Skip to main content

BATANG DIA SEDAP

Assalamualaikum...
selamat malam semua..
malam ni ingat nak goreng mee..
tapi sawi pulak tak de..

Korang suka sawi..
kalau kat rumah aku ni sayur sawi memang laku..
Apa2 je sayuran berdaun hijau memang
menjadi kegmaran aku dan suami..

Tapi batang sawi aku tak suka..
makan jugak la cuma tak la sesedap daun nya..

kalau orang tua2 dulu
batang sawi tu diketuk2..
walaupun ketuk2 tu akan buat segala zat
dalam batang melantun2 keluar tapi
bagi depa ketuk2 gitu lagi sedap
sebab masa masak manis dalam batang tu
keluar dan menyedapkan masakan..

pernah masa ada kenduri kat kampung..
paginya aku potong sayur..nak goreng bihun..
aku ambik sikit je batang sawi tu..
yang selebihnye aku buang..
ada makcik sorang tu kata..

"jangan buang batang dia..
batang dia tu yang sedapnya..
ketuk2 sikit bagi ayaq dia keluar..
manis ayaq dia tu.."

hehehe..
aku pulak malas..
terpaksa la aku ambik jugak batang sawi tu walau
dalam hati tak mau ambik..
(aku memang degil..)heheh

sekian..

Comments

  1. Kite tak suka sayur sawi. Dgn batang sawi skali tak suka. Sebab rasa klorin. Huhu

    ReplyDelete
  2. amvoii ...diana tajuk tu..auww! :D

    kak ati suka semua sekali
    ratah sayur je pun suka ..hihi

    ReplyDelete
  3. kak..tajuk tu mengejutkan.. haha!

    ReplyDelete
  4. akak dah buatkan tutorial buat video kat youtube untuk diana :) batang sawi?? tak suka..tak uska..tak suka..huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. hehe...ayie boleh shje masuk sayur2 nie tpy tgok lh kalo nak makan sayurlh..huhu

    ReplyDelete
  6. kb pun tak mkn aw part batang tu, tp bila siang sayur..mak selalu perasan kb buang bantang dia..heheh..bila dia perasan,dia suruh gak amik batang tu..

    ReplyDelete
  7. Bukan saja semua batang sayur sedap, tajuk entri ni pun sedap juga...ihk3..

    Tajuk entri terbaru di blog JR: "Internet Lembab: Patutkah Berdemonstrasi??"

    ReplyDelete
  8. saja je buat tajuk gitu kan diana ni, tapi sebenarnya citer pasal sawi je pun...hihi

    ReplyDelete
  9. ekekek bikin suspen dgn ini batang !

    tapi seyesss memang sedap , cuma kalau ieda suke ptong kecik2 :) baru anak2 boleh makan :)

    ReplyDelete
  10. erk..tajuk entri ni kak...huuuhh...haha...

    sy pun tak suka sangat makan batang sawi ni..hee~

    ReplyDelete
  11. hehhe..saya memang tak suka laa sebab saya tak makan sayur..hehehe..kalau makan pun taugeh jer..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. sawi jepun mkn la.. sawi biasa buat mee tu tak suka. pahit!

    ReplyDelete
  13. saya makan semua jenis sayur dan ulam.. orang kata boleh awey muda.. tapi ngape saya tetap nampak tua ???

    ReplyDelete
  14. sawi sy mkn daun je. batang x makan. pahit! hohoho

    ReplyDelete
  15. sarah x suke mkn sayur..
    kadang2 tu kena paksa gak ngan mak suruh makan..hehe..tpi tetap x nak..(degil)

    ReplyDelete
  16. aduhaiiii kak
    batang sawi la sedap
    sy heran gak amai yg se geng dengan akak x bape gemo btg sawi
    hehehe
    x pe..nnti mimi ble makan kan
    nyum2 :))

    ReplyDelete
  17. ezzu pun kurg jgak kalu mkn bhagian btg sayur nie...hehehe

    ReplyDelete
  18. rasa mcm prnah baca la plak entry ni tahun lpas.. ke sy silap? hehe..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …