Skip to main content

APA PUNCA KITA TIDAK GEMBIRA DAN BAHAGIA

Assalamualaikum...

selamat pagi semua..
ada tak antara kita yang selalu berasa
tak tenang dan kurang bahagia berbanding orang lain??
kalau ada jom kita tengok apa antara puncanya..



~Kerap menyalahkan segala sesuatu
sering menyalahkan segala yang tidak memenuhi kehendak dan keinginan anda.inilah yang membuatkan Anda tidak pernah merasa puas dan bahagia.

~suka bersendiri
Anda kerap mengelak dari bertemu orang lain, membatalkan janji temu dengan kawan2, dan kerap mengatakan pada orang bahwa Anda tidak suka ke majlis2. Ubah kebiasaan ini, mulakan bersosial

~suka memandang buruk pada orang lain
sebaiknya elak kan dari terus memandang serong pada orang lain. jangan melihat hanya sisi buruknya.Jika Anda mengatakan hal-hal baik dari orang lain, orang lain juga akan melihat kelebihan dalam diri anda

~jarang berolahraga
Cubalah meluangkan masa untuk olahraga. Olahraga boleh meningkatkan endorfin, hormon yang boleh mengubah mood kita menjadi lebih baik

~Tidak pernah memanjakan diri
Sesekali manjakan diri Anda. Anda boleh membeli belah.cukup sekadar membeli sehelai baju yang dah lama anda inginkan.cuba rawatan di spa atau sekadar bersantai di rumah dengan yang tersayang.

~jauh dari tuhan
satu cara mudah untuk mendekatkan diri dengan Allah ialah dengan bersolat 5 waktu.ini juga adalah ubat untuk hati yang sangt baik.

sama2 kita perbaiki diri kita..

sekian..

Comments

  1. Salam D..

    Setuju dengan semua ciri-ciri yang di sebutkan. :)

    ReplyDelete
  2. yang paling tepat sekali puncanya sbb jauh dari Tuhan..yang lain pun menyumbang ke arah itu..

    **pekabar diana :)

    ReplyDelete
  3. kadang2 keadaaan sekeliling yg buat kita sedih..tp tuhan yg selalu pujuk hurm so xde la sedih sngt :)

    ReplyDelete
  4. setuju ngan akak.....terutama yg terakhir tu.......

    ReplyDelete
  5. setuju ... huhuhuhh
    kenapa x fikir kan

    ReplyDelete
  6. setuju... insyaAllah sama2 berubah ke arah kebaikan...

    ReplyDelete
  7. Setuju dgn komen kak tihara.

    #btw k.diana, hari ni mmg tak hujan. ITu entry semalam, hari ni tak keja, kan cuti umum.

    ReplyDelete
  8. Bahagia itu adalah cuma persepsi, jika kita kata bahagia, lalu bahagialah kita walaupun org tak nampak kita bahagia. Ia lebih baik dari org nampak bahagia, tapi sebenarnya kita tak rasa bahagia....

    ReplyDelete
  9. sentiasa cuba cari jalan untuk bahagia maka akan bahagialah kan.^__^

    ReplyDelete
  10. sama2 kita perbaiki diri kita ye kak..tq atas peringatan mesra ini :) lama rasanya tak berkunjung sini, sori atas kejarangan menjenguk Kak diana ye..

    ReplyDelete
  11. Yup kita kn tau camner mnghiburkn ht kita sendr kn?? Kn??

    ReplyDelete
  12. yang terakhir tuh diletakkan pada yang utama. kena ajar hati sendiri untuk lebih tenang dan mudah tersenyum.

    ReplyDelete
  13. klau jauh dari tuhan semua2 yg hepi mewah tu xde makna...

    ReplyDelete
  14. satu lagi ~ jangan iri hati sbb ini penyakit hati yg boleh memusnahkan diri kita...sentiasa dengki dgn kelebihan org lain, itu yg menyebabkan kita sentiasa susah hati/sedah!

    ReplyDelete
  15. yup.betul sgt.jauh dari tuhan.sebab penah merasa gitu :)

    ecah mashuri

    ReplyDelete
  16. Salam ziarah. Info yg berguna.

    ReplyDelete
  17. setuju gak.. lagi2 sal olahraga tu.. sbb sy penah buat gak..

    ReplyDelete
  18. betolll
    semuanya betol
    :)
    kalau kita dekat dgn Tuhan
    insyaAllah Tuhan dekzatkan kita dengan hamba-hamba-Nya..

    ReplyDelete
  19. yana kalau time period memang stress betul..sebab tak solat banyaklah setan datang nak berkwan..macam2 benda masuk kat kepala..huhuh

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …