Skip to main content

JANGAN BERLAGAK SUCI LA...

Assalamulaikum...
selamat pagi semua...sihat ka??

Untuk ibu2 dan bapak2...:P
...kita semua pernah remaja kan??
masa kita remaja tu kita
mesti pernah buat silap.tak kira la silap kita tu
sekecik kuman atau sebesar gajah.

Jadi bila kita sendiri pernah berada di tempat remaja2 tu
kenapa kita perlu hina mereka ye..

"budak2 sekarang ni b*d** la..
benda salah gini pun nak buat.."

"kau ni minah macam pompuan j*l*N*
aku nampak kau naik motor dengan jantan.."

aduhai..perlu ke kita
sembur mereka macam tu??
tak boleh ke nasihat baik2
sesuai dengan usia dan status kita yang taraf ibu ayah ni..??

pagi ni aku buka je facebook
nampak ada rakan yang upload gambar
gadis tunjuk jari hantu.
punye la banyak kata2 tak baik untuk gadis tu..
tak de satu pun nasihat yang elok..
yang taraf bapak2 orang pun tau nak memaki je..

agaknya hari2 mulut tu
dok sebut yang tu je kot...

*

sekian..

Comments

  1. kan lebih baik nasihatkan je yg buat salah tu..nasihat b'dasarkan kesilapan dan pengalaman kita sendiri..ok kot..

    ReplyDelete
  2. orang sekarang punya komen dasyat... x sanggup nak baca.

    ReplyDelete
  3. suka tunjuk pandai...
    sepatutnya bagi nasihat jelah.

    ReplyDelete
  4. Setuju! Tegur cara baik boleh diterima dengan baik dan sememangnya orang yang dah melalui zaman remaja dan berpengalaman patut lebih memahami untuk memberi tunjuk ajar yang berguna dengan cara yang boleh menginsafkan dan membuat anak memandang dengan hormat.

    ReplyDelete
  5. emmm..
    nilah..disebabkan kata2 kite tu, kekadang org boleh nmpak kite cm2 mane,
    kalau dh taw salah, jgn la join skali wat salah cm die kan :)

    kalau yg dh berusia lag molek lah be nice sgt2 kat remaja tu..byk lag cr kan :)

    cr yg deme wat tu cm menggasakkan lag keadaan..

    ReplyDelete
  6. learn from mistake kan..mmg kita xsuka tgk org len buat silap yg sama kita pernah buat dulu..tp xperlu smpi memaki kot..ayt2 psikologi kn byk..hihi =)

    ReplyDelete
  7. mmg bnyk yg jenis komen perghh..dahsyat2 kot.kite hnya bca je.malas la nk komen ape2.da ramai sgt dah tukang 'nasihat'.huhuhu

    ReplyDelete
  8. mmm...betul tu..kita boleh tegur mereka dengan baik...
    takut2 nanti mreka terbuka hati untk brubah kan?

    ReplyDelete
  9. ema jarang nak bagi komen..sekadar bc komen diaorang jer..

    ReplyDelete
  10. makin teruklah jadinya budak tu nanti kalau asyik kena torture jer..

    ReplyDelete
  11. Sapa terkena batang idung sendiri tu? Bwk2lah berubah...

    =p

    ReplyDelete
  12. patutnya bagi nasihat..ni tidak..lagi dimaki hamunnya...

    ReplyDelete
  13. setiap individu memainkan peranan penting ^__^..yang tukang nasihat..nasihat elok2.yang perilaku tu..perlu berubah..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …