Skip to main content

SARAPAN YANG SEPATUTNYA...

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
selamat hari jumaat.:)
korang sihat tak hari ni??
sekarang kan musim demam ..jaga diri baik2 ye..

bagi korang la kan..
apa sarapan yang paling baik untuk
kita makan setiap pagi??

Ada orang heran bila setiap pagi aku cuma sarapan sekeping
sandwich tuna dan kopi o..
bagi aku kita kena pilih sarapan
berdasarkan apa rutin harian kita.
bukan ikut orang lain..

tak kan aku yang sebagai suri rumah ni
nak sarapan mee goreng dan roti canai
sedangkan bukan banyak kerja rumah
yang kena aku buat.

Macam suami aku ye la..
setiap pagi dia sarapan nasik lemak dan ayam goreng.
sesuai la dengan kerja dia yang
berat tu..kan??waktu makan tengahari dia pulak
jam 1:30 petang..harus la sarapan yang berat..kan??


kan?kan??

sekian

Comments

  1. ya setuju2. dua2 feza bedal je, ada mee makan mee, ada roti makan roti. janji perut beralas untuk tahan ke petang.

    ReplyDelete
  2. okeylah diana, sarapan pagi suami kamu hingga jam 1.30 tengahari sangat lama..

    kalau ayu
    7 pagi enlen dan oat

    10 pagi barulah pau dan sedikit air manis

    12 tengahari nasi atau sedikit makanan berat

    3 petang biskut atau buah-buahan

    6 petang baru ayu makan yang agak berat seperti mee hoon atau sop sayuran

    9 malam susu enlen

    (eh.. terlebih info makanan pulak, hahhaha.. walhal nak syer tetang info sarap sebenarnya)

    PS: rindunya dengan ceroteh kamu, maaf.. ayu kurang on pc akhir2 ini)

    ReplyDelete
  3. eh.. bila baca komen ayu tu...

    sebenarnya nak tulis

    okeylah diana, sarapan pagi suami kamu tu cukup lengkap..
    lagipun lucnh dia sangat lama hingga 1.30 pm...

    ReplyDelete
  4. kalau saya lak, minggu bertugas jg spm ni, jgn la sarapan nasi lemak. kalau tak, mesti akan mnguap2, pernah terjatuh kertas yg dipegang sebab mengantuk sangat.. huhu bahaya tul

    ReplyDelete
  5. nasi lemak tu tak berapa bagus sgt

    ReplyDelete
  6. JR tak suka makan nasi lemak dan roti canai kerana rasa sia2 saja lepas senaman setiap hari akhirnya bawa pula selonggok kolestrol ke dalam badan...

    Entri terbaru JR:

    "Awas...Air Mata Wanita Boleh Membunuh Lelaki"

    ReplyDelete
  7. sy suka sarapan makanan yg bersup. tapi kalau kerja sy mkn nasi lemak, mee/bihun goreng. sebab klu x makan awal mmg tak sempat dah nak makan sampai ke tengah hari. sy ni pulak mudah lapar..klu roti sekeping je rasa mcm tak makan apa je kak..hehe

    ReplyDelete
  8. saya jarang sarapan..nanti perut saya terkejut,sakit perut plak.uhuk3

    ReplyDelete
  9. pagi2 mesti sarapan kuih 3 bijik..klu x makan kuih, makan nasi lemak ke, mee goreng ke, kue teow ke, bihun goreng ke..haa tu je la sarapan sy hari2..pusing2 yg tu je..

    kadang2 tu sarapan biskut je sbb bosan hari2 mgadap benda yg sama :D

    ReplyDelete
  10. pcl, sarapan pg ikut perut..lapar sangat makan lebih , xdak menu khas..belasah ja apa yg tersedia..pandai2 la Mem jaga hee.

    ReplyDelete
  11. SALAM,
    BAGUS NASIHAT TU .... TAPI LF BARU PEKENA TEH TARIK DAN ROTI CANAI TADI ... MACAM MANA? TAK KAN NAK KELUARKAN BALIK !

    ReplyDelete
  12. sy x memilih..apa yg ada dpn mata sy mkn.. tp yg pasti bkn yg berat2 nnt cpt mengantuk...maklum la keje dok dpn PC 24 jam

    ReplyDelete
  13. sarapan nasi dagang,nasi lemak,nasi minyak..segalanya nasi..ekeke

    ReplyDelete
  14. kitorang plak mmg xsuke mkn mkanan berat2 time b.fast..prefer roti + cereal jer..

    bak kata my dad b.fast ni bru intro, mne leh sumbat ikut suka jer..nnt perut terkejut..hehehe

    ReplyDelete
  15. sy plak sarapan tak menentu.. ikut dan ja.. hehe.. maklumlah duduk bertiga je ngan mak ayah..

    cuma bila semua dah balik berkumpul, baru teratur sikit sarapan.. makan sama2..

    ReplyDelete
  16. ikut perut and selera memasing lah sbnrnya..klu mak buyong pn len jugak sarapannya..takat roti sekeping mana cukup..kena berkeping2..haha =)

    ReplyDelete
  17. betul2.. entry yang bagus and benar belaka. hehe

    ReplyDelete
  18. yes..suami akak macam saya gak..sarapan dengan nasi lemak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  19. sesekali boleh nak mkn berat2..kalau hari2 nasi lemak, nasi lemak, nasi lemak..

    jgn salahkan kerusi kalau takmuat letak ponggong..haha

    ReplyDelete
  20. Prefer breakfast macam akak diana.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …