Skip to main content

SERONOKNYA BILA ANGKUT SEMUA DARI KAMPUNG..HEHEH

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
awal tak aku berblog hari ni..
lepas sembahyang subuh rasa tak boleh tidur pulak..
sebab banyak makan daging kerbau gamaknya..heheh.
kenduri hari tu banyak daging
lebih jadi aku bawak balik la sampai sendat peti sejuk..ekekek

Korang kan kalau balik kampung ada tak mak
kirim itu ini suruh bawak balik umah..
padahal bukan tak de semua tu kat
kedai kan??
tapi tak tahu la kenapa
nak jugak bawak balik..
bukan soal nak berjimat ke apa
tapi sebab diambil dari kampung
bila makan tu terasa sangat asyik..
sambil makan teringat kat mak atau mak mertua kat kampung..

contohnya macam ulam2..
buah2an,ikan dan sebagainya..
lepas tu bila bawak balik banyak
boleh kongsi2 dengan jiran..
jual pulak cerita..
"buah ni manis.."
heheheh...

kiranya kalau segar dari kampung
tu maknanya terbaik la..
kan??
hehehhe

sekian..

Comments

  1. Kampung kakcik masih ada, tapi kakcik dah tak balik ke kampung lagi sebab mak ayah pun dah tiada. :(

    ReplyDelete
  2. pagi sungguh kak!!

    saya paling suka kalau mak/mertua bg pisang, sbb suka mkn pisang goreng & jemput2 pisang.

    ReplyDelete
  3. a'ah..betul tu..kalau mak bagi ape pun rembat..walaupun kat umah kite ade semua tu..mak pun suke kalau ape yg dia kasi kiter amik kan...

    ReplyDelete
  4. tu tandanya makbapak kita suka kita balik kampung, dan boleh la balik selalu2....

    ReplyDelete
  5. sama la ngan saya kak.saya kalau balik dari kampung..jenuh berjujuk barang saya bawak..padahal balik ke kg melenggang kangkung je.sbb tu kalau sy balik kg..sy kena bwk kete.kalau tak mak saya bising :P

    ReplyDelete
  6. UISHHH bab angkut nie memang paling suke D .. ekekek

    skrg nie ieda dah x nangkut dah sbb dah duk ngan mak :)

    ReplyDelete
  7. elok la tu...kalau dah sampai kat tempat sendiri mano nakk ado semuo tu...

    ReplyDelete
  8. klu balik rumah mak..suka ambik serai, cabai, lengkuas, halia semua angkut bawak balik.

    klu rumah mertua... dapat ikan, ayam, buah, kuih, kdg beras pun dpt. Bukan mintak bukan takda duit nak beli sendiri tapi itulah mertua sy, sgt baik sgt sporting...nak bagi kt sapa lagi? anak lain takda...hehe bersyukurrrrr!

    ReplyDelete
  9. Ubi kayu dgn kelapa tak der ke??

    ReplyDelete
  10. dulu mase sekolah selalu wat gtu, sekarang ni jauh sangat nak berangkut2...

    kg kat langkawi, sekarang kat Johor

    ReplyDelete
  11. mak saya selalu bekalkan ape2 setiap kali kakak saya datang walaupun jarak rumah xde laa jauh mana..mungkin itu memang da sifat seorang ibu..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  12. bawak pekasam dari kampung :D

    ReplyDelete
  13. Mak saya dulu selalu angkut makanan dari kampung. Tapi sekarang dah tak buat, atuk nenek pun dah takda. );

    ReplyDelete
  14. betul... macam2 nak bagi.

    ayah suka bagi 2 kampit beras kepada setiap menantunya tiap2 kali depa balik
    makanan utama tu... :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …