Thursday, 29 March 2012

PERKARA-PERKARA YANG SELALU SI PELUPA AKAN LUPA

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
ada antara korang yang pelupa tak???mesti ada..kan??
aku pun pelupa jugak orang nya.
Bila ada sikap lupa ni
selalunya ada perkara2 yang
berulang2 kali kita buat tapi kita tetap lupa
dan antara yang paling kerap sekali dialami oleh pelupa2 ni adalah...

1. Membiarkan secawan teh atau kopi panas sampai sejuk

2. Tempat meletakkan kunci

3. Tujuan pergi ke kedai

4. Tempat meletakkan dompet

5. Di mana parking kereta

6. Mengunci kereta

7. Tempat meletakkan kacamata

8. Ulang tahun anak atau kawan2

9. umur sendiri

10. Nama anak-anak kawan

11. Menutup tempat duduk tandas

12. Mematikan paip air

13. mengecAs bateri telefon bimbit

14. Mengambil pakaian yang sudah dikeringkan dimesin basuh

Bila tergolong dalam kalangan orang mudah lupa ni ada dua perkara yang kita utamakan iaitu Perhatian dan tumpuan

Lakukan sesuatu dengan penuh perhatian dan tumpuan.tak boleh lakukan banyak perkara atau fikirkan banyak benda dalam satu masa.sebab susah untuk kita bagi perhatian dan tumpuan dan itu lah yang menyebabkan kita lupa.

sekian..

MINGGU INI..

Assalamualikum...

Selamat pagi semua...
dah lama la tak blogwalking.
terima kasih pada yang bertanya kabar
dan mesej2 kat facebook ye..
seronok bila kawan2 ambil berat pasal kita.kan?

bukan tak nak update blog..
ada banyak benda nak cerita
dan kongsikan bersama.
cuma keadaan tak mengizinkan untuk
berlama2 depan komputer ni..

terima kasih pada yang sudi singgah dan meneroka
segala isi2 dalam blog ni.tak sangka setiap hari ada yang
sudi datang ke blog senyum2 ni..
terima kasih..


insyaallah..
kalau berkesempatan aku update entry baru ok..

sekian..

Friday, 23 March 2012

MAISARA::dewasa

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
oleh sebab tadi kakchik Ella
sms tanya kenapa lama tak update blog maka
petang ni kita update la blog yang
kekurangan kasih sayang ni sekejap ye..heheheh..
terima kasih kakchik sebab bertanya kabar..:)

nak cerita pasal maisara la...
maisara suka anggap diri dia cukup dewasa..
dia tak suka orang layan dia
macam kanak2..cuma ibu dan ayah je yang boleh
layan dia dengan manja dan mengada2.heheh

Ada satu hari tu kami ke tesco nak beli barang dapur.
ada budak lelaki dalam umur 7 tahun
tengok maisara dan cakap..

Mama,tengok budak kecik tu.cantik...
(kemudian budak tu terus jalan )

maisara dengar je budak tu cakap gitu terus dia cakap..

maisara:ibu kejar dia...!!hei...jangan panggil saya budak kecik la..

dia jerit kat budak tu sampai budak lelaki tu
menyorok kat belakang ayahnya..heheh.

Isnin ni harijadi maisara..
jadi tadi aku tanya la dia kek macam mana yang dia nak
bawak ke sekolah nanti..
ada la aku tunjuk kan kek2 untuk kanak2
yang aku google..

ada gambar katun comel2..
gambar angry bird..
seronok tengok..
tapi maisara kata...

Maisara:matang la sikit ibu...ini kek untuk budak kecik je..
maisara nak kek bentuk hati..
ada gambar hati warna merah dan ada anak panah..

alahai...belagak betul..!


sekian..

Saturday, 17 March 2012

MAISARA::rajalawak

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
update la kejap sambil tengok ulangan final maharaja lawak ni..
tak tahu la tengok berapa kali dah ni..
sampai dah hilang lawak nya..

maisara yang nak tengok..
rasanya celik2 mata pagi tadi terus tengok ulangan
rajalawak ni.

tak tahu la apa yang dia nak tengok sangat.
yang peliknya ulang sepuluh kali pun
dia dok gelak sama macam tengok masa malam
hari jumaat kemarin.

yang paling kelakarnya
bila johan dengan zizan nak umumkan
siapa pemenang raja lawak....

maisara:Mintak2 la shiro menang...Shiro!shiro!shiro!!

lepas tu bila diumumkan sapa menang
punye la seronok kemain..
padahal entah dah berapa kali
dia punye seronok + terkejut tu.
katun betul maisara ni.


sekian..

Tuesday, 13 March 2012

MAISARA::basikal

Assalamualaikum...

Selamat tengahari..hujung bulan ni,26hb harijadi maisara..
sejak minggu lepas lagi maisara dah mintak basikal..
ayah pun angguk je..
tapi sebab maisara tak sabar...
siang malam tanya bila nak beli basikal..
padahal dah cakap dah masa harijadi nanti baru dia dapat basikal.


berkat kesungguhan maisara memaksa dan
mengganggu emosi ayah setiap jam
maka dapat la basikal walaupun hari jadi lambat lagi..


kawan2 yang setia jadi pembonceng
basikal maisara...

sekian..

Thursday, 8 March 2012

KENAPA JANDA?

Assalamualaikum..


selamat petang...
kalau namanya janda biasanya
kita pandang yang tak baik saja...
sebut je janda nampak benda buruk dulu lepas tu
baru nampak benda baik..

teruk sangat ke janda ni??
ada lelaki yang memang menolak
untuk ada hubungan dengan janda.
ada jugak yang tak kisah asalkan tak de anak..
ada yang ok je dengan janda cuma janda tu mesti la cantik..

terdetik nak menulis pasal janda ni bila tadi ada terbaca kat
satu blog yang anak saudara nya yang masih bersekolah
tengah mabuk cinta dengan janda yang beza umur 13 tahun..
tambah memeningkan keluarga mereka bila
anak saudara dia tak nak pi sekolah dah.
balik rumah pun tak mau..

hebatnya penangan janda..
tapi peliknya..
kenapa la budak sekolah pun dia nak??
cari la yang matang dan berkemampuan
untuk menyara dia..kan??
apa la yang ada pada budak sekolah.??

ataupun memang janda ni sekadar nak berseronok
saja dengan anak saudara dia tak tahu la pulak..kan??
sepatutnya dah makin berumur bina la
kehidupan yang lebih baik..
kalau dia kawen dengan budak sekolah tu
risiko nak jadi janda untuk kali ke dua tu sangt la tinggi..


eheheheh

sekian...

AWAL PULAK DIA SAMPAI...

Assalamualaikum...

Berkali2 tengok kalender hari ni...
hari ni 8 hb kan???

sebenarnya terkejut tengok
cek nuffnang sampai awal..

selalunya dalam 13-15 hb baru sampai..
tapi bulan ni sampai awal pulak..

mungkin nuffnang tau minggu depan cuti sekolah..:)
boleh la guna untuk jalan2 nanti..heheh..

terima kasih nuffnang...
eh!!korang pun dah dapat cek kan???
jom enjoy..
ekekek...


sekian..

Wednesday, 7 March 2012

MAISARA::terima je la..

Assalamualaikum...



Selamat malam semua..
ada orang kata aku selalu manjakan maisara..
mesti la..kan??nama pun anak...
lagipun bukan nya dia ada buat salah pun..
kalau dia ada buat salah pun tak kan aku nak
marah2 dia depan orang..kan??
tunggu balik umah la baru bagitau apa salah dia.

tambah pulak maisara ni jenis paham apa orang cakap.
tak payah marah2..cakap baik2 pun dia paham..
membebal tu biasala..kalau marah pun biasanya bab pelajaran je la..

semalam sambil tengok tv aku cakap pada dia..

ibu:maisara dah nak dapat adik..
kena tunjuk contoh yang baik tau..

maisara:sekarang pun maisara baik..ibu kan selalu cakap maisara ni berguna..

Ibu:memang la...
tapi maisara selalu buat sepah dalam umah..
,malas mandi..banyak tengok tv..

Maisara: ibu kena terima la anak yang teruk ni..

tengok la..
bukan nya dia nak berubah jadi baik ke apa..
suruh kita pulak terima dia seadanya..
aih..

sekian..

GAMBAR2 SEKSI

Assalamualaikum...

selamat petang..
suka tengok gambar seksi tak??
seksi yang macam gambar perempuan ni??
suka??

jom kita hilang kan mengantuk petang
ni dengan gambar2 seksi...

*
*
*
*
*






ok dah...
jangan muntah sudah la..
hehehehe

sekian..

JANGAN BERPURA2 UNTUK SEDAPKAN HATI SENDIRI

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
Orang kata bila tengah mabuk cinta
semua yang kita pandang pada kekasih kita
semuanya nampak manis..
semuanya indah2 saja..
bergaduh lepas tu kena pujuk pun dah
rasa macam kat syurga..

lepas tu bila nak kawen mula la buat kenyataan bodoh..
"saya cintakan dia sebab dia
degil dan manja..'
saya percaya dia boleh bimbing saya
sebab dia ni tetap pendirian dan tegas..'
"saya suka dia sebab sikap kami sama..
dua2 suka berterus terang..

tapi bila dah kawen...
semua sikap dia yang korang rasa indah tu
sebenarnya adalah racun dalam rumahtangga
korang kalau korang atau sidia tak berubah..

masuk setahun kawen baru la.....

"awak ni degil la..
perangai macam budak2..matang la Sikit.."

"kenapa la awak ni tak boleh nak terima cakap saya..
terima la sama pendapat orang.."

"awak ni tak pandai langsung nak jaga hati saya..
selalu mengkritik saya"

nampak...???
itu la salah satu punca kenapa ramai pasangan
suami isteri yang bercerai berai..
sebab mereka penuh dengan pura2..

sekian...

Tuesday, 6 March 2012

MAISARA::sorok

petang tadi...
masa maisara tengah asyik dengan botol susu nya...

Ibu:maisara.nanti ada adik tak nak minum susu guna botol ye..guna cawan tau..

Maisara: kenapa??

Ibu:malu la kat adik..tak malu ke orang tengok maisara dok isap botol lagi??

maisara:tak pe ibu..nanti kalau maisara nak isap botol,kita sorok la adik sekejap..dah habis minum baru kita keluar kan dia balik..

amboi..dia ingat adik dia tu macam ikan goreng ke apa??


ini la kerja maisara bila dok depan komputer..
melukis je..suruh belajo malas..


sekian..

DIA KAN ADA TEROPONG...

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
sampai la kita ke sesi melepas kan geram..heheh

korang biasa tak tengok orang yang datang rumah
untuk check meter elektrik.
biasanya dia ada teropong..kan??
untuk memudahkan dia check meter kita dari
luar pagar je..

tapi kat kawasan umah aku ni
lelaki yang datang check meter tu
kerap sangt ketuk2 pintu pagar suruh kita buka pintu
pagar tu untuk dia masuk.
selalunya aku biarkan je..
walaupun dia pakai uniform tnb tapi
bukan nya kita kenal dia suka2 nak bagi masuk..kan??


lagi pun dia kan dah ada teropong tu..

yang peliknya rumah yang tuan rumah nya tak de
boleh pulak dia gunakan teropong dia tu..
bila sampai kat rumah yang dia tengok
tingkap terbuka,motor ada,kereta ada..
mula la dia gegarnya pintu pagar kita.
apa teropong dia guna bateri ke?

bukan sekali dua..
tapi setiap kali dia datang begitu la peel dia..
apa niat dia pun tak tahu la..
dia gegar pintu pagar tu lama pulak tu..
aku dalam umah memang buat tak tahu..
tapi rimas la macam tu..bising tau..


sekian..

RUMAH ADELE BERHANTU

Assalamualaikum....

Penyanyi popular Adele,membeli sebuah rumah mewah selepas kejayaan demi kejayaan yang dirangkul hasil kerja keras nya selama ini.Namun,penyanyi tersebut dikabarkan takut untuk tinggal di rumah yang memiliki 10 bilik itu.dia merasakan rumah tersebut berhantu.

Penyanyi ini baru saja membeli sebuah rumah dan telah tinggal di rumah tersebut.namun perasaan gelisah dan ketakutan sering menghantui dirinya.



"Saya tidak betah dirumah ini. Saya selalu merasa ketakutan," kata Adele kepada seorang sahabatnya

menurut sumber, Adele sering mendengar suara-suara yang membuatnya dilanda ketakutan. Adele yakin rumah tersebut berhantu. "dia merasa tidak selesa di rumah besar itu seorang diri,"


walaupun begitu , Adele tidak berniat untuk meninggalkan rumah itu.dia kemudian mengupah seorang wanita dengan bayaran 100 ribu poundsterling untuk tinggal bersama di rumah klasik yang dibina pada abad ke-19.dia juga mengupah beberapa orang untuk menjaga pintu gerbang.

"Adele suka kan rumah mewah ini,tapi dia belum sepenuhnya merasa gembira," ucap sumber lagi.

**kat taman perumahan aku ni pun ada rumah berhantu..
suami aku la yang kata .sebab dulu dia duduk kat rumah tu..
tapi sebab tak tahan semua pindah..masa tu depa dok ramai2 la..orang bujang..
sekarang rumah tu warga asing yang duduk..orang myanmar..



sekian..

TIDUR SAMBIL BERPELUK

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua..
kejap lagi nak pi ambik maisara kat sekolah..
sebelum tu update blog dulu..
aku ni time baru dapat be je rajin update..heheh..
masuk 2,3 hari datang la malas nya tu..aduhai.bila nak berubah entah...

balik pada tajuk..
korang kalau tidur peluk anak tak??
cemana ye sambil tidur peluk anak...
sebab bila dah tidur kan bukan sedar apa..
takut terpenyek anak tu..heheh

biasanya kalau nak peluk anak..sementara dia nak tidur jela..
dah tidur tak de peluk2 dah...heheh

kalau tidur peluk laki cemana pulak..
selesa ke??
ada yang selesa..ada yang tidak..

kalau aku tidur sambil berpeluk ni aku kurang selesa..
dengan anak ke..dengan sapa2 je la..
boleh berpeluk..2,3 minit je...heheheh
kalau berpeluk sampai ke pagi aku tak boleh tidur.heheh

tapi sebenarnya tidur berpeluk ni bagus..
tak kira la dengan anak atau pasangan kita..
ianya mengeratkan ghubungan kita dengan mereka.
cuma kalau tak selesa tak payah la buat..


hehehe

sekian..

Monday, 5 March 2012

CARA MENJAGA BRA SUPAYA TAK ROSAK

Assalamualaikum...

malam ni kita cerita pasal bra..ataupun baju dalam..
Mulai dari cara mencuci, sabun pencuci yang dipakai pun tak boleh sembarangan,
begitu juga cara mengeringkan nya..
semua tu mempengaruhi bra untuk kekal lama.

cemana cara menjaga baju dalam ni???
ha..ni yang nak cerita ni..yang pertama sekali..


Ketika mencuci, jangan merendam terlalu lama, cukup 10 minit saja dengan air sejuk dan jangan menggunakan air panas, kerana akan membuat bra cepat rosak getahnya..nanti jadi longgar pulak..

Sebaiknya dicuci menggunakan tangan. kalau nak guna mesin basuh pastikan bra tu
memang boleh di cuci guna mesin basuh..kan dekat tag dia tu ada tanda dia kan??check la kat situ..

Hati-hati menggunakan sabun pencuci. Mencuci bra dengan sabun pencuci yang biasakita gunakan untuk mencuci pakaian lain boleh merosak kan bra.

Jangan menggunakan serbuk pencuci yang mengandungi pemutih.gunakanlah pencuci cair yang boleh mengatasi masalah dengan baik dan mencegah serat-serat kain yang halus.

jangan sebab nak cepat kering maka bra yang telah selesai dicuci dengan tangan di perah.keringkan bra dengan cara meletakkannya dalam posisi datar di atas ampaian, lalu biarkan kering secara semula jadi.

Jangan gantungkan menggunakan hanger dan menjemur terus di bawah terik matahari kerana akan menyebabkan warnanya pudar.

cara menyimpan bra, simpan dalam almari ataupun laci, jangan melipat kedua cupnya. cara paling baik masuk kan gulungan stokin di bahagian cup supaya cup tetap elok dan tak rosak.jangan sesekali gunakan hanger..

ok.. tu je la..


sekian..

PEMAIN BOLASEPAK KELANTAN DAPAT IPHONE

Assalamualaikum...

Tak lama lagi tercapai la impian rakyat kelantan untuk
mempunyai Stadium yang lebih canggih .



menurut kenyataan Tan Sri Annuar Musa
stadium yang bakal diberi jolokan
"THE FORTRESS-HOME OF THE RED WARRIORS"
mempunyai ciri2 canggih seperti boleh berubah warna
dengan menggunakan lighting effect.

untung la rakyat kelantan..kan??
lepas ni rakyat kelantan tak payah la
berebut2 masuk stadium lagi..
jangan dibakor pulak apa yang ada dalam tu sudah la ye...
heheheh

wah..bertambah2 rezeki rakyat kelantan ni..
dengar2 semalam pemain dan pegawai bolasepak kelantan
dapat iphone dari penaja..
lepas ni penaja bagi la pulak kat penyokong kan???
heheheh

tapi ada jugak yang kata pemberian iphone tu satu pembaziran..
aih..tak de la membazir pun..
tu kan hadih untuk mereka yang dah bertungkus lumus
kat tengah padang selama ni..

sama la macam kita kerja..
ada masanya bos belanja makan...
kadang2 bos bagi hadiah..kan??

*ada orang ingat aku ni penyokong kelantan..
idak le..teman orang perak..
kena la sokong perak..


sekian..

MENGATASI RASA MARAH DALAM DIRI KANAK-KANAK

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
lama aih tak membebel kat blog ni...
rindu pulak rasanya...
cemburu pun ada bila tengok blogger2 lain dok
update tak berhenti..heheh

petang ni nak cerita pasal anak..
selalunya bila anak kita marah,kita pun naik angin sekali..kan??
kita rasa anak sekecik tu tak sepatutnya ada rasa
marah pada kita sebagai ibu bapa.
tapi kan sebenarnya kalau kita marah dia balik
dia akan pendam rasa marah tu..itu lagi bahaya..
ada cara nak atasi rasa marah anak2..



ada ibu bapa yang biarkan je anak dia marah..
anak marah,dia buat tak tahu je..dia diam je..itu pun bahaya.
aku ada satu cara yang aku rasa
setakat ni sangt berkesan.

maisara pernah marah bila aku tak bagi apa yang dia nak.
jadi aku terangkan pada dia yang tunjuk sikap
marah pada orang lain adalah satu sikap yang kurang sopan.
aku jelaskan lagiyang bila dia rasa nak marah dia sepatutnya tarik nafas
dan bagi tau perlahan2 apa sebab dia marah.
dari dia mengamuk hentak2 kaki sambil baling2 barang,
itu buat ibu lebih geram dan rasa dia tak sepatutnya diberi muka..
kalau cakap baik2 baru ibu ambik peduli.
setiap kali dia marah aku buat macam tu..
jadi sekarang dia paham..
dan dia tahu kalau hentak kaki,jerit2,baling barang,
dia tak kan dapat apa...

selamat mencuba ye...


sekian...

Sunday, 4 March 2012

MAISARA::wartawan pulak dah...

Assalamualaikum...

Selamat petang..
jom tengok maisara jadi wartawan pulak...



aih..mana la dia jumpa sikat cabuk tu...hehehhe
layan je la...


sekian...

Friday, 2 March 2012

MINTA SEMULA BARANG PERIBADI DARI BEKAS KEKASIH

Assalamualaikum...

Selamat petang semua....
masa bercinta biasa tak bagi hadiah pada kekasih..
ala..biasa la..kan???
paling kurang sekali mesti bagi hadiah kat kekasih..
tak mahal .asal ikhlas sudah la..

itu kalau hadiah la..
kalau bagi pinjam barang ada tak??
mesti ada yang pernah pinjam kan barang pada kekasih.
lepas tu tak sempat nak mintak balik hubungan tiba2 putus pulak...

nak tanya la..kalau korang la..
korang mintak balik tak barang yang di pinjam kan tu??
kalau duit tu,mungkin kita mintak balik..kan??
tapi kalau macam baju sejuk ke...topi keledar ke...
mintak balik tak??

ada orang dia tak nak mintak balik..
sebab tak nak jumpa semula bekas kekasih..
ada jugak yang tak nak mintakbalik sebab barang tu'
akan mengingatkan dia pada bekas kekasih .
itu bagi yang mengalami kekecewaan yang amat sangt la..

sebenarnya tak salah kalau kita minta balik.
cuma kita risau la... pandangan bekas kekasih tu...
nanti dia kata pulak..

"benda cabuk gitu pun nak mintak balik.."
"ala..cari peluang nak jumpa aku la tu..."

sebenarnya cara yang paling mudah tapi yang paling baik sekali
nak minta balik barang peribadi kita dari bekas kekasih
adalah dengan menggunakan orang tengah.
kalau korang nak pergi ambik sendiri pun boleh je cuma
jangan berlama2 kat tempat dia..ambik barang terus balik..
tak payah la nak berbual2 bertanya kabar...hehehe


sekian...

KUASA

Assalamualaikum....

"Jika kamu orang yang berkuasa jangan
selalu menunjuk kan kuasa kamu kepada orang lain..
kerana dengan kuasa itu akan
menarik ramai orang untuk memiliki kuasa tersebut..
itu akan membuatkan mereka akan cuba menjatuhkan kamu semata2 untuk memiliki
kuasa yang kamu ada.."

Bila di fikirkan betul jugak kata2 diatas ni kan??
jadi tak payah la
kita belagak rasa hebat dengan kuasa yang kita ada ni..
ianya akan merosak kan diri kita je..

sekian...