Monday, 19 December 2011

BUKU BANYAK TAPI BANYAK KOSONG..HEHEH

Assalamualaikum..

Bila tengok je senarai buku yang
maisara kena beli untuk masuk tadika nanti
aku teringat masa zaman aku kecik2 dulu..

sekolah rendah pun yuran campur buku
tak lebih dari RM60.
campur baju sekolah,kasut sekolah
dan beg sekolah dalam RM100 je.
kalau lebih pun setakat 10,20 ringgit gitu la..
sekolah tadika pulak percuma segalanya..:)

Tapi sekarang ni masuk tadika
buku teks je dah rm100 lebih.
tu belum campur dengan buku tulis,
dan buku latihan..
harap2nya nanti bila dah
beli banyak2 buku ni habis la semuanya
latihan dalam tu sampai hujung tahun ye..
hehehhe

macam yang terjadi pada kawan aku ni..
awal tahun cikgu kat sekolah tadika anaknya
suruh beli banyak buku latihan dan buku kerja..
hampir Rm200 untuk buku saja.
bila hujung tahun belambak2 latihan yang tak
habis buat..sudahnya sampai tutup sekolah hari tu..
kawan aku ni paksa anak dia
habis kan latihan dalam buku tu
untuk mengisi cuti sekolah anak dia..
ekekek...kesian anak tak boleh cuti..

bagus jugak macam tu kan...
tak la cuti terbuang sia...
ni gambar maisara umur berapa bulan entah.sama tak dengan sekarang??:p

maisara tak sabar nak sekolah ni...
hari2 ajak aku main cikgu2 ..
yang tak bestnya dia jadi cikgu.
huh!

sekian...

15 comments:

  1. hee so akak jadi muridnye lah niii . hoho . zaman saya tadika dulu , minggu first nenek temankan sampai saya benti nangis . selagi tak benti tak balik . kelaka pulak ingat time dedulu .

    ReplyDelete
  2. Dulu, kalau ada buku yg tak guna, komfem kite buat conteng2 lukis gambar katun. Hehehe

    ReplyDelete
  3. ye betul tu D ..
    kata je ada bantuan dari kerajaan
    tapi itu ini aje dah dekat 100 ++ huhuh
    memang susah lah org2 susah tuu .. buku tulis dan latihan semua banyak dan mahal .. huhuh pedihhh !

    ReplyDelete
  4. aii...kalau ada mcm tu, kompen je kat pihak sekolah.. kalau kami kwsan usj ni, mmg kena pastikan habis guna sema buku yg dibeli sb parents sini sikitt2 komplen je.. elok mcm tu sbnarnya, takla cikgu ambil mudaah

    ReplyDelete
  5. betulla..sya pun paksa anak abiskan buku latihan tu..buku tulis pun sama..banyak kosong tak tulis.membazir je

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Diana

    beli buku yg wajib beli ajer

    buku cadangan tu, beli bila cikgu perlukan

    Wassalam

    ReplyDelete
  7. hihihi, maisara yang jadi cikgu ya..:)

    ReplyDelete
  8. hehehe..someiiii..akak jadi anak murid ye..hihi
    muke die dgn dulu2 x jauh beza kak..hehee..

    tulah..skrg ni..jauh beza dgn dulu kan..x pe..kene kasi pulun gak buat peghabih latihan tu..hehehe

    ReplyDelete
  9. skrg smua bende makin mahal kan.... comel tembam ha maisara... heee

    ReplyDelete
  10. haha..akk jd anak murid la ni?keekeke..maisara2..

    mahal kan skang...ira sll guna blk buku y xguna tahun lpas..:)

    ReplyDelete
  11. x suke tadika dan sekolah. haha

    ReplyDelete
  12. dengan sekolah kena hati-hati skit kak..kena macam sekolah sy dulu suh beli buku nie buku tu tapi at last tak pakai gak...hehehe..tupanya nak jual buku kat koperasi pusatsumber jer..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. besar jugak blanjanya kan......

    ReplyDelete
  14. skang ni semua benda berbayar.kalau nak compare dulu dgn sekarang..banyak beza nye kan..

    ReplyDelete
  15. entah apa la maisara ajar akak.. ada bakat ke dia jadi cikgu?hehe

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();