih kemas la rasanya..heheh

15 comments:

Aisy Nasiha said...

anak saya dah lama mengiring tapi belum nak meniarap lagi.. rasanya mengirng dia dah buat sejak 2 bulan.. lagi 2 hari dah genap 4 bulan. boleh try petua diana ni pulak...thanks

hananhadila said...

wah wahh , tak sabar nak ajar anak buah hanan nanti :P

THE LEKAT LEKIT STORY said...

dok cr tips nk ajar anak bg cepat jalan.. jemu dh tgk budak lala ni dok manjat sana sini x jugak jalan2.. baru dok malas2 menapak setapak dua.

Semut Senyum said...

kene cuba ni satu hari nanti.. ilmu! ilmu! tq for sharing! =)

Ujie said...

saya amik ilmu ni..kot ada rezeki esok2..^_^

*font yg ni kalernya kurang gelap, ada susah sikit utk si rabun mcm saya. lg pulak guna netbook comel je.

Rapunzeel Cikilolo said...

ooo serius baru tau...

ingat budak pandai sendiri...

Anum said...

ala comelnya

abah khalisha said...

Thanks for the info

CekbOlat-bOlat said...

takde anak lagi! nnt nk buat pada diri sndiri . haha

Remy hazza said...

betul tu kak.... bagus tip yg akak beri nie ada kebenarannya.....

ieda said...

x boleh awal2 sgt ajar kan ..
nak2 kalau kepala x keras lagi .. bahaya tuu ;)

Rtp Farra Arisha said...

this is really useful and helpful for me in many many years to come! :D

Jna marcello said...

Nice sharing kak nty Na ade ank Na boleh cuba hiks ;)

Misz Mieza said...

Tips yang berguna utk yang belum berpengalaman macam MM ni.. Thanks for sharing.. =)

Mrs Velentine said...

betul..setuju dgn entry ni

Related Posts with Thumbnails