ZUL MUHAMMAD

KALAU TAK SEDAP,MASAK LA SENDIRI.

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
ada yang dah rancang ke petang ni nak beli
juadah berbuka kat
bazar ramadhan mana???


gambar hiasan je

Korang perasan tak harga makanan kat bazar ramadhan
tak sama dengan harga makanan kat pasar malam..
kalau kuih muih tu ada yang sampai cecah sebiji sampai 50 sen.
padahal saiz sama je macam yang dia jual kat pasar malam..
kalau sedap tak pe jugak..kan??heheh..

cakap pasal sedap ni..
ada sorang kawan mengadu dia bagitau kat sorang pakcik ni yang mee
pakcik tu jual tak sedap..tawar,rasa ajinomoto je lebih,kuah cair..
tapi pakcik tu jawab..
"kalau tak sedap,senang ja..masak ja sendiri.."

aduhai..
mudah nye jawapan dia..
padahal dia tak fikir ke jualan dia tu kalau
orang beli maknanya orang nak makan.
boleh pulak jawab gitu..

sepatutnya dia berusaha la memperbaiki jualan dia tu..
berniaga sebab nak untung je..
bukan ikhlas pun nak bagi pelanggan yang
keluarkan duit tu rasa kenyang dengan masakan dia.
kiranya lepas pelanggan bayar,
pandai2 la pelanggan nak makan ke atau nak buang je..
boleh gitu?
tak de tanggungjawab langsung!

sekian...

Post a comment

22 Comments

  1. camtu lah kak...kalau berniaga setahun sekali...nak untung jer la.... kalau remy...remy beli pada org yg dah biasa kita beli...dh tahu quality......
    selalunya org baazar ramadhan nie org yg pasar malam jugak.....

    ReplyDelete
  2. hahaha....banyak lak cekadak...masak sendirik la weih..haha

    tu la pasal, depa ni..masak le betui2..ni x...masak ala ala je..depa bkn nk jual kt kucing & ayam juadah tu..hehe..kebersihan mau jaga nohh...

    ReplyDelete
  3. ada juga peniaga yg boleh jawab macam tu kan..orang komplen pun sbb orang prihatin..bukannya expect nak dapat jawapan macam tu..apa la..

    ReplyDelete
  4. sebab tu saya susah nak beli lauk pauk kat luar.Kalau terpaksa beli pun saya akan beli dari orang yang biasa jual lauk pauk ni, bukan dari orang yang jual setahun sekali, sebab saya susah nak percaya lauk yang dijual tu..Setakat ni masak sendiri jelah.

    ReplyDelete
  5. tu pasal. kalo tak ikhlas tak payah niaga la pakcik....

    ReplyDelete
  6. kal sy mmg dh reject terus dh kedai tu.. kuang ajaq betoi... haha

    ReplyDelete
  7. pniaga ego n pk untung je

    kuang ajak

    ReplyDelete
  8. peniaga tak bertanggungjawab ni tak berkat. Ingat nk untung aje.

    ReplyDelete
  9. macam la org dtg amik pastu blk makan je tak byr nk ckp macam tu. Patut balas balik.. kalau nak masak sendiri, pakcik pun tak payah jual mee ni sbb takde orang nk beli.. sbb semua org makan harap sedap tak kira la yg beli @ masak sendiri.

    ReplyDelete
  10. murtabak nama ja ayam daging..
    bila makan bawang ja rasa,,

    hampeh kan

    ReplyDelete
  11. Masak sendiri tak sedap tapi kena makan gak sebab tak ada orang nak makan dah...he..he..he....

    Salam Ramadhan Kareem,jemput2lah datang ke blog saya yer...www.tintaasyraf.com

    ReplyDelete
  12. boleh pulak camtu.. biadap. =..=''

    ReplyDelete
  13. setkt ini ayie tak pergi lagi bazar ramadhan.. masak2 ramai2 dgn mber..

    ReplyDelete
  14. setuju2..hehehe,betuikan..sepatutnya
    bulan ramadhan neh ambik berkat
    kan..ini tdk jual dgn rege yg kekdg
    ase x sepatutnya pon ada...ri2 penah gak tkena...dh elok org bg pendapat,gitu jek dia jwb kan...memang
    nak untung jek neh p.cik tuh..

    ReplyDelete
  15. menghabiskan duit je beli ngan peniaga camtu..jom masak sendiri.. :)

    ReplyDelete
  16. hehe takpelah takyah beli ngan dia dah :)

    ReplyDelete
  17. meniaga nak untung je...tue la jadinya... ish bulan mulia ni buat la kebaikan jual makanan bg sedap...br pelanggan makin bertambah ramai..

    ReplyDelete
  18. silap besar laa jawab cmtu.. klau dlm bisnes utk long term, kira fail laa pakcik tu, niaga x lama laa...

    ReplyDelete
  19. jadi, adalah patut untuk kita sediakan sendiri juadah berbuka.

    paling sakit hati, air yang dijual langsung takde gula, tapi mahal macam nak charge sekali dengan harga gula.

    ReplyDelete
  20. akak boikot bazar ramadan sbb tak sedap lauk pauknya...lagi satu,perasan tak kebanyakan kuih muih hampir sama setiap gerai...terpikir adakah ia dari org yg sama membuatnya...
    kalau kerabu pulak..bau dah mcm nak basi...

    ReplyDelete
  21. peniaga pasar ramadan ni fokus nak carik duit jer..bukan nak kasik org makan

    ReplyDelete
  22. erk... apa la ckp mcm tu.. org masak biarlah ikhlas dan puaskan hati pelanggan.. ada jugak org mcm tu.. ish3

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)