Skip to main content

RAYA HAJI??TAK SAMBUT PUN TAK PE..

Assalamualaikum...

selamat petang..
dalam perjalanan nak balik kampung ni..
sebelum bertolak balik tadi sempat
la bw dan balas jejak kat blog2 lain..
yang aku tak dan singgah tu
mintak maaf ye,...
kan nak raya ni...tak boleh marah2 tau..hehehe

masa bw tadi
nampak la ada blog yang cerita
pasal raya haji..
ada yang anggap raya haji ni
tak seronok pun untuk disambut..

kenapa fikir macam tu ye??
sebab raya haji kita
tak payah puasa ye??jadi tak de apa2
yang nak disambut?macam tu??

sebenarnya tak boleh nak
salahkan adik2 ni..
patutnya pihak2 tertentu
kena ada cara untuk generasi baru ni
menghayati sebenarnya aidiladha ni..

mungkin lepas ni pencipta2 lagu
boleh cipta lagu untuk raya haji pulak ke..kan??
bila hari2 radio pasang
lagu raya haji siap dengan
rancangan sampaikan aidladha bagai
mesti meriah kan raya haji ni..??
drama raya haji memang cukup banyak dah..

Adik2...baca sini untuk
lebih menghayati aidiladha...

sekian..

Comments

  1. salam aidiladha....itulah...xleh slhkn budak2..lau kt kelantan...hara raya aidiladha disambut lebih meriah berbnding raya aidilfitri...

    ReplyDelete
  2. aura nak raya tu kurang rasa kan...kt tv iklan raya pun tak tayang, radio lagu raya sekali pun tak pasang...

    "selamat hari raya aidiladha kak"


    p/s: balik kedah kt mn kak?

    ReplyDelete
  3. hari raya aidiladha pOn xthu..huhu...

    SELAMAT HARI RAYA KAK :)

    ReplyDelete
  4. salam Aidiladha sis.. ^^

    ReplyDelete
  5. eh ni blog kak d kan? *nampak sangat dah lama tak ke sini T_T*

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    selamat hari raya Aidiladha, moga perjalanan balik kampung selamat.

    di Kelantan, aidiladha sangat meriah. Apa kata melancong dan bercuti di kelantan musim raya Aidiladha, tengok kemeriahannya ;)

    ReplyDelete
  7. alahai adik2 ni kan... sambut je la, tuhan dah bagi raya tu kan... kat tempat lain, jgn kata nak beraya, ape pun tak bleh... dengan perangnye.. dengan bencana alamnya...

    sambut la hari raya di mana juga anda berada...

    ReplyDelete
  8. tetap kena sambut sbb ni perayaan org islam.

    takmo sambut besar2 takpe..yg penting buat perkara sunat hari raya- solat sunat, bertakbir & buat korban.

    ReplyDelete
  9. Betul tu kak..raha haji ialah salah satu dari tuntutan agama..tapi saya tak salahkan mereka..mungkin sebab sini kita telah di didik begitu..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  10. sambut jek la kan...dah nama pom raya,kiter rayakan jek la...dah bagi raya xnak raya plak,aduyaiiii

    ReplyDelete
  11. walau bukan duk kat kelantan or terengganu, nak jugak sambut. nak jugak pasang pelita. hahaha.

    ReplyDelete
  12. esok mmg ramai le kat umah atokk

    ReplyDelete
  13. menghayati pengertian aidiladha tu yang lebih penting..tentang betapa taatnya Nabi Ibrahim melakukan suruhan Allah, walaupon disuruh korbankan anaknya sendiri Nabi Ismail..

    apapon, selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha ye kak diana dan semua pembaca kat sini..=)

    ReplyDelete
  14. ramai juga xnk balik raya ni, ada yang kata cuti pendek sgt...

    salam idul adha kak =)

    ReplyDelete
  15. Agaknya sbb raya haji tak dapat duit raya... Hhee... Adik2 kita suka ambil mudah benda2 macam ni.... Kita kena bantu mereka ...

    Selamat hari raya aidiladha...

    ReplyDelete
  16. mungkin kurang meriah berbanding aidilfitri tapi happy dpt berkumpul adik-beradik ramai2.

    ReplyDelete
  17. akak!
    salam aidiladha! =]

    sebenanye kan...raya aji nilah yg kene di raikan selama 3 hari..kan3.

    byk keistimewaan raya haji ni kan..

    ReplyDelete
  18. raya haji la paling best sekali... lagi2 kalau blk kg...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …