MERTUA MANJA KAN CUCU TAK KENA TEMPAT??

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua...
korang yang berstatus ibu bapa ni pernah tak
rasa risau bila anak lebih mesra dengan
mertua berbanding mak ayah korang sendiri??

jangan terkejut sebab memang ada orang jenis gini..
takut sangat kalau mertua nya tu
lebih rapat dengan anak berbanding mak ayah belah dia.

lepas tu dia guna la alasan
takut nanti anak besar jadi manja sangat la...
tak dengar cakap la...
padahal kalau mak ayah dia sendiri yang manja kan cucu
tak de pulak dia risau anak dia jadi degil ke apa..kan???

bersyukur la kalau mertua tu nak
mesra dengan cucu dia.
buat nya dia tak layan baru korang tau..
balik kampung pun mertua buat tak tahu je kat cucu..
kan tak best kalau macam tu..kan??

memang ada kadang2 tingkah mertua yang kita
tak berkenan dalam bab melayan cucu ni..
tapi rasanya kalau kita bagitau dia
elok2 rasanya dia boleh paham..
ala..dia dulu pun ada anak la..

Lagipun kan,kalau cucu tu jumpa nenek dia
sebulan sekali je tak payah la risau melampau2 sangat.
lain la kalau hari2 jumpa.
memang boleh pengaruhi anak kita tu..
tapi kalau kita ibu bapa pandai main peranan,
manja cemana pun cucu dengan nenek dia,
dia tetap akan ikut cara didikan kita.

macam maisara ni la..
kalau balik kampung jumpa
dengan opah,tok,tokwan memang geram je tengok
perangai dia..tergedik2 je..
sikit2 nak nangis..manja la konon..
tapi bila dah balik ke umah sendiri
tak de maknanya dia nak buat perangai sebab dia tau
takat tu la manja dan degil nya pun..
sebab ibu dia malas nak layan.
ngada2 sangat,tunjuk rotan je....
hehhehe...

sekian..

Post a comment

16 Comments

  1. oo garang ngan anak ekk..ehehe

    ReplyDelete
  2. Aydin klu nenek atuknya ada pun mcm tu. Manja bebetul. Klu bt salah, die g lari nyorok blkg atuknya. Kemain...

    ReplyDelete
  3. zarif ngan zara pun manja bila ngan mak abah saya, manja dan mengada2..Nak marah pun tak boleh tapi saya ok je, kalau ada yang tak kena saya lebih suka mak abah saya tegur diaorang, maklumlah mereka kan lebih berpengalaman, kalau ngan saya anak2 ni nak melawan je.

    ReplyDelete
  4. hhehehehe biasa lah budakkan.tambah ag kalau cucu sulung.anak rara t x tau lah cane

    ReplyDelete
  5. hik....hik....den biarkan jerk...paling tidak ini masanya nenda2 mereka bermesra dgn cucuanda mereka....ahakz

    ReplyDelete
  6. masalah ni sama dgn anak2 sya..sebab 2 kalo balik kg sound awal2 jan nak ngada2,,,hehe

    ReplyDelete
  7. aku pun dah lama tahu ada orang macam tuh. macam-macam...

    ReplyDelete
  8. salam Ramadhan Diana

    biasanya mertua yg tak ramai anak dan cucu yg terlalu memanjakan cucunya

    Selamat menjalani ibadah puasa

    ReplyDelete
  9. lala nampaknya akan mesra dgn org yg kerap dia jumpa.. skrg ni Acu je tiap2 mggu dtg jenguk dia sbb Acu dia tggl x jauh dr umah dia.. Sy lbh suka anak sy lebih dekat & mesra dgn mak & ayah dia berbanding org lain.

    ReplyDelete
  10. ha ah yang penting mak bapak sendiri main peranan dalam mendidik anak anak... tak kisah laa nak manja camner pun
    ngan mak ayah mesti priority nyaaa
    hahahaha

    ReplyDelete
  11. anak2 kak ati tak rapat sgt dgn mentua
    tapi syahmi pulak mengada terlebih
    suka sgt pegang tetek wan dia...haha

    ReplyDelete
  12. oit....garangnyer...mcm singa...hahahahaha....

    ReplyDelete
  13. mmg ada yg suka manja cucu terlebih.sampai org cakap dgn anak xblh ngam tp kalau dgn cucu jgn la jentik or tegur cucu kesayangan dia..wujud....tp semua mcm tukan...

    ReplyDelete
  14. adam khaleef anak buah deno sangat manja ngan abah deno... atuk adam sebelah papa dah lama meninggal... jadi sbb tu dia rapat ngan to abah... abah deno :)

    ReplyDelete
  15. kalu tu la satu2 nyer cucu, pd sy ok je..

    ReplyDelete
  16. betul tu kak... yg penting cara didikan dan asuhan kita......
    kita yg membentuk masa depan mereka....

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)