ZUL MUHAMMAD

MAISARA::puasa

Assalamualaikum...



morgan(kaler kelabu)dan kawan2 sedang berbuka puasa..

Selamat pagi semua..
tahun ni maisara belajar berpuasa..
dia pergi sekolah semalam,cikgu tanya puasa ke tak??
dia jawab la puasa..jadi walaupun dia bawak bekal makan dan
bekal air,cikgu nya tak bagi la makan sebab dia dah bagitau dia puasa.heheh..


balik rumah je dia menangis sambil ngadu..

Maisara:ibu..tadi cikgu tak bagi maisara makan..

Ibu;cikgu ada tanya tak puasa ke tidak??

Maisara:ada...maisara jawab la maisara puasa..

Ibu:ye la..sebab tu la cikgu tak bagi makan sebab
maisara dah bagi tau maisara puasa...bukan salah cikgu pun...

alahai..sebenar nya lupa nak bagitau kat cikgu
yang maisara baru belajar puasa tahun ni..
cara puasa pun lain macam...
bangun jam 7 dia akan makan sarapan..
puasa pun bukan la sampai tak makan cuma aku ajar dia tinggalkan
sementara makanan tertentu..
contohnya dia kena puasa dari mintak makan dan susu.
hari pertama aku cakap..

"hari ni puasa pertama tak boleh minta nasik dan susu ye.."

jadi hari pertama memang tak mintak langsung susu dan nasik..
dia cuma minum air masak dan roti.
masuk hari kedua aku kata
hari ni puasa tak boleh mintak nasik,air masak ,ayam goreng dan jajan..
jadi hari kedua memang dia minum susu dan roti je.
lepas tu tak mintak makan apa dah..
hari ke tiga lepas sarapan aku kata
tak boleh minum susu,nasik.aiskrim,ayam goreng,jajan,air masak dan roti.
cuma boleh makan sosej 3 batang je.

hahah..memang lain dari yang lain kan
aku ajar maisara berpuasa..
bukan apa..cuma tak mau dia rasa
puasa tu sesuatu yangmenyusahkan dia.
biar dia tinggalkan makanan tu sikit demi sikit.
masuk minggu kedua nanti baru aku nak ajar dia
lepas jam 8 tak boleh makan apa dah.kena tunggu maghrib baru makan.
tapi buat masa ni aku guna cara awal ni dulu la..

harap2 cara ni berkesan la..
lain anak2,lain cara asuhan nya..
kita ibu bapa kenal anak kita
jadi kalau orang lain kata cara tu tak bagus,jangan la
kita terus kata tak bagus jugak.anak dia dengan anak kita lain..tak sama...kan??
semoga nanti dah masuk 7 tahun
dia dah boleh puasa macam kanak2 lain..


sekian..

Post a comment

26 Comments

  1. anak saya 7 tahun pun belum puasa penuh lagi, ayah saya siap marah paksa anak puasa, bukan paksa tapi saya nak didik, cuma memang takmo paksa la..saya sedar diri kecik2 pun tak cukup posa, hehe

    ReplyDelete
  2. maisara xpose xda duit raya tau.mak uda xnk bg...ha3...

    ReplyDelete
  3. ooo.. bagus idea ni.. btul la.. kita kena terapkn nilai2 positif supaya anak2 kita x rasa terbeban n kemudian hari berpuasa dgn ikhlas..

    ReplyDelete
  4. Wah..bagus la cara diana tu. camtu la baru namanya 'didik' anak utk puasa. bkn 'suruh' anak puasa.

    ReplyDelete
  5. ermm okey gk cara cmtu..nnt nak try kat syaqir tahun depan.. 5 thn dh boleh ajar ke?

    ReplyDelete
  6. ciannya dia..sama ngan my haikal...smpi skt sebab bgtau dia puasa tp sebenarnya tak,,

    ReplyDelete
  7. Dah boleh puasa sikit2 le tu Maisara.

    ReplyDelete
  8. takpe2 nanti sediakan bekal kat maisara in case cikgu tak bagi makan. biskut ke coklat ke air kotak ke :)

    ReplyDelete
  9. waah..chaiyookkk maisara...heeee

    ReplyDelete
  10. bagus nya cara akk,anak anak skrg kena syco sket kan.xleh main terjah je suh puasa kan.

    ReplyDelete
  11. bagus macam tu kak..sbb budak kecik bukan wajib pun puasa..so kalau nak start tu lewatkan la sahur dia.. lepas tu tak boleh nak terus2.. yg penting dia faham maksud puasa dan kenapa dia kena puasa..kena terapkan sikit2..tak boleh paksa..

    ReplyDelete
  12. bagu tuh ajar cam tu daripada diorg terkejut kena straight puasa.

    ReplyDelete
  13. alolololo comel2 maisara,,
    kesian maisara,,

    anak menakan saya ari pertama dah break puasa,,
    mkn coklat dlm peti ais,, hihi

    ReplyDelete
  14. bagusnya... bagus cara camni.. :-)

    ReplyDelete
  15. kawan suruh je anak kawan puasa penuh.. diorang pun nampaknye cool je buat masa ni..
















    eh sejak bila kawan ade anak ni.. hikhik

    ReplyDelete
  16. betul tu kak... nak ngajar bebudak puasa tak boleh terus puasa jer... kena step by step...... baru dia tahu apa ertinya puasa......
    dan tak terasa puasa tu menyusahkan.....

    ReplyDelete
  17. saya belajar puasa masa darjah 6.. terus berpuasa penuh.. spt yg saya citerkan dlm blog saya.. citer itu sbg tanda ingatan saya pada arwah mak..

    ReplyDelete
  18. anak saya tahun ni 6 tahun pun baru belajar puasa.. tapi alhamdulillah dah masuk 4 hari puasa dia dapat berpuasa penuh!

    ReplyDelete
  19. ekekek ciannn maisara
    dah ok dah cara D tuu
    kalau ieda lebih kurang aje same
    janji dia tahu apa itu erti puasa
    tuu yg penting kita btahu dia ;)

    ReplyDelete
  20. Salam D...

    Maisara still small.. Cara gitu pelan2 dia dapat sesuaikan diri.. Dah besar sikit nanti Maisara Akan lebih faham makna berpuasa. Comel lah Maisara ni..

    D.. Bila expect deliver. Jgn dendiam k. Let us know. :)

    Selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  21. betul tu..caranya lain-lain... tp bagus juga cara diana ni

    ReplyDelete
  22. sian maisara..;)takpe..practice make perfect..

    ReplyDelete
  23. si kembar pun dalam proses jugak diana. tapi tulah.. pagi2 mmg dorang takmau makan/minum apa2 pi skolah. kat skolah pun mmg dilatih tak makan/minum. kiranya mmg dorg akan puasa setengah harilah skrg ni.

    satgi bila dah balik mulalah masing2 kelaparan cari makanan. cumanya izan pun tak sediakan nasi lah siang hari. biasanya sediakan roti/biskut camtu ajelah...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)