Skip to main content

SARAPAN PAGI ITU WAJIB

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
sihat ka pagi ni???
sarapan apa ye pagi ni??

selalunya pagi2 gini beli je..kan??
kalau suri rumah macam aku pun ramai yang beli
apatah lagi kalau yang bekerja..ye dak??

Tapi aku jarang2 beli sebab
sarapan aku dan maisara setiap pagi memang
ringkas dan mudah disediakan.

Ada anak2 yang tak biasa sarapan pagi..
masa aku kecik2 dulu
cukup susah nak sarapan pagi
sebelum pegi sekolah.

jadi sekarang ni memang aku biasakan maisara
untuk ambik sarapan selepas bangun tidur.
tak kisah la dia nak mandi dulu ke tak nak
yang penting kena sarapan dulu.
sebab aku tak nak dia jadi macam aku dulu..
tak biasa makan awal pagi sebelum kesekolah..
sampai sekolah perut dah lapar..
nak tunggu rehat jam 10 tu lambat je rasa..

ok la..tercerita pasal diri sendiri pulak..hehe

sekian...

Comments

  1. kalu ezzu plak memg kurg sarapan pgi..tkut masuk kelas sakit perut..hehehe...

    "selamat pagi"

    ReplyDelete
  2. betul2..nak pi cari sarapan la..hhee

    ReplyDelete
  3. baguih tu ..jgn biar maisara skip sarapan dari sekrg

    ReplyDelete
  4. waalaikumusalam yawwwww....
    pagi..
    boleh tahan..terlampau sihat pulak..hehehe
    makan pa? makan roti..janji alas perut sbb nak jga badan.. (kalau xsarapan nnt lunch makan bnyak woo..) bahaya3..hehehe

    ReplyDelete
  5. betul tu..kalau nak diet lagi kene sarapan pagi..hihihi

    ReplyDelete
  6. ok terima kasih.. satu pelajaran baru untuk cik semut. cik semut dlu pun jarang sgt sarapan.. mungkin boleh praktikan kaedah yang sama bila cik semut ada anak satu hari nnati.. =)

    ReplyDelete
  7. dok tggu sarapan pagi tak sampai2 balik lagi ni...huhu

    ReplyDelete
  8. sy breakfats ngan roti je pg ni.. cz jap lagi kul 11 ada jmuan mkn.. hehe

    ReplyDelete
  9. Myra dulu masa sekolah rendah xamik sarapan kt rumah, sbb kul 10pagi dah rehat so kira sarapan la ;)

    ReplyDelete
  10. yna pun dulu macm tu lah..tak suka breakfast..skrg pun sama..kdg2 time beli tu makanla tapi dah pukul 10 jugak..haha

    ReplyDelete
  11. Morning akak diana~ :) Saya jarang breakfast.

    ReplyDelete
  12. sarapan penting utk kesihatan kita

    ReplyDelete
  13. sarapan roti canai sekeping jer..selalunya dua keping leh habis

    ReplyDelete
  14. betoooolll
    cintailah sarapan
    nnti otak x lemah :))

    ReplyDelete
  15. alamak! deno slalu tak makan sarapan...

    ReplyDelete
  16. pagi tadi saya sarapan dgn nasi lemak double.. hihihi..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …