Wednesday, 21 December 2011

BATANG DIA SEDAP

Assalamualaikum...
selamat malam semua..
malam ni ingat nak goreng mee..
tapi sawi pulak tak de..

Korang suka sawi..
kalau kat rumah aku ni sayur sawi memang laku..
Apa2 je sayuran berdaun hijau memang
menjadi kegmaran aku dan suami..

Tapi batang sawi aku tak suka..
makan jugak la cuma tak la sesedap daun nya..

kalau orang tua2 dulu
batang sawi tu diketuk2..
walaupun ketuk2 tu akan buat segala zat
dalam batang melantun2 keluar tapi
bagi depa ketuk2 gitu lagi sedap
sebab masa masak manis dalam batang tu
keluar dan menyedapkan masakan..

pernah masa ada kenduri kat kampung..
paginya aku potong sayur..nak goreng bihun..
aku ambik sikit je batang sawi tu..
yang selebihnye aku buang..
ada makcik sorang tu kata..

"jangan buang batang dia..
batang dia tu yang sedapnya..
ketuk2 sikit bagi ayaq dia keluar..
manis ayaq dia tu.."

hehehe..
aku pulak malas..
terpaksa la aku ambik jugak batang sawi tu walau
dalam hati tak mau ambik..
(aku memang degil..)heheh

sekian..

21 comments:

  1. Kite tak suka sayur sawi. Dgn batang sawi skali tak suka. Sebab rasa klorin. Huhu

    ReplyDelete
  2. amvoii ...diana tajuk tu..auww! :D

    kak ati suka semua sekali
    ratah sayur je pun suka ..hihi

    ReplyDelete
  3. kak..tajuk tu mengejutkan.. haha!

    ReplyDelete
  4. akak dah buatkan tutorial buat video kat youtube untuk diana :) batang sawi?? tak suka..tak uska..tak suka..huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. hehe...ayie boleh shje masuk sayur2 nie tpy tgok lh kalo nak makan sayurlh..huhu

    ReplyDelete
  6. kb pun tak mkn aw part batang tu, tp bila siang sayur..mak selalu perasan kb buang bantang dia..heheh..bila dia perasan,dia suruh gak amik batang tu..

    ReplyDelete
  7. Bukan saja semua batang sayur sedap, tajuk entri ni pun sedap juga...ihk3..

    Tajuk entri terbaru di blog JR: "Internet Lembab: Patutkah Berdemonstrasi??"

    ReplyDelete
  8. saja je buat tajuk gitu kan diana ni, tapi sebenarnya citer pasal sawi je pun...hihi

    ReplyDelete
  9. ekekek bikin suspen dgn ini batang !

    tapi seyesss memang sedap , cuma kalau ieda suke ptong kecik2 :) baru anak2 boleh makan :)

    ReplyDelete
  10. erk..tajuk entri ni kak...huuuhh...haha...

    sy pun tak suka sangat makan batang sawi ni..hee~

    ReplyDelete
  11. hehhe..saya memang tak suka laa sebab saya tak makan sayur..hehehe..kalau makan pun taugeh jer..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. sawi jepun mkn la.. sawi biasa buat mee tu tak suka. pahit!

    ReplyDelete
  13. saya makan semua jenis sayur dan ulam.. orang kata boleh awey muda.. tapi ngape saya tetap nampak tua ???

    ReplyDelete
  14. sawi sy mkn daun je. batang x makan. pahit! hohoho

    ReplyDelete
  15. sarah x suke mkn sayur..
    kadang2 tu kena paksa gak ngan mak suruh makan..hehe..tpi tetap x nak..(degil)

    ReplyDelete
  16. aduhaiiii kak
    batang sawi la sedap
    sy heran gak amai yg se geng dengan akak x bape gemo btg sawi
    hehehe
    x pe..nnti mimi ble makan kan
    nyum2 :))

    ReplyDelete
  17. ezzu pun kurg jgak kalu mkn bhagian btg sayur nie...hehehe

    ReplyDelete
  18. rasa mcm prnah baca la plak entry ni tahun lpas.. ke sy silap? hehe..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();