Friday, 16 December 2011

HUKUM MEMAKAI BULU MATA PALSU

Assalamualaikum...

selamat malam semua...
nak cerita pasal bulu mata ni...
sebelum tu minta maaf banyak2 kat sapa2 yang baca
terkecik hati ke,terkecut perut ke..
bila baca entry ni..
tak dak niat nak cari musuh cuma nak berpesan2 saja..



dalam islam memakai bulu mata palsu adalah haram..
bagi yang pernah pakai hendak la memohon
keampuann dari Allah dan bertaubat..
jangan cakap je.."saya pakai masa kawen dulu je.."
lepas tu habis kat situ ja..
lupa nak bertaubat..

"saya pakai bulu mata palsu
sampai dalam masjid ..masa kad nikah.."

entah bulu apa la yang mak andam tu
lekat kat mata kita,kita pulak
boleh bejalan sampai masuk masjid.
jangan sebab nak nampak cantik
dalam gambar kita langgar semua nya...

Bila dah bergambar dengan bulu mata palsu tu
tunjuk pulak gambar tu kat kawan2
yang tak pi kenduri dia hari tu..
"cantiknya awak masa akad nikah..lawa la..
mesti sebab bulu mata palsu tu.."
kita dengaq pulak megah ja rasa...kembang muka2 ni..

sudah ada unsur2 tabarruj disitu..
jadi ingat ye pada siapa2 yang nak kawen
atau memang mengamalkan pemaikaian bulu
mata palsu ni..
nak kawen mak andam paksa bubuh pun
jangan bagi..ok..

sebab ada jenis mak andam yang paksa2
kita buat itu ini..cukur kening,kikir itu ini..
letak bulu mata palsu,sambung rambut...
bila kita tak mau dia sentap..
padahal kita bayar..
jangan takut dengan mak andam tu..
takut la dengan Allah..

sekian..

14 comments:

  1. masa akad nikah x pakai.. tp masa kenduri kawen pakai. bkn nyah andam paksa kita yg minta nk pakai.. masa tu memang x tau haram... thanks pd info berguna ni.
    P/S : tp masa nikah or kenduri kening xde lak cukur2.. alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. saya x pakai.. sebab bulu mate sy da cukup cntek kot.. hehehe ! tengok la nanti time kawen sy.. pakai ke x ? huhuhuhu !

    ReplyDelete
  3. haha..dgn mak andam pon ade yg takot ke kak?? haha

    ReplyDelete
  4. thank 4 sharing kak..sy pun tak pernah tau yang benda tu haram..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. yeke? ok.. akan ingat pesanan ni.. :)

    ReplyDelete
  6. thx for the sharing.....
    saya pernah pakai bulu mata palsu sekali masa berlakon teater di maktab saya.....
    macam nk melekat jer mata. berat!!

    singgah sini.. usha entry usha iklan.

    ReplyDelete
  7. bulu mata fiza pendek je sebab mata sepet..huhu..nak pakai bulu mata palsu pun tak pandai..penah try tapi macam same je..akekekeke.baik macam ni je.thanks kak share this

    ReplyDelete
  8. ea kew?? hmm dah tahu nie xdala pakai. walaupun sbnrnya x pernah pakai pun.

    ReplyDelete
  9. kadang2 kita lebih dengar cakap mak andam

    ReplyDelete
  10. ish betul le kan..kdg2 kita tak perasan tau apa kita buat tu haram hukumnya..astagfirullah....harus bertaubat.. :(

    ReplyDelete
  11. pernah ada kawan cakap masa gi kenduri kawen die, bab2 cam ni "niat cantik untuk suami." cam ne yang ni kak?

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();