Skip to main content

MERTUA MANJA KAN CUCU TAK KENA TEMPAT??

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua...
korang yang berstatus ibu bapa ni pernah tak
rasa risau bila anak lebih mesra dengan
mertua berbanding mak ayah korang sendiri??

jangan terkejut sebab memang ada orang jenis gini..
takut sangat kalau mertua nya tu
lebih rapat dengan anak berbanding mak ayah belah dia.

lepas tu dia guna la alasan
takut nanti anak besar jadi manja sangat la...
tak dengar cakap la...
padahal kalau mak ayah dia sendiri yang manja kan cucu
tak de pulak dia risau anak dia jadi degil ke apa..kan???

bersyukur la kalau mertua tu nak
mesra dengan cucu dia.
buat nya dia tak layan baru korang tau..
balik kampung pun mertua buat tak tahu je kat cucu..
kan tak best kalau macam tu..kan??

memang ada kadang2 tingkah mertua yang kita
tak berkenan dalam bab melayan cucu ni..
tapi rasanya kalau kita bagitau dia
elok2 rasanya dia boleh paham..
ala..dia dulu pun ada anak la..

Lagipun kan,kalau cucu tu jumpa nenek dia
sebulan sekali je tak payah la risau melampau2 sangat.
lain la kalau hari2 jumpa.
memang boleh pengaruhi anak kita tu..
tapi kalau kita ibu bapa pandai main peranan,
manja cemana pun cucu dengan nenek dia,
dia tetap akan ikut cara didikan kita.

macam maisara ni la..
kalau balik kampung jumpa
dengan opah,tok,tokwan memang geram je tengok
perangai dia..tergedik2 je..
sikit2 nak nangis..manja la konon..
tapi bila dah balik ke umah sendiri
tak de maknanya dia nak buat perangai sebab dia tau
takat tu la manja dan degil nya pun..
sebab ibu dia malas nak layan.
ngada2 sangat,tunjuk rotan je....
hehhehe...

sekian..

Comments

  1. oo garang ngan anak ekk..ehehe

    ReplyDelete
  2. Aydin klu nenek atuknya ada pun mcm tu. Manja bebetul. Klu bt salah, die g lari nyorok blkg atuknya. Kemain...

    ReplyDelete
  3. zarif ngan zara pun manja bila ngan mak abah saya, manja dan mengada2..Nak marah pun tak boleh tapi saya ok je, kalau ada yang tak kena saya lebih suka mak abah saya tegur diaorang, maklumlah mereka kan lebih berpengalaman, kalau ngan saya anak2 ni nak melawan je.

    ReplyDelete
  4. hhehehehe biasa lah budakkan.tambah ag kalau cucu sulung.anak rara t x tau lah cane

    ReplyDelete
  5. hik....hik....den biarkan jerk...paling tidak ini masanya nenda2 mereka bermesra dgn cucuanda mereka....ahakz

    ReplyDelete
  6. masalah ni sama dgn anak2 sya..sebab 2 kalo balik kg sound awal2 jan nak ngada2,,,hehe

    ReplyDelete
  7. aku pun dah lama tahu ada orang macam tuh. macam-macam...

    ReplyDelete
  8. salam Ramadhan Diana

    biasanya mertua yg tak ramai anak dan cucu yg terlalu memanjakan cucunya

    Selamat menjalani ibadah puasa

    ReplyDelete
  9. lala nampaknya akan mesra dgn org yg kerap dia jumpa.. skrg ni Acu je tiap2 mggu dtg jenguk dia sbb Acu dia tggl x jauh dr umah dia.. Sy lbh suka anak sy lebih dekat & mesra dgn mak & ayah dia berbanding org lain.

    ReplyDelete
  10. ha ah yang penting mak bapak sendiri main peranan dalam mendidik anak anak... tak kisah laa nak manja camner pun
    ngan mak ayah mesti priority nyaaa
    hahahaha

    ReplyDelete
  11. anak2 kak ati tak rapat sgt dgn mentua
    tapi syahmi pulak mengada terlebih
    suka sgt pegang tetek wan dia...haha

    ReplyDelete
  12. oit....garangnyer...mcm singa...hahahahaha....

    ReplyDelete
  13. mmg ada yg suka manja cucu terlebih.sampai org cakap dgn anak xblh ngam tp kalau dgn cucu jgn la jentik or tegur cucu kesayangan dia..wujud....tp semua mcm tukan...

    ReplyDelete
  14. adam khaleef anak buah deno sangat manja ngan abah deno... atuk adam sebelah papa dah lama meninggal... jadi sbb tu dia rapat ngan to abah... abah deno :)

    ReplyDelete
  15. kalu tu la satu2 nyer cucu, pd sy ok je..

    ReplyDelete
  16. betul tu kak... yg penting cara didikan dan asuhan kita......
    kita yg membentuk masa depan mereka....

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …