Skip to main content

"TAK BOLEH BERGURAU PI DOK JAUH2.."

Assalamualaikum...

selamat petang semua...
ada lagi 4 email pertanyaan
yang aku belum balas..jap2 lagi la ye..
esok ke..heheheh..

nak cerita pasal bergurau..

"kalau tak boleh bergurau
pi dok jauh2.."

amboi...bila kena kat batang hidung orang kita cakap macam tu..
kena kat batang hidung sendiri
baru nak melompat melatah..boleh ka macam tu???

Bila dah namanya kawan kita
kena la saling menjaga hati dan perasaan orang lain..
bila kawan tu jenis tak boleh bergurau kasar
kita minta je la maaf..
jangan pulak kita kata "tak boleh bergurau pi dok surau.."
tak patut betul..

tak kan orang yang tak boleh bergurau ni tak layak ada kawan..
kan??setiap manusia ni ada kelemahan nya..
tak semua sempurna..
ada kelemahan2 orang lain yang memerlukan
pemahaman jugak dari pihak lain..
itu namanya timbang rasa..

kita nak jadi kawan yang timbang rasa kan??
tapi cemana bila kawan tu tak boleh bergurau
terus kita singkirkan dia jauh2??
timbang rasa kah itu???


sekian...

Comments

  1. ada org hati dia lembut sket..

    ReplyDelete
  2. nak bergurau kena tengok2 juga dgn siapa kita guraukan itu..jangan main sedap mulut je kan..

    ReplyDelete
  3. Bergurau tak salah tapi kena lah kena pada gayanya dan jangan sakitkan hati orang kannn :')

    ReplyDelete
  4. aah lah D , adakalanya org2 mcm nie kita kena paham juga .. kena tahu jaga ati ..
    kalau semua org x leh gurau dgn dia kena berjauhan dgn dia .. susah lah .. kalau kena perangai anak kita mcm tuu , x kan nak tgk je kan :)

    kena pandai lahh dlm berkawan nie .. belajar menerima kelemahan dan kelebihan org .. x akan sama :)

    ReplyDelete
  5. oh D .. dah ok .. TQ lahhh
    cayunkk ko lah D ! .. :))

    ReplyDelete
  6. tu timbang tara namanya.

    kadang kadang kita sangka kita kenal kawan kita dan dia bole terima semuanya tentang kita. tak semua sikap kita kawan kita boleh terima ye dok. oleh itu berfikir sebelum berkata kata lagi bagus kan.

    aku aklau kecik ati diam diam je. dah lama tu baru bagi tau. hahaahhaha

    penjual cupcake memang comel comel je. hihiihhii =)

    ReplyDelete
  7. kalau ada kawan yg tak leh bergurau tu..jgn lah bergurau atau kenakn dia..kita kwn lah ngn dia..jga ati dia...x dpt dinafikan memang ramai kawan yg tak suka bergurau nie...

    ReplyDelete
  8. hati saya lembut..hehe..tapi kalau saya gurau sy ckp sy gurau..nanti tkdela org tu terase sangat..

    ReplyDelete
  9. pandai2 la jaga..mmg kita xsuka org kuat sentap ni...tp agak2 la..dh namanya member. layan dan cakap la bebaik...

    ReplyDelete
  10. Yelah, klu kita pun kena usik atau diajak bergurau lebih2 pun boleh mengundang marah kan?

    Berpada-pada dan jangan melampau sudahlah...

    ReplyDelete
  11. ade kwn yg boleh dibuat gurau.ade yg tidak..

    ReplyDelete
  12. tengok org dulu kalau nak bergurau...kalau yg dh biasa bergurau dgn kita takperlah...

    lagi2 kalau gurau kasar sangat...terasa sampai ke hati...pastuh org len pakat dok gelakkan pulak...huhu

    ReplyDelete
  13. we all need each other.

    conclusion :
    - nak bergurau boleh tapi berpada2
    - tak nak berguran langsung pun boleh, tapi jangan sampai di cop sombong sudah!

    ReplyDelete
  14. Hati-hati kalau nak bergurau ni, bukan semua orang boleh terima gurauan kita tu.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …