Skip to main content

TIPS MENGELAK DARI DI SANTAU

Assalamualaikum...

tiap2 tahun bila sampai jer bulan disember mesti aku teringatkan tentang musim pengamal2 santau melepaskan santau mereka....

di kawasan tempat aku duduk ni di fahamkan memang ramai jugak la pengamal2 santau.pengamal2 santau ni pulak kalau tak di lepaskan nanti ilmu tu akan balik semula pada mereka

jadi kalau sampai jer musim2 hujung tahun ni mmg aku kurangkan lah makan kat kedai2 ni..bukan apa..takut jugak la.lagipun ramai dah yang terkena..apapun semua tu ketentuan takdir Allah juga la kan.

kalau elak macam mana pun nak kena tu kena juga..sebab santau ada macam2 cara dan helahnya.sebenarnya santau ni bukan nya dari taukey restoran tu yg buat tapi pengamal tu yang akan datang kat situ untuk mencari mangsa2nya secara rambang..kalau nak kena nasib la kat sapa2 pun.

jadi untuk kawan2 yg memang tak masak kat rumah dan selalu makan kat luar tu.. ni ada beberapa tips yg pernah ustaz aku bagi untuk mengelakkan santau angin ataupun santau makan.

1- makan di kedai yg berbumbung,kalau boleh duduk dekat2 dengan tiang kalau dalam kedai tu ada tiang.

2- jangan makan di luar yg ramai orang,sebab ini memudahkan santau dilepaskan secara rambang.

3-jangan duduk di bucu meja.

4- order air minuman yang jernih supaya boleh nampak,contoh mcm air sirap.

5-sebelum makan jangan lupa baca doa dan selawat banyak sebab banyak ada benda tak elok insyaAllah kita akan di beri petunjuk.

dan yg paling penting sekali mulut jgn CELUPAR...huahuahua. slmat mencuba..

sekian!

Comments

  1. dulu ingat lg popular kat ipoh.sume takut mkn kat luar.sis cane buat shoutmix baru tu.tutorial please.pas tu bgtau rara eh =) hehe

    ReplyDelete
  2. aah kenapa popular sangat kat perak yer...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Diana

    Subhanallah
    minta2 perkara yg dimurkai Allah itu jauhi drp kita

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. Terima kasih kak..
    Ilmu yang baik ni..

    ReplyDelete
  5. ouh gitu ye..br tau pengamal santau ada ms lak utk buang santau..hee~ and thanks 4 da tips..time2 peknen ni pn sy cuba kurgkn mkn kt luar..mmg xelok sgt mkn kt luar sbnrnya kn..lbh afdal msk sendiri =)

    ReplyDelete
  6. mohon dijaukan dari segala malapetaka kepada mereka yg suka mkn2 di luar, amalkan doa2 tertentu moga kita sentiasa dalam lindunganNYA.

    ReplyDelete
  7. adalah pakat2 semua nak dok kat tiang. he..he.. result PMR dah dapat dahhh

    ReplyDelete
  8. kena singgah kedai makan yang meja bulat ajerlah macam ni..hihihi..

    ReplyDelete
  9. wow..serius i baru tau..nsb bukan jenis suka mkn2 luar..tq for the info dear :)

    ReplyDelete
  10. pelik la org yang mengamalkan santau tu. mcm org x beriman je....

    ReplyDelete
  11. Thanks for the sharing, kak. Info yang sememangnya berguna.

    ReplyDelete
  12. wah ... boleh juga ya kne santau kalau salah gaya .. tq akk !

    ReplyDelete
  13. tempat kenduri pn kena hati2 jgak...
    ade la pengalaman org terdekat yg dah kena..beringat2 lah kalo g kenduri..baca ayat kursi byk2

    ReplyDelete
  14. hee..thankss kak utk share tu..:)

    ReplyDelete
  15. kat gerik byk sgt santau2 kedai makan ni
    opah mang x bg mkn luar
    huhuhu
    maseh kak utk tippss ni :))

    ReplyDelete
  16. Menakutkan..la ni mcm2...bini bg nasi kangkang kat laki...hish....ntah apa2 ntah ..

    ReplyDelete
  17. NAUZUBILLAH..TAKUT DGR SANTAU MENYANTAU NI..EIII

    ReplyDelete
  18. oic, diorg aktif bulan disember rupanya..

    ReplyDelete
  19. bila sebut santau ni ngeri pun ada... thanks kak for da tips!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …