CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP

Assalamualaikum....
selamat petang semua..
teringat masa maisara baru nak meniarap dulu.
masa tu kemain seronok aku rasa sebab aku berjaya 
membesarkan maisara sampai dia boleh meniarap.hehe

mana2 ibu bapa mesti aKan rasa bangga bila anak dah pandai meniarap.
mula2 dia angkat kepala,lepas tu berguling..
semua ni akan bermula pada usia dia Masuk 2 bulan..

sebelum melatih bayi untuk meniarap 
pastikan dulu bayi tu betul2 boleh angkat kepala dia.
caranya dengan menggunakan mainan yang berwarna warni dan berbunyi
supaya meransang dia untuk mengangkat kepala.

Bila leher dah kuat baru boleh ajar meniarap.
ransang dia utuk beralih badan.
macam nak berguling tu...

caranya silangkan paha bayi supaya badan dia ikut mengiring sama
buat kerap2 sampai la dia dah boleh mengiring sendiri..

Letakkan mainan berwarna cerah berhampiran bayi
lepas tu pindahkan mainan  tersebut ke sisi lain 
dengan perlahan untuk membuatkan  
bayi mengiring  dan tmeniarap..

selamat mencuba..

sekian...

##guna font ni lebih kemas la rasanya..heheh
CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP Reviewed by Diana Rashid on 13:04:00 Rating: 5

15 comments:

  1. anak saya dah lama mengiring tapi belum nak meniarap lagi.. rasanya mengirng dia dah buat sejak 2 bulan.. lagi 2 hari dah genap 4 bulan. boleh try petua diana ni pulak...thanks

    ReplyDelete
  2. wah wahh , tak sabar nak ajar anak buah hanan nanti :P

    ReplyDelete
  3. dok cr tips nk ajar anak bg cepat jalan.. jemu dh tgk budak lala ni dok manjat sana sini x jugak jalan2.. baru dok malas2 menapak setapak dua.

    ReplyDelete
  4. kene cuba ni satu hari nanti.. ilmu! ilmu! tq for sharing! =)

    ReplyDelete
  5. saya amik ilmu ni..kot ada rezeki esok2..^_^

    *font yg ni kalernya kurang gelap, ada susah sikit utk si rabun mcm saya. lg pulak guna netbook comel je.

    ReplyDelete
  6. ooo serius baru tau...

    ingat budak pandai sendiri...

    ReplyDelete
  7. takde anak lagi! nnt nk buat pada diri sndiri . haha

    ReplyDelete
  8. betul tu kak.... bagus tip yg akak beri nie ada kebenarannya.....

    ReplyDelete
  9. x boleh awal2 sgt ajar kan ..
    nak2 kalau kepala x keras lagi .. bahaya tuu ;)

    ReplyDelete
  10. this is really useful and helpful for me in many many years to come! :D

    ReplyDelete
  11. Nice sharing kak nty Na ade ank Na boleh cuba hiks ;)

    ReplyDelete
  12. Tips yang berguna utk yang belum berpengalaman macam MM ni.. Thanks for sharing.. =)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

About Me

Powered by Blogger.