CARA MENGAJAR ANAK MENIARAP

Assalamualaikum....
selamat petang semua..
teringat masa maisara baru nak meniarap dulu.
masa tu kemain seronok aku rasa sebab aku berjaya 
membesarkan maisara sampai dia boleh meniarap.hehe

mana2 ibu bapa mesti aKan rasa bangga bila anak dah pandai meniarap.
mula2 dia angkat kepala,lepas tu berguling..
semua ni akan bermula pada usia dia Masuk 2 bulan..

sebelum melatih bayi untuk meniarap 
pastikan dulu bayi tu betul2 boleh angkat kepala dia.
caranya dengan menggunakan mainan yang berwarna warni dan berbunyi
supaya meransang dia untuk mengangkat kepala.

Bila leher dah kuat baru boleh ajar meniarap.
ransang dia utuk beralih badan.
macam nak berguling tu...

caranya silangkan paha bayi supaya badan dia ikut mengiring sama
buat kerap2 sampai la dia dah boleh mengiring sendiri..

Letakkan mainan berwarna cerah berhampiran bayi
lepas tu pindahkan mainan  tersebut ke sisi lain 
dengan perlahan untuk membuatkan  
bayi mengiring  dan tmeniarap..

selamat mencuba..

sekian...

##guna font ni lebih kemas la rasanya..heheh
Previous
Next Post »

15 komen disini

Click here for komen disini
Aisy Nasiha
admin
5 December 2012 at 13:08 ×

anak saya dah lama mengiring tapi belum nak meniarap lagi.. rasanya mengirng dia dah buat sejak 2 bulan.. lagi 2 hari dah genap 4 bulan. boleh try petua diana ni pulak...thanks

Reply
avatar
hananhadila
admin
5 December 2012 at 13:20 ×

wah wahh , tak sabar nak ajar anak buah hanan nanti :P

Reply
avatar
5 December 2012 at 13:21 ×

dok cr tips nk ajar anak bg cepat jalan.. jemu dh tgk budak lala ni dok manjat sana sini x jugak jalan2.. baru dok malas2 menapak setapak dua.

Reply
avatar
Semut Senyum
admin
5 December 2012 at 13:39 ×

kene cuba ni satu hari nanti.. ilmu! ilmu! tq for sharing! =)

Reply
avatar
Ujie
admin
5 December 2012 at 13:56 ×

saya amik ilmu ni..kot ada rezeki esok2..^_^

*font yg ni kalernya kurang gelap, ada susah sikit utk si rabun mcm saya. lg pulak guna netbook comel je.

Reply
avatar
5 December 2012 at 13:57 ×

ooo serius baru tau...

ingat budak pandai sendiri...

Reply
avatar
5 December 2012 at 14:48 ×

takde anak lagi! nnt nk buat pada diri sndiri . haha

Reply
avatar
Remy hazza
admin
5 December 2012 at 14:55 ×

betul tu kak.... bagus tip yg akak beri nie ada kebenarannya.....

Reply
avatar
ieda
admin
5 December 2012 at 15:00 ×

x boleh awal2 sgt ajar kan ..
nak2 kalau kepala x keras lagi .. bahaya tuu ;)

Reply
avatar
5 December 2012 at 15:49 ×

this is really useful and helpful for me in many many years to come! :D

Reply
avatar
Jna marcello
admin
5 December 2012 at 18:17 ×

Nice sharing kak nty Na ade ank Na boleh cuba hiks ;)

Reply
avatar
Misz Mieza
admin
5 December 2012 at 19:00 ×

Tips yang berguna utk yang belum berpengalaman macam MM ni.. Thanks for sharing.. =)

Reply
avatar
6 December 2012 at 14:53 ×

betul..setuju dgn entry ni

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment