ZUL MUHAMMAD

APA LA..ANAK DAH BESAR PUN TAK NAK AJAR PUASA!

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
boleh tak kita salahkan anak orang lain
bila anak kita ngikut anak orang tu tak puasa??
bagi aku...tak patut la..

itu sebenarnya tanggungjawab kita..
bukan tanggungjawab mak bapak orang lain..
kalau anak kita yang umur 6,7 tahun
tak puasa sebab kawan dia pelawa minum air
atau makan biskut,itu salah kita..
kita mak bapak yang belum cukup bagi
kesedaran pada dia apa sebenarnya puasa ni..

nak marah2 anak orang buat apa??
mana la tau kot2 anak orang tu
tengah tak sihat ke...kan??
sebab tu dia tak puasa..

kita pulak bila anak tak puasa boleh tanya pulak dia..
"kenapa boboi tak puasa.."

"sebab tadi kawan kat sekolah minum air depan boboi.."

lepas tu kita nak menyalahkan mak bapak orang tu..

"apa la..anak dah besar ajar la puasa..
tak pasal2 anak aku pun tak puasa.."

kalau anak kita tak puasa,tak payah tanya anak kenapa
dia tak mau puasa..tanya soalan tu pada diri kita sendiri..
"kenapa anak aku tak mau puasa.."

bahaya nih orang gini..
sebab dia tak nampak salah diri
sendiri dan salah anak dia.
dok rasa orang je yang tak betul..


sekian...

Post a comment

24 Comments

  1. ha tulah pasal kalau berdepan dengan orang macam gini..

    ReplyDelete
  2. tak le nak salahkan org lain..didikan anak 2 bermula dr diri kita sendiri..kan3x..

    ReplyDelete
  3. Maisara puasa tak? Ada org salahkan maisara ke sebab pelawa air kat anak dia? Heheh.. Teka je. Jgn marah.

    ReplyDelete
  4. tak eloklah kan nak salahkan orang lain...

    ReplyDelete
  5. betul2, bahaya. Tu kira dugaan di bulan puasa bagi anak2 yang baru belajar puasa, bila mereka terikut sama, maksudnya mereka belum begitu faham kenapa mereka puasa, jadi tugas kita betulkan kefahaman mereka, bukan salahkan anak orang lain yang tak puasa tu kan...

    ReplyDelete
  6. sendiri x pandai didik anak, nk marah org lain pula

    ReplyDelete
  7. Untuk renungan bersama (*~")

    ReplyDelete
  8. ni yang jadi kes pegi serang orang bila orang tu tegur anak dia tu..

    ReplyDelete
  9. Nape plk nak salahkan anak org klu anak kita x puasa,bahaya tu.

    ReplyDelete
  10. tulah..dr kecik kita yg kene ajar bdk2 ni kan..

    ReplyDelete
  11. ni namanya, kuman seberang laut nampak...

    ReplyDelete
  12. bek didik btol2 si anak 2 spy xcpt tgoda ble tgk org yg xpose kan...

    ReplyDelete
  13. Ish....ade gak org mcm tu eh? Semoga terbuka hati utk muhasabah salah sendiri.

    =D

    ReplyDelete
  14. biasa lah,manusia kan x penah mengaku salah sendiri.

    ReplyDelete
  15. setuju ngan akak......
    patutnya kita malu sebab anak kita mudah terpengaruh......

    ReplyDelete
  16. aiyak..macam ni pun boleh..apa lah...satu jari tunjuk orang..empat lagi akan tuding diri sendiri..

    ReplyDelete
  17. baru 6,7 tahun kira boleh consider lagi puasa yang yang yok pun kan..

    ReplyDelete
  18. Nice blog :)
    salam kenal ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya!terimakasih ...

    ReplyDelete
  19. saya pun kecik2 puasa separuh hari jer...start posa penuh masa darjah 4.
    tp mak kata jgn minum depan orang posa..berdosa

    ReplyDelete
  20. Memang mudah mendidik anak berpuasa. Dari pengalaman saya, mudah utk saya mendidik anak berpuasa sejak usia 5 tahun dah berpuasa separuh, umur 6 tahun berpuasa hampir semua dan pada usia 7 tahun semua mereka berpuasa penuh. Yang susahnya ialah mendidik anak utk bersolat, hingga usia 10 tahun masih ada yg liat bersolat, walaupun solat itu kelihatan lebih mudah dari menahan makan selama 14 jam. Mengapa??

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Diana

    kena hindarkan drp mereka


    Selamat menjalani ibadah puasa

    ReplyDelete
  22. mmm... setuju tu...
    mak bapak suka cari ksalahan org laain je..nk cover yg anak dia tak puasa la tu..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)