PRESIDEN OBAMA LARANG ANAK GUNA FACEBOOK


Laman sosial mungkin diakses oleh 800 juta pengguna aktif setiap bulan. Namun, Malia Obama dan Sasha Obama tidak termasuk dalam jumlah besar itu.

Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dan isteri,Michelle Obama tidak membenarkan kedua anak perempuan mereka menggunakan laman sosail. Alasannya cukup mudah, "Mengapa kita perlu tahu tentang banyak orang, sedangkan itu bukan urusan kita? Itu tidak masuk akal."

Malia yang berusia 13 tahun dan Sasha baru 10 tahun. Ternyata, masalah usia yang menjadi alasan utama bagi Presiden Obama dan isterinya. ketika ini, hanya Malia yang dibenarkan memiliki akaun Facebook.

Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) atau Undang-Undang Perlindungan hak asasi kanaK2 di Internet,menetapkan sebuah laman web yang mengumpul data tentang penggunanya—termasuk laman sosial—tidak membenarkan sesiapa pun yang berusia di bawah 13 tahun. Dalam kenyataan Hak dan TanggungJawab milik Facebook pun memang tertulis peraturan seperti itu.

Namun ramai kanan2 yang tidak mempedulikan tentang peraturan itu. selain mendapat keizinan dari ibu bapa ada jugak yang menipu tentang umur ketika mendaftar. Awal tahun ini ada 7.5 juta pengguna Facebook yang berada di bawah usia minimum. Yang lebih membimbangkan, 5 juta orang dari jumlah tersebut masih berusia 10 tahun, malah ada yang di bawah 10 tahun. Bagi Facebook, ini adalah masalah yang sangat sukar diatasi.

********************

baru aku tahu rupanya facebook sendiri
melarang kanak2 dibawah umur menggunakan
facebook..
habis tu cemana yang aku tengok
ada anak2 kecik dok hadap facebook bila online tu??
bukan artis yang bawah umur bawah 13 tahun
pun ada facebook jugak ke...kan???


sekian..

Post a comment

3 Comments

  1. zaman sekarang dah maju., rasanya tak relevan nak larang anak gunakan fb atau laman sosial yg lain., apa yg penting., pandai²lah jaga diri..

    ReplyDelete
  2. Kalau bo jgn biasakan anak2 dgn facebook...kalau ketagih facebook, belajar pun terjejas..

    Mmg bawah 13tahun akan di banned dr facebook..dan tak bo buat akaun pun..

    ReplyDelete
  3. nice info diana....nak copy yer..;)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)