Skip to main content

HUKUM MEMAKAI BULU MATA PALSU

Assalamualaikum...

selamat malam semua...
nak cerita pasal bulu mata ni...
sebelum tu minta maaf banyak2 kat sapa2 yang baca
terkecik hati ke,terkecut perut ke..
bila baca entry ni..
tak dak niat nak cari musuh cuma nak berpesan2 saja..



dalam islam memakai bulu mata palsu adalah haram..
bagi yang pernah pakai hendak la memohon
keampuann dari Allah dan bertaubat..
jangan cakap je.."saya pakai masa kawen dulu je.."
lepas tu habis kat situ ja..
lupa nak bertaubat..

"saya pakai bulu mata palsu
sampai dalam masjid ..masa kad nikah.."

entah bulu apa la yang mak andam tu
lekat kat mata kita,kita pulak
boleh bejalan sampai masuk masjid.
jangan sebab nak nampak cantik
dalam gambar kita langgar semua nya...

Bila dah bergambar dengan bulu mata palsu tu
tunjuk pulak gambar tu kat kawan2
yang tak pi kenduri dia hari tu..
"cantiknya awak masa akad nikah..lawa la..
mesti sebab bulu mata palsu tu.."
kita dengaq pulak megah ja rasa...kembang muka2 ni..

sudah ada unsur2 tabarruj disitu..
jadi ingat ye pada siapa2 yang nak kawen
atau memang mengamalkan pemaikaian bulu
mata palsu ni..
nak kawen mak andam paksa bubuh pun
jangan bagi..ok..

sebab ada jenis mak andam yang paksa2
kita buat itu ini..cukur kening,kikir itu ini..
letak bulu mata palsu,sambung rambut...
bila kita tak mau dia sentap..
padahal kita bayar..
jangan takut dengan mak andam tu..
takut la dengan Allah..

sekian..

Comments

  1. masa akad nikah x pakai.. tp masa kenduri kawen pakai. bkn nyah andam paksa kita yg minta nk pakai.. masa tu memang x tau haram... thanks pd info berguna ni.
    P/S : tp masa nikah or kenduri kening xde lak cukur2.. alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. saya x pakai.. sebab bulu mate sy da cukup cntek kot.. hehehe ! tengok la nanti time kawen sy.. pakai ke x ? huhuhuhu !

    ReplyDelete
  3. haha..dgn mak andam pon ade yg takot ke kak?? haha

    ReplyDelete
  4. thank 4 sharing kak..sy pun tak pernah tau yang benda tu haram..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. yeke? ok.. akan ingat pesanan ni.. :)

    ReplyDelete
  6. thx for the sharing.....
    saya pernah pakai bulu mata palsu sekali masa berlakon teater di maktab saya.....
    macam nk melekat jer mata. berat!!

    singgah sini.. usha entry usha iklan.

    ReplyDelete
  7. bulu mata fiza pendek je sebab mata sepet..huhu..nak pakai bulu mata palsu pun tak pandai..penah try tapi macam same je..akekekeke.baik macam ni je.thanks kak share this

    ReplyDelete
  8. ea kew?? hmm dah tahu nie xdala pakai. walaupun sbnrnya x pernah pakai pun.

    ReplyDelete
  9. kadang2 kita lebih dengar cakap mak andam

    ReplyDelete
  10. ish betul le kan..kdg2 kita tak perasan tau apa kita buat tu haram hukumnya..astagfirullah....harus bertaubat.. :(

    ReplyDelete
  11. pernah ada kawan cakap masa gi kenduri kawen die, bab2 cam ni "niat cantik untuk suami." cam ne yang ni kak?

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …