Skip to main content

WAKTU YANG BETUL UNTUK MINUM CAPPUCCINO.

Assalamualaikum...



selamat petang semua...
suka cappuccino tak???
wah...suka..suka..suka!!hehe..

Bila rasa nak minum kita pesan je..
dapat2 terus minum..
tak kira masa la..
pagi ke..petang ke..
malam ke..ikut tekak la..kan??

tapi yang sebenarnya tahu tak korang..
di negara asal nya iaitu Itali,
cappuccino hanya diminum di masa tertentu saja.
iaitu ketika sarapan.
dan kebiasaan nya dihidangkan bersama sepotong
croissant.

lepas waktu sarapan tak de orang dah yang
minum cappuccino ni..
sebabnya cappuccino ni kena minum lambat2..
jadi bila dah bermula waktu kemuncak,
orang tak de dah duduk2 sambil minum cappuccino..
orang sibuk dengan kerja dan sebagainya.
lepas je waktu sarapan
yang jadi pilihan mereka adalah short Espresso.

tapi kita kat malaysia ni
malam2 hari minum cappuccino..
style la konon..orang itali tengok mesti pelik..
hehehe..biasala..kita kan unik..
muahahahahah

sekian..

Comments

  1. kalo org itali tak buat, kita buat.hahaha

    ReplyDelete
  2. haha...pelik bin ajaib di mata org itali je...

    ReplyDelete
  3. hikhik..btol2..ske mnum cappucino wktu mlm pstu mle lah taley tdo... o_O

    ReplyDelete
  4. don't really love to drink like this drink. hehe, that's normal, malaysia people menggemari dalam melakukan something unique and different...

    ReplyDelete
  5. tu sebab org itali xde masa nak minum lambat2..tp kita kan banyak masa. hehe

    ReplyDelete
  6. ahaha..kalau kopi2 ni biasanya minum malam2 lepas dinner santai2 sambil tengok tv..ekeke..salah ya..

    ReplyDelete
  7. oo..pagi jeke? la ingat org minum malam...hehe

    ReplyDelete
  8. kita mmg unik...dan pelik...

    ReplyDelete
  9. suka sangat!!

    mula belajar minum masa
    kerja kat crown princess hotel :)

    ReplyDelete
  10. minum lambat2 sambil menikmati keenakan kopinya. Bagi Kak Aina yg merupakan peminat tegar kopi...ANYTIMELAH...

    ReplyDelete
  11. ieda minum herbalife cappucino .. memang mantopsss ! ;)

    ReplyDelete
  12. suka minum malam2..pagi2 minum machiato..italiano la sangatt kan..hik3

    ReplyDelete
  13. biasa lah malaysia.meniru tak kena gaya.hehehe

    ReplyDelete
  14. kita minum malam sebab kita buat kerja malam...stay up

    ReplyDelete
  15. hehe, kat Malaysia tak kira masa, semua bedal ya diana.

    Sebut croissant, lamanya tak makan, rindu pulak...huhu

    ReplyDelete
  16. Kalau tidah, takkan le org malaysia bleh pakai kasut boot paras lutut pegi hang out kat bukit bintang time panas-panas terik kan? Mmg hamba fesyen.

    ReplyDelete
  17. a'ah..ikot tekak.. men bedal je la.. lagipun xde minum slow2.. xsampai seminit habis secawan. hikhikhik

    ReplyDelete
  18. kita kan asal boleh..tengok macam teh tarik..pagi, petang, siang, dan malam kita minum..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  19. suka cappuccino!!! rasa nak jer, minum..tak kira masa.

    ReplyDelete
  20. penah tersilap minum..waktu mlm..pastu hah amekko! x leh tido smpi pg

    ReplyDelete
  21. kita nk minum cappuchino nie kena ade feel.....
    baru rasa die kaw !!!

    ReplyDelete
  22. ohhh...baru tau waktu sarapan je minumnya. kalau kat sini, main bantai je minum bila2 masa kan....

    ReplyDelete
  23. wah... dah lama shera tak minum cappucino... ni yg rasa nk pegi cari ni...

    ReplyDelete
  24. pergh..... bila baca pasal capucino nie, tetiba tekak rasa nak minum... sebenarnya ia salah satu minuman kesukaan deno... tapi doc tak bagi minum banyak sebab ia ada kefen... takut darah naik... deno kan ada darah tinggi... nasib betul... yg kite suke tu la slalu tak boleh....

    ReplyDelete
  25. sy tak kira masa.. main bedal je ikut dan.. heheh..

    (ceh.. padahal nk minum kapocino sbulan skali pun susah.. :D)

    ReplyDelete
  26. hahaa .. orang Malaysia unik dan pelik kak ..

    ReplyDelete
  27. Wah! ini minuman sodap ni..minum ikut rasa tak pe kot haha ^_^

    ReplyDelete
  28. Salam D...
    Cuppucino remind me masa keje kat Milan.. Mula2 agak tak serasi dengan cara mereka. Tapi mmg gitula sebenarnya. :)

    ReplyDelete
  29. oo camtu ye..selalu kalau minum panas ni.pagi,ptg n malam..hehe

    ReplyDelete
  30. deno suka.. tapi biasa minum ptg2 la.. hehe..

    ReplyDelete
  31. baru tau ciktom tak suka minum ni.. #kecewa

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …