Skip to main content

BUKU BANYAK TAPI BANYAK KOSONG..HEHEH

Assalamualaikum..

Bila tengok je senarai buku yang
maisara kena beli untuk masuk tadika nanti
aku teringat masa zaman aku kecik2 dulu..

sekolah rendah pun yuran campur buku
tak lebih dari RM60.
campur baju sekolah,kasut sekolah
dan beg sekolah dalam RM100 je.
kalau lebih pun setakat 10,20 ringgit gitu la..
sekolah tadika pulak percuma segalanya..:)

Tapi sekarang ni masuk tadika
buku teks je dah rm100 lebih.
tu belum campur dengan buku tulis,
dan buku latihan..
harap2nya nanti bila dah
beli banyak2 buku ni habis la semuanya
latihan dalam tu sampai hujung tahun ye..
hehehhe

macam yang terjadi pada kawan aku ni..
awal tahun cikgu kat sekolah tadika anaknya
suruh beli banyak buku latihan dan buku kerja..
hampir Rm200 untuk buku saja.
bila hujung tahun belambak2 latihan yang tak
habis buat..sudahnya sampai tutup sekolah hari tu..
kawan aku ni paksa anak dia
habis kan latihan dalam buku tu
untuk mengisi cuti sekolah anak dia..
ekekek...kesian anak tak boleh cuti..

bagus jugak macam tu kan...
tak la cuti terbuang sia...
ni gambar maisara umur berapa bulan entah.sama tak dengan sekarang??:p

maisara tak sabar nak sekolah ni...
hari2 ajak aku main cikgu2 ..
yang tak bestnya dia jadi cikgu.
huh!

sekian...

Comments

  1. hee so akak jadi muridnye lah niii . hoho . zaman saya tadika dulu , minggu first nenek temankan sampai saya benti nangis . selagi tak benti tak balik . kelaka pulak ingat time dedulu .

    ReplyDelete
  2. Dulu, kalau ada buku yg tak guna, komfem kite buat conteng2 lukis gambar katun. Hehehe

    ReplyDelete
  3. ye betul tu D ..
    kata je ada bantuan dari kerajaan
    tapi itu ini aje dah dekat 100 ++ huhuh
    memang susah lah org2 susah tuu .. buku tulis dan latihan semua banyak dan mahal .. huhuh pedihhh !

    ReplyDelete
  4. aii...kalau ada mcm tu, kompen je kat pihak sekolah.. kalau kami kwsan usj ni, mmg kena pastikan habis guna sema buku yg dibeli sb parents sini sikitt2 komplen je.. elok mcm tu sbnarnya, takla cikgu ambil mudaah

    ReplyDelete
  5. betulla..sya pun paksa anak abiskan buku latihan tu..buku tulis pun sama..banyak kosong tak tulis.membazir je

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Diana

    beli buku yg wajib beli ajer

    buku cadangan tu, beli bila cikgu perlukan

    Wassalam

    ReplyDelete
  7. hihihi, maisara yang jadi cikgu ya..:)

    ReplyDelete
  8. hehehe..someiiii..akak jadi anak murid ye..hihi
    muke die dgn dulu2 x jauh beza kak..hehee..

    tulah..skrg ni..jauh beza dgn dulu kan..x pe..kene kasi pulun gak buat peghabih latihan tu..hehehe

    ReplyDelete
  9. skrg smua bende makin mahal kan.... comel tembam ha maisara... heee

    ReplyDelete
  10. haha..akk jd anak murid la ni?keekeke..maisara2..

    mahal kan skang...ira sll guna blk buku y xguna tahun lpas..:)

    ReplyDelete
  11. x suke tadika dan sekolah. haha

    ReplyDelete
  12. dengan sekolah kena hati-hati skit kak..kena macam sekolah sy dulu suh beli buku nie buku tu tapi at last tak pakai gak...hehehe..tupanya nak jual buku kat koperasi pusatsumber jer..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. besar jugak blanjanya kan......

    ReplyDelete
  14. skang ni semua benda berbayar.kalau nak compare dulu dgn sekarang..banyak beza nye kan..

    ReplyDelete
  15. entah apa la maisara ajar akak.. ada bakat ke dia jadi cikgu?hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …