ZUL MUHAMMAD

INGATKAN DIA SUPAYA TAK LUPA!

Assalamualaikum..

Selamat pagi semua...
pagi ni aku nak cerita pasal
isteri2 yang tinggal dengan mertua.

banyak yang kita dengar kalau tinggal dengan mertua ni
banyak masalah nya..
tapi betul pun..kalau kita tak ikut
rentak mertua memang susah la
nak duduk sebumbung.
jadi kalau nak bahagia kena la ikut rentak mertua tu..kan??

dapat yang baik dan jenis memahami,
memang bernasib baik la..
tapi kalau dapat yang jenis suka mengawal dan mengarah ni'
memang masalah besar bila menantu pun
tak pandai nak terima cara tu..kan??

Kebanyakan pasangan yang tinggal dengan mertua ni
biasanya bagi alasan kewangan belum kukuh.
tapi nak ingatkan isteri2 tu..
selalu2 la ingatkan suami untuk duduk berdikari.
maknanya duduk rumah lain la.
jangan menumpang mertua lama2..
tapi jangan la hari2..
bercakap tu berkias2 sikit..
contohnya gini la..masa nak tidur ke
cakap gini..

"bila abang dah cukup duit nanti,
dan kita pun dah pindah boleh la beli perabot
sikit2.."
contoh nye la..

Bukan apa..
orang lelaki ni,
bila dia dah sedap dok dengan mak dia,
lama2 dia berat je hati nak pindah.
bukan semua suami gitu tapi kebanyakan nya macam tu la..
sudahnya janji2 masa awal kawen dulu
pudar macam tu saja..yang makan hati,isteri la..

sekian...

Post a comment

23 Comments

  1. sian..yg mkn hati isteri. rasanya jarang sgt dgr isteri sggup duduk ngan mertua kecuali terpaksa atau mertua tu sgt2 baik orgnya

    ReplyDelete
  2. kalo dni, duk dengan mak sendiri pun tak mau apa lagi duk dengan mertua.. tak bebas. huhu... syukurlah keje jauh2 tade kes nak duduk dengan mak / mertua

    ReplyDelete
  3. saya tabik pada mereka yg tinggal dgn mertua/mak sendiri...
    sbb saya tak leh kot...
    takut ada yg terkecil hati...
    so lebih baik stay sendiri2...

    ReplyDelete
  4. Saya pernah tinggal ngan mak mertua..5 bulan jer. Masa cakap kat dia kita nk cari umah sewa sian lak tgk dia menangis.
    Sebenarnya dalam hal ni suami kena firm. Kena bijak..macam tarik rambut dari dalam tepung..jangan sampai ada yang makan hati. Kena pandai main psychology sikit.

    ReplyDelete
  5. Myra ada rumah quarters ngan asben, tp jarang2 duduk, banyak dok ngan mertua, tp bukan mertua myra, mertua asben..hehee :)

    Nak pulak sekarang ni bulan posa niaga pasar ramadhan, lagi lah...

    ReplyDelete
  6. aiyok..kena cari rumah dah sekarang ni

    ReplyDelete
  7. perancangan awal sgt penting

    ReplyDelete
  8. jarang orang sanggup duk ngan mentua.. walau macammanapun kita, mak mentua tetap anggap kita menantu dia.. bukan anak dia

    ReplyDelete
  9. ssh la bile dh jd mcm nieh sis..

    ReplyDelete
  10. setuju D
    kalau boleh awal2 kawin elok lah pindah utk elakkan situasi macam tu
    bukan ape .. belajar berdikari kan

    ieda dah x der MIL & FIl sejak kawin layie .. mereka dah x der since hubby masih remaja ..

    bila kenang2 rasa rinduu pula ..

    ReplyDelete
  11. setuju...saya tgk kakak saya memendam perasaan duk ngn mak mertua..

    ReplyDelete
  12. sblm kawin saya mmg letak syarat..mesti dok sendiri walau susah camne pun. boleh tentukan peraturan keluarga sndiri.

    tapi ada org yg terpaksa, sbb kawin dgn anak tunggal.

    ReplyDelete
  13. yup, klau x kena gaya mmg ada yg trasa hati nti...

    ReplyDelete
  14. stakat ni mmg elok je rara duk ngan MIL sbb MIL baik.Alhamdulillah,lg pon kami masih PJJ,insyaAllah tahun depan nk pindah jugak.nk jugak merasa hidup 1 family.heee

    ReplyDelete
  15. haah la kak,dah sedap sangat makan air tangan mak sampai terlupa nak pindah umah.sian gak kat bini makan ati.kita sebagai suami ni nak kena jaga 2-2 hati, sana nak kena jaga sini pon nak kena jaga :)

    *wah cakap kemain macam orang dah bekeluarga :D

    ReplyDelete
  16. sngt2 tak suke bile sebut mertue ngn menantu

    ReplyDelete
  17. tu kalau dapat isteri yg memahami lega lah...kalau tak, mesti yg bermasam muka nanti.....
    susah jadi lelaki...dua2 hati nak kena jaga......

    ReplyDelete
  18. bahaya lama sangat tinggal dengan mertua..bak kata orang dekat bau taik.. jauh bau bunga..baik duk jauh.. hehe..

    ReplyDelete
  19. duduk berdikari la senang..dah nama pun 'BERKELUARGA' tak reti2 lagi nak pindah? takkan itupun nak kena bagitahu? hohoho

    ReplyDelete
  20. pernah alami sendiri masa baru lepas kawen dan dpt anak sorang. mujur tak lama mana sbb masa tu kena pindah juga sbb tempat keje jauh dari umah MIL. dan kalau diberi pilihan lagi... mmg lebih baik dok asing...

    ReplyDelete
  21. kalau dah kawin,dok rumah sendiri adalah yang terbaik.tapi kalau suami tu ade tanggungjawab pada parents dia..kene jaga parents.so kene gaklah isteri dok sama.^__^

    ReplyDelete
  22. Suami nak jimat la tu kot..hihihi..
    Cuma kalau ibu uzur, mungkin ada baiknya bawa mak tinggal bersama..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)