Skip to main content

SERONOKNYE BERSANDING..

Assalamualaikum...

Selamat tengahhari semua..
seronoknya tengok orang kawen..
teringat2 masa memula kawen dulu..
walaupun majlis simple tapi seronok
sebab itu lah majlis yang aku mahu.
sebab aku ni pemalu..bersanding bagai tu memang
bukan cara aku la..
orang bagi sejuta pun belum tentu aku
akan bersanding..heheheh..

banyak majlis perkahwinan yang aku pi
mesti ada acara bersanding ni..
kagum kat pengantin sebab depa berani..
walaupun depan ada kamera belambak2
depa tetap maintain je muka tak de malu2..
peluk pinggang suami,cium pipi suami..
suami cium bini...demi kamera...
ekekek..

eh!!jangan terasa ye dengan entry ni..
kang ada yang tersentap.kalau tersentap sila
meroyan kat blog sendiri ye..ekekeke..

bersanding ke tidak tu hak masing2 la kan..
bersanding ni boleh tau..bukan berdosa pun..
tapi biar kena cara nya..
bersanding ni cuma untuk sedara mara je..

bersanding tu harus dan salah satu nya dengan syarat:-

Tidak melakukan pembaziran di dalam menyediakan kelengkapan untuk persandingan seperti singgahsana pelamin.al-Isra’ 26.

"dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau."
(Surah al-Isra’ 26)

Al-Imam al-Jurjani mengatakan bahawa al-Israf ialah mengeluarkan harta lebih daripada perkara yang diperlukan.Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan harta bukan kepada perkara yang diperlukan (perkara maksiat).

rasanya mana ada orang bersanding
tak de pelamin..kan???
rujuk sini untuk hukum bersanding


sekian..

Comments

  1. ada kata bersanding ni ikut adat india . ye ke ?

    ReplyDelete
  2. Myra pun teringat masa bersanding dulu, memang malu abeh, nak senyum pun macam kelat je, hehee :)
    Rasa cam nak bersanding sekali lagi je :)

    ReplyDelete
  3. sama la..

    rasa mcm x rela je nk bersanding..

    nk besolek2 semua..

    erm...tp x lalui lagi kan..

    takut nnt terlebih excited je..hehehe

    ReplyDelete
  4. insyaAllah nanti saya tak bersanding... :)

    ReplyDelete
  5. sekadar suka2 untuk keluaga boleh

    ReplyDelete
  6. hehehe.. ak suke en3 nieh.. tanyalah pakar..=)

    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

    ReplyDelete
  7. SALAM,
    AGAK2NYA BERAPA KOS BINAAN PELAMIN SEKARANG INI? LF LEBIH SUKA BERBELANJA LEBIH SEDIKIT UNTUK MAKANAN SEMUA TETAMU YG DATANG

    ReplyDelete
  8. yup..sanding boleh utk family saja.
    jadi haram jugak kalo pelamin mahal sgt, krn membazir!

    ReplyDelete
  9. yeahhh,,,akhirnyaaa,,dah update :) :)

    besanding???errr,,,mestilah nak hahah *gatal
    akak pemalu ke??heheheh
    maisara,,ikut pemalu tak???hehehe

    kak,,,tolong komen whole blog saya boleh tak???,,akak bgitau je kat komen entry saya,,apa ptut di ubah,,

    ReplyDelete
  10. ada org kata persandingan tu tk perlu..tp dh jadi budaya org melayu dah kan

    ReplyDelete
  11. sekadar untuk bergambar di pelamin ^__^

    ReplyDelete
  12. kak D..bersanding takde pelamin tu memang satu hal..

    tp yg bersanding sorang2 tu..ape ke hal pulak??

    heheheheh

    ReplyDelete
  13. yana xbersanding tapi ade pelamin untuk amek gambar..

    ReplyDelete
  14. dulu x bersanding pun..tangkap gambar dpn adik-beradik jer..
    maklumla..hakak pemalu dik.. :D

    ReplyDelete
  15. sy dulu pun bersanding gak..tp simpel je hihihhihihhh

    ReplyDelete
  16. saya pun tak bersanding kak. paksu saya ada butik...jenuh pujuk saya nak pasang pelamin tapi sampai kesudah saya takmau.

    kawan2 yg datang semua cakap....laa, takda pelamin pun tak sanding2 ke? abih tu kami nak tengok apa ni?

    soalan camtu pun ada!! lantak korang...aku yang nak kawen.

    ReplyDelete
  17. tu zaman skrg..zaman saya pengantin masih malu2..satu pun susah nak tgk muka saya senyum dlm gmbr..malu ooo masa tu

    ReplyDelete
  18. haha..no komen. kalau pikir logik akal mmg la mmbazir, tp kalau makcik sponsor pelamin, mekap apa semua tak pe kan..hehe..

    jom baca hukum bersanding tu!

    ReplyDelete
  19. bersanding utk tatapan keluarga jer.dan ambil gambar untuk kenangan...

    ReplyDelete
  20. Bersanding ala kadar lebih bagus, buat yang sederhana je. Tak payah bazir duit.

    ReplyDelete
  21. saya tak bersanding.
    pemalu tahap gaban.
    amik gambar dgn family je.
    takde posing2 maut bagai..

    ReplyDelete
  22. sejuta tu banyak kak.. takan tak mau..

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …