Skip to main content

MAISARA::muzium Kedah

Assalamualaikum...

Selamat malam semua..
esok cuti kan??maisara hari ni dah cuti.
bila balik kampung je mesti batuk2 .
jadi hari ni tak sekolah la.
balik kampung hari minggu yang lalu.
panas sungguh kat kedah.
budak2 kat sana pun ramai yang demam.
tu yang berjangkit sekali kat maisara.

masa hari ahad tu tak demam lagi
jadi paginya lepas sarapan maisara ajak ayah dia ronda2.
nak ronda2 je.tak nak singgah mana2.
tapi bila lalu depan stadium tu ternampak muzium.
maisara pulak sekarang dah pandai mengeja jadi
bila nampak je muzium dan2 je nak singgah.

awal lagi tu..baru pukul 10 pagi ..heheh..
kami pengunjung pertama..:p

masa dalam muzium tu
ada la ambik gambar dia .
tapi bila suruh bergambar kat sini.....


maisara:ibu jangan nak suruh maisara bergambar dengan orang yang pelik tu.

heheheh...
nampak pulak pinggan2 lama ni..


Ibu:dulu2 depa makan guna pinggan ni la.

Maisara:pinggan yang buruk dan tak menarik ni.????

ibu:????

nampak pulak basikal tua dan kelapa ni..


ayah dia pun pegang2 la kelapa tu..

maisara:jangan sentuh la ayah..
untuk tengok je tu.jangan nak bawak balik pulak buah KEPALA tu..

nak tunjuk pandai..
cakap pun tak betul.

sekian..

Comments

  1. Lama Xmasuk Muzium Kedah..Dekat Ja Dgn Muzium Nie Dri Rumah..Hehe

    ReplyDelete
  2. bijak maisara! budak2 memang suka pi muzium kan?

    ReplyDelete
  3. tak pernah pun masuk muzium kedah. pandai sungguh dok beletiaq maisara ni..XD

    ReplyDelete
  4. Rumah saya tak jauh dari muzium, tapi cuma sekali pi ke muzium ketika Pameran Hantu 5-6 tahun lepas..

    ReplyDelete
  5. hahaha..pndainye maisara mnjawab.. :)

    ReplyDelete
  6. x pernah masuk lagi muzium nie
    maisara yg keletah .. kalau ieda takut adee nak bergambar dgn patung2 pelik tuu .. inikan maisara kan ;)

    ReplyDelete
  7. tak pernah masuk muzium kedah. nak pi jugak lah one day nanti.

    ReplyDelete
  8. Salam D..

    Anak kecil bila dpt mulut..pandai jek dia nak ckp apa..

    Cerdik!

    ReplyDelete
  9. alahai..pandainyer maisara bkata2
    hehehe..bagus la bijak dia...

    cerdik2..

    ReplyDelete
  10. eh2... kat muzium terengganu pun ada gambar tu kak...

    ReplyDelete
  11. kemain lagi maisara ye.mentang mentang dah sekolah..tapi napa kelapa jadi kepala tu.hihi

    ReplyDelete
  12. utara memang panas gile kak. saya balik trganu rasa sjok sket berbanding perlis yang berbahang tu. semoga maisara cepat sembuh demam

    ReplyDelete
  13. macam lain jer lar bunyi ' buah kepala ' tuh. ha3

    ReplyDelete
  14. hensem lah pakaian org dulu2...den nak try pakai lah....ahakz

    ReplyDelete
  15. Heheee, kesian orang dulu pakai pinggan buruk :)
    Maisara, Maisara :) Comel..

    ReplyDelete
  16. Budak2 skang petah2 berkata kata kn?

    ReplyDelete
  17. haha..maisara pulak jadi 'ibu' kepada ayahnya ye..

    ReplyDelete
  18. semakin hari semakin bijak maisara.....
    nanti leh ler tlog adik nya pulak....

    ReplyDelete
  19. skrg mmg musim panas, bru klmarin dulu ujan lebat, huh...

    ReplyDelete
  20. hahahahaha.... ada2 je maisarah ni... silap hari bulan klu maisarah jadi penjaga muzium semua barang dia larang sentuh..

    ReplyDelete
  21. haha..buah KEPALA ye...? ada2 je maisara ni..kah3~

    ReplyDelete
  22. hahahahahha
    x abis2 telahan comel si maisarah ni
    hehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …