TANGAN MEMBERI DAN TANGAN MENERIMA

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
kita nak cerita pasal sedekah.
kalau kat malaysia ni banyak tempat yang ada peminta sedekah..
kalau dulu kat pasar malam je ada peminta sedekah ni.
tapi sekarang kat mana2 pun boleh jumpa.
sampai orang nak bersedekah pun jadi malas
sebab banyak sangt..

tadi lalu kat jalan belah sana dah sedekah..
lalu kat lorong ni pun ada lagi peminta sedekah..
tak kan nak bagi kat semua..kan??

Islam mencela pengangguran dan sikap meminta2.
sikap meminta2 ni mendorong sikap malas berusaha..
semua nya dia nak main minta je,.
tapi islam menggalak kan kita bersedekah.

jadi jangan la tunggu orang minta baru kita nak sedekah.
kesian orang tu...nak kena minta baru kita nak bagi.
orang ketuk pintu rumah baru nak hulur 2,3 ringgit..
tu pun siap minta resit.heheheh

kalau kita ni rajin bersedekah..bayar zakat..
mungkin peminta sedekah akan berkurangan..
bersedekah bukan saja dari segi wang ringgit..
bantu orang susah untuk memulakan hidup baru pun satu sedekah jugak..
bagi peluang pekerjaan ke...kan bagus gitu..kan??

jadikanlah sedekah satu amalan dalam hidup kita.
sikap meminta2 adalah sumber kemiskinan
jom banteras kemiskinan dengan bersedekah.

sekian..


Post a comment

27 Comments

  1. betul... walaupun sedikit tapi kerap bersedekah, pun bermakna kan?

    ReplyDelete
  2. Rakyat Malaysia memang pemurah sebab tu ada peminta sedekah yang menjadi kaya dengan sifat rakyat Malaysia.
    Tapi kalau memberi di saluran yang betul, baru akan lebih berkat kan ;)

    ReplyDelete
  3. KITA BERSEDEKAH DGN NIAT YG IKHLAS..TP KALAU PEMINTA SEDEKAH TUE MENIPU ITU URUSAN DIA DGN YANG DI ATAS

    ReplyDelete
  4. hari tu ada kupasan dalam tv...pengemis kat malaysia ni...dalam masa 40 minit boleh dapat 25 rengget. Orng kita mmg baik2 hati belaka

    ReplyDelete

  5. Ramai umat Islam masakini peka Dan mengambil berat dalam membayar zakat, malah kebanyakannya mengamalkan secara potongan gaji bulanan.
    Syarikat2 Swasta juga tidak kurangnya membayar zakat perniagaan.

    Meminta sedekah sudah menjadi satu pekerjaan bagi sesetengah Dari mereka. Pekerjaan yang paling mudah untuk dijalankan, tanpa menggunakan banyak berfikir Dan modal, Ada juga menjadikan meminta sedekah ini sebagai satu sindiket memerah keringat anak2 kecil.

    Untuk membanteras ketahap kosong bilangan peminta sedekah agak payah, tetapi untuk mengurangkan bilangan, Kerajaan sudah berusaha berbagai cara untuk membantu golongan ini.

    Ada di antara mereka hangat2 Tahi ayam..mereka ini adalah Dari golongan yang MALAS.. Terbiasa hidup dengan meminta Dan menagih belas kasihan Dari orang lain.  Tidak kurang juga yang berazam mempetbaiki kehidupan dengan bantuan yang di terima.

    Pucuk Pangkal pada diri mereka sendiri, bukan berapa ramai yang bersedekah Dan berapa banyak sedekah yang di terima.

    Bagaimana pun bersedekah itu adalah satu amalan yang Murni. :)


    ReplyDelete
  6. setuju..bersedekah tu tak salah. Saya pernah cakap kat suami, kadang yang mintak sedekah ni sempurna je, kalau ada yang cacat pun tapi masih elok..Kalau saya ni antara jutawan ke usahawan ke, mungkin saya akan bagi peluang pekerjaan pada mereka..Tak payah keluar rumah, buat kerja kat rumah pun ok ye tak? Kadang kesian kat diaorang..Tapi kalau diaorang boleh usaha sendiri lagi berbaloi..

    ReplyDelete
  7. Saya serba salah bab pengemis ni. Tak terkomen.

    dan betul..kalo sume yg mampu, byr zakat..lalu diagihkn dgn betul ke sasarannya..nescaya tiada lg org yg perlu meminta2.

    ReplyDelete
  8. tgan yg mmberi lagi baik dari tgn yg menerima :)

    ReplyDelete
  9. tp kak sis, sekarang ni peminta sedekah tu boleh dikatekan 1 position yg boleh dikatekan gaji lumayan..sbb ada sindiket2 yg htr dorg..tp tah la..klu hati sy tergerak nak bg,sy bg..klu sy tgk org tu berpimpim tgn g meje ke meje tu,rasa x nak bg..

    ReplyDelete
  10. tp byk pengemis dr negara luar..tak tau nk buat apa.sendikit je ramai

    ReplyDelete
  11. semua bnd yang disedekah pasti dpt ganjarannya. insya-Allah.

    ReplyDelete
  12. kalau nk sedekah biarlah guna saluran yg betul.. kalau peminta sedekah kt luar tu byk yg dh senang dgn hasil mengemis.. dorang nk keja senang lepas tu malas, tebal muka skit minta sedekah (pun tak semua tp kebanyakkan mcm tu.

    ReplyDelete
  13. wa'alaikumussalam warohmatulloh, info yang bagus ssista,

    ReplyDelete
  14. as salam,,

    setuju dengan pendapat ujie tu...duit zakat juga perlu diagihkan pada sasarannya..sekarang ni tengok mcm ramai je yg susah tak terbela..hoh

    ReplyDelete
  15. setuju kak..cuma kita harus bersedekah di tempat yang betul supaya tiada pihak tak bertanggungjawab mengambil kesempatan ke atas niat murni kita..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. Akak dah balik Penang ke? Boleh p melawat baby baru :) Tapi Firas maybe takdak la sebab dia dah dok Langkawi ;D

    ReplyDelete
  17. yup tak semesti nyer wang ringgit kan kalo nak sedekah...baju2 pun ok gak kan..:)

    ReplyDelete
  18. sedekah pada tempat dan kena orangnya......

    ReplyDelete
  19. setuju D ..
    kalau dalm satu masa tuu , ada dua tiga org tuu jadi panik kejap ..
    kena cari yg betul2 memerlukan dan kita pun kena ikhlas memberi ..
    sedekah x salah , saham buat kita kan ;)

    ReplyDelete
  20. Kita tak pasti yg meminta sedekah tu krn betul2 memerlukan (fakir miskin, cacat dll) atau cuma sebahagian sendiket penipuan. Apa pun dermalah dgn ikhlas krn keikhlasan akan disusuli dgn ganjaran, jika ada yg cuma utk menipu itu urusannya dgn Allah....

    ReplyDelete
  21. salam
    sekadar berkongsi pandangan ustaz saya..

    Ustaz saya pernah beritahu..bertemu nya kita dengan peminta sedekah pada sekian2 hari adalah takdir Allah..jika direnungkan..bukan hari2 kita jumpa peminta sedekah...

    jadi bila ada yg memninta..berilah dengan ikhlas biarpun mereka itu mungkin sindiket,mungkin menipu,mungkin org asing,mungkin juga benar kerana bukan mereka yg diuji..tapi kita yg sedang berdepan ujian "memberi" itu

    setiap pemberian kita biar sebesar zarah...akan diambil kira sebagai sedekah...jadi jangan persoalkan kaya atau tidak penerima sedekah..benar atau tidak..bila anda memberi..anda disaluran yg betul...soal tipu..itu urusan dia dgn Allah..

    Ustaz ada ckp juga..lumrah manusia suka menangguhkan benda yg baik..zakat dan sedekah antaranya sbb alasan yg sll kita pakai ialah hendak bersedekah disaluran yg betul seperti anak yatim dan org yg memerlukan tetapi sentiasa tertangguh sbb ketiadaan masa..akhirnya..saat akan jd minit jam,hari,minggu,bulan dan tahun berlalu..kita masih belum bersedekah...

    nahh jadi kita ditakdirkan berjumpa peminta2 sedekah ini untuk memudahkan urusan bersedekah kita...tapi hakikatnya biar seringgit seorg pun belum tentu kita sanggup memberi :)

    Sabda Rasulullah SAW, dalam hadis riwayat Al-Bukhari:

    اِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ, أَوْ عِلْمٍ يٌنْتَفَعُ بِهِ, أَوْ وَلَدٌ صَالِحٌ يَدْعُو لَهُ

    Maksudnya: ‘Apabila seorang anak Adam mati, segala amalannya terputus, kecuali tiga perkara: iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya’.

    Sabda Rasulullah SAW:

    خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ

    Bermaksud: “ Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain”. (Hadis sahih dalam Silsilah As-Sahihah)

    yang penting...Lillahi Ta'ala... :)

    Selamat beramal...

    ReplyDelete
  22. kdg2 diorg usaha mintak keje tapi org xmo layan, klau nsib x baik kena perli lagi.. utk sementara wktu tpaksa mintak sedekah utk alas perut.. tapi ada jgak yg blakon kurang upaya sbb nk mintak sedekah.. apa2 pun, smoga kita ikhlas bila bsedekah ^^

    ReplyDelete
  23. betul tu..sedekahlah dengan hati yg ikhlas

    ReplyDelete
  24. Entri Yang Best :)

    Dah Lama Follow Blog Awak . Follow Blog Ni Kalau Sudi :)

    http://mynameishafizah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  25. Hari ni blm jmp lg peminta sedekah...rasa mcm ada kurangnya..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)