Skip to main content

BUAT-BUAT LUPA..

ASSALAMUALAIKUM...

MEMANGNYA KALAU BERHUTANG DENGAN ORANG,
KENA TUNGGU ORANG MINTAK DULU YE BARU NAK BAYAR??

SELAGI TAK MINTAK SELAGI TU LA
TAK BAYAR..

ORANG TAK MINTAK SEBAB ORANG INGAT
TAK NAK MALUKAN KITA.

TAPI KITA SEBAGAI ORANG YANG BERHUTANG
KENA LA TAHU BAYAR BILA TIBA MASANYA..

EH!!INGAT BILA KITA BUAT MUKA TAK INGAT TU,
ORANG TU PUN TAK INGAT YE???

BILA BERHUTANG JANGAN BUAT2 LUPA YE..
KALAU KITA LUPA ATAU BUAT2 LUPA ORANG AKAN FIKIR
KITA TAK PERNAH BERNIAT PUN UNTUK MEMBAYAR..
KERANA KITA MERASAKAN HUTANG
ITU SESUATU YANG REMEH SAJA.

SEKIAN..

Comments

  1. ; betul3. kalau dah pinjam tu pandai2 la bayar..jangan ingat kalau org tu tak mintak hutang maknanya dia lupa..sebenarnya segan nak mintak,lepas tu takut terasa kalau membe2. jadi penghutang2 ni paham2 je la ye..heheheh. nice entry :)

    ReplyDelete
  2. Agaknya memang betul apa yg ahli falsampah England tu kata: "Jangan berhutang dan jangan beri hutang".

    Tapi bolehkah kita hidup tanpa hutang? Rumah hutang, kereta hutang, perabot hutang, peti ais hutang, nak kahwin pun hutang bank....adooooooiiii...

    Dan jangan lupa Malaysia pun berhutang berbilion-bilion dengan Bank Dunia..Negara pun berhutang, apa lagi rakyatnya...

    Entri terbaru di blog JR: "Nak Panggil Apa Ntah Dengan Orang Macam Ni...Bapa Anjing???"

    ReplyDelete
  3. hye awak. MSB tag awak tau

    http://sitizarizza.blogspot.com/2011/12/contest-my-picture-very-awesome-by.html

    ReplyDelete
  4. betoi..
    yg berhutang patutnya igt.
    dh penah hadap dgn org camni...serik. dh takda duit nk byr bagitau la apa sebab...ni tak, buat senyap je. sepatah pun tak ckp apa2....nk tunggu kita ty ke? kita pun bkn jenis mcm tu...dia yg berhutang dgn kita tapi kita plak yg segan nak mintak dgn dia.

    ReplyDelete
  5. btol2..xkan org y dah bg pinjam tu nak igtkan plak kan?:)

    ReplyDelete
  6. cewwahh..kalau dah tulisan caps lock semua tu mesti marah sangat ye kak..sabo ye kak...nanti kalau mati, tak tenang kalau kita berhutang ngan orang. mana yang boleh bayar kita bayar cepat. even hutang budi.

    ReplyDelete
  7. jangan sesekali lupa untuk membayar hutang..sia-sia amalan kita yg 'tersangkut' kerana hutang2 tu..wallahu'alam..

    ReplyDelete
  8. eiiii..mmg ramaiii jmpa org camni..dah bhutang pastu buat2 lupa dan klu kita minta dah mcm kita lak yg bhutang ngan dia..manusia mmg mudah lupa :(

    ReplyDelete
  9. kalau dia bayar rm20 sebulan pun mesti akan habis drp mengelak bayar sebab tak de duit. dah hutang kena berusaha bayar balik.

    ReplyDelete
  10. tu lah pasal.org tak mintak sbb tak nk dimalukan.tp dorg ni kalo x mintak mmg tak paham bahasa.

    ReplyDelete
  11. abah mmg sakit hati klu nak bg pinjam jenis org yg suka nak hutang pastu buat-buat luoa..banyak cengkadak depa..ingat aku ni cop duit ka??

    ReplyDelete
  12. bab hutang..mmg susah!
    nak sejukkan hati, fikir je nanti Allah gantikan dgn rezeki lain.

    ReplyDelete
  13. setuju ngan awak diana.ada sorang tu..dah la hutang ngan kami.eh wat2 sombong lak masa kami blk hr tu.sah2 dia takmo byr lah agaknya

    ReplyDelete
  14. dah namanya pun manusia..hehehe...

    ReplyDelete
  15. macam marah je diana?

    Tapi betul, kalau dah berhutang tu pandai2lah bayar, jangan tunggu di minta, kalau rasa tak boleh bayar selepuk, ansur2 pun jadilah, asal ada inisiatif nak langsaikan hutang kan.

    Hutang tak boleh bawa mati, merana nanti..huhu

    ReplyDelete
  16. paling tak suke kalau nak kutip hutang..dah ckp pastu die buat buat lupe..sudahnye lupe terus.

    ReplyDelete
  17. tu la pasal, aku de gak sorang kawan ni time pinjam senyum je tp sampai skrg habuk pon xde, no fon pon dah tukar.. haihhh tak selamat dia nanti, keh3

    ReplyDelete
  18. akak macam tau je apa yg bermain di fikiran sy...sy nak bebel jap.. masalahnya ni kwn rapat lah..biasanya dia mmg akan byr, cuma lambat,tp dia akan ckp kalo dia byr lmbt..ini kan,langsung xckp apa2 pun.pastu aritu sy ckplah.sy takut dia lupa sbb sjak akhir2 ni dia pelupa.pastu dia kata nak bg hujng bulan ni.kalo dia nk tangguhkan,bagitaulah kan.ini kan xckp apa2 pun..sy rasa stress plak haha sebab xtau nk ckp dgn sape.kalo org lain saya minta je..haih,xpelah,sy beristighfar supaya diri sy xdihasuti rasa bukan2..hahah..

    ReplyDelete
  19. Hahaha, setuju dengan Cik Diana Rashid. Patutnya, kena sedaq diri lah yg dok hutang orang tu kan...

    Soalan cepumas, ada orang hutang Cik Diana Rashid tapi tak bayaq lagi ke? Oops... :p

    ReplyDelete
  20. InsyaAllah setakat ni tak pernah lupa.

    ReplyDelete
  21. hehehe..klu da hint..hint.. pun buat lupa susah gak..hehehe

    Regards,
    -Striderp

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …