ZUL MUHAMMAD

BOLEH KAH IBU YANG SEDANG HAMIL BERPUASA?

Assalamualaikum...

Menjelang bulan Ramadhan,ramai ibu2 dan bakal ibu yang risau untuk menjalankan ibadah puasa secara penuh kerana kuatir impak perubahan pola makan terhadap kesihatan bayi didalam kandungan.Padahal kajian menunjukkan,puasa dapat memberikan impak positif bagi ibu hamil asalkan ibu dalam keadaan sihat serta pola makan diatur dengan baik dan pengambilan nutrisi tetap terjaga dengan seimbang.

Salah satunya manfaat puasa bagi ibu hamil adalah membantu pembakaran lemak yang tidak diperlukan oleh tubuh.
perubahan pola makan dari tiga kali sehari menjadi dua kali sehari selalu membuat ibu hamil risau untuk menjalankan ibadah puasa. ini kerana ada yang beranggapan wanita hamil yang berpuasa memiliki risiko melahirkan bayi yang kurang berat badan.
Namun perlu diingat bahawa masalah berat badan bayi kurang hanya dialami oleh wanita yang cenderung memiliki pola makan dan diet yang teruk


kajian lain juga menunjuk kan bahawa berpuasa di bulan pertama kehamilan dapat mengakibatkan penurunan berat badan bayi ketika lahir. Namun penurunan ini hanya sekitar 40 gram dan tidak akan memberi kesan langsung pada bayi.

wanita hamil yang berpuasa akan mengalami perubahan keseimbangan kimia dalam darah. Namun, perubahan ini tidak berbahaya bagi ibu dan bayinya.


namun wanita hami perlu membatalkan puasa jika ada tanda-tanda seperti pendarahan, kontraksi (lebih dari empak kali dalam 1 jam), terjadi penurunan pergerakan janin, penglihatan kabur, tegang otot,sesak nafas dan pening kepala.

Oleh itu, ibu hamil perlu mendapatkan rehat yang cukup dan menjauhkan diri dari stres. Selalu ingat untuk mengambil nutrisi yang mencukupi ketika berbuka puasa.

ibu hamil umumnya memerlukan nutrisi yang berbeda dengan wanita biasa. disarankan supaya ibu hamil mengambil makanan berasakan susu dan protein lebih kurang dua kali ganda lebih banyak.Pastikan juga pengambilan nutrisi ketika puasa mencukupi di malam hari dengan memperbanyakkan makanan yang kaya serat dan minum air kosong yang banyak.

Jangan mengambil gula berlebih sewaktu sahur kerana boleh menyebabkan insulin shock.elak kan juga minuman berais dan berkafein ketika sahur.


sekian..

Post a comment

15 Comments

  1. tambah pengetahuan baca info pasal ni...utk future baca..hehee

    ReplyDelete
  2. hebat.. info yg bagus.. selamat berpuasa kak diana.. :)

    ReplyDelete
  3. oooo...mcm tu... dua kli ganda protein~ ^^~

    ReplyDelete
  4. kalau tidak memudaratkan diri sendiri teruskan...jika tidak ?????

    info yang sangat berguna......

    ReplyDelete
  5. berpuasa selagi terdaya kak...kalau rasa memudaratkan..... bukak aja....
    kesian kat baby nanti.....

    ReplyDelete
  6. selamat berpuasa..semuga dapat melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna

    ReplyDelete
  7. takde pengalaman puasa masa tgh sarat. beranak lagi sehari nak puasa pernahla...jenuh nok mengganti puasa

    ReplyDelete
  8. terima kasih pasal info ni.. insyallah akan cuba berpuasa penuh!

    ReplyDelete
  9. nanti dpt baby time raya eh?

    ReplyDelete
  10. bagus info k.diana ni..
    pernah puasa ganti time 2minggu lepas..alhamdulillah ok je..so, hope pose bulan ramadhanni berjalan lancar juga..:)

    ReplyDelete
  11. sy pun tgh berpikir2..ingt nak puasa penuh tahun ni..susah nak dpt ni..hehe..tp riso jugak dgn keadaan perut asik lapar je..hadei..takut tak bertahan..kadang2 kol 2am terbangun sbb lapar..ari tu tny hosp die ckp takde mslh nak puasa...tp sy yak amik darah lagi kat KK...aiyak...=(

    ReplyDelete
  12. buat ibu mengandung...erk..jauh lg 2 dgn sy..hehe...tp bleh share kt kwn2 yg hamil kan..^^

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)