KERABU DAGING MENTAH???

Assalamualaikum....

Selamat petang semua...
rasa macam dah lama tak buka blog..hehehe
baru sampai dari kedah jam 1:30 petang tadi.
sambil2 berblog ni
aku sibuk la membasuh baju dan mengemas.
aktiviti wajib setiap kali selepas balik dari kampung..

petang ni aku nak cerita pasal makanan pelik
yang aku jumpa masa pi rumah blogger popular tu..
korang pernah makan kerabu mentah??
kerabu tu bahan utama dia ialah daging mentah..
kemudian dicampurkan dengan bahan2 seperti,
lengkuas,lada hitam,bunga kantan,
jintan manis,jintan putih dan bahan2 lain..

daging mentah tu digaul bersama bahan2 sampingan tu..
bahan2 tu la yang memasak kan daging tu..
rasa nya memang sedap..
tapi aku malu la nak makan banyak2..hehehhe..
mula2 tak tahu pun tu daging mentah..
dah 2,3 kali cedok masuk pinggan baru solihin kata tu daging mentah..

bila makanan tu yang jadi tumpuan
mula la aku malu nak cedok lagi dah..
heheheh

patut la ayah dia beriya2
tak nak bagi tahu apa nama masakan tu..
katanya "lepas makan baru bagi tau apa benda tu"
aku try jugak google gambar kerabu mentah tu
tapi tak jumpa.maknanya tak ramai yang
tahu ada makanan macam tu..

kalau tanya orang2 tua dulu mungkin depa
tau la kot cemana rupa kerabu mentah tu..
tanya tok aku pun katanya
makanan orang dulu2 tapi sekarang orang dah tak buat
sebab zaman sekarang kalau
buat makanan macam tu tak dak sapa nak makan..
tak lalu konon nye...
belagak!!hehheh.

solihin!hang belagak ka???:p

sekian....
Previous
Next Post »

24 komen disini

Click here for komen disini
KhaiRin
admin
8 November 2011 at 14:51 ×

tak kn x msk langsung?
kalu ikan mentah tu sy percaya..

Reply
avatar
Azlan Hasan
admin
8 November 2011 at 14:53 ×

1st time gak dengar nama daging mentah nie..biasa kalau sushi je yang pakai daging mentah..hehee

Regards,
-Strider-

Reply
avatar
diana
admin
8 November 2011 at 14:55 ×

KhaiRin
@
maknanya tak percaya la ni??
hehehhe

Reply
avatar
diana
admin
8 November 2011 at 14:56 ×

Azlan Hasan
@
ha..tu la..
macam tok akak kata.. kerabu mentah tak mau makan..
tapi kalau hidang sushi boleh pulak makan..
heheheh

Reply
avatar
Aku Ibu Muda
admin
8 November 2011 at 15:11 ×

makanan mentah ni, kalo kena cara perapnya...sedap je :)

Reply
avatar
Niza Romli
admin
8 November 2011 at 15:19 ×

tak pernah makan pun kak!

sedap ka?

Reply
avatar
LydSunshine
admin
8 November 2011 at 15:19 ×

Tapi tak elok makan makanan mentah kan? Salmonella kang.

Reply
avatar
Reena
admin
8 November 2011 at 15:20 ×

mentah2?? erk...mcm mne la ek rsenye...

Reply
avatar
8 November 2011 at 15:24 ×

xhanyir langsung ke kak?

Reply
avatar
ieda
admin
8 November 2011 at 15:25 ×

tapi daging mentah tuu dia rebus dulu kan ...

Reply
avatar
MamaEma
admin
8 November 2011 at 15:27 ×

tak pernah lagi jumpa makanan tu..selalaunya kerabu mangga jer

Reply
avatar
Tapak Kaki
admin
8 November 2011 at 15:35 ×

kerabu spesis sayur jugak kan.. tak suka makan.hehe

Reply
avatar
YanaMIB
admin
8 November 2011 at 15:36 ×

sy pn 1st time tahu psl kerabu mentah nih..len kali akak upload aa gbr kt cni..nk jugak tgk ghope kerabu mentah tu..huhu~

Reply
avatar
kakchik@ella
admin
8 November 2011 at 15:36 ×

tak penah jumpa tapi baru2 ni ada org kata kat KC tak elok makan mentah2 spt sushi dan sebagainya sbb ada virus yg belum dimatikan lagi. Betul atau tidak .. KC pun tak pasti.

Reply
avatar
Tihara
admin
8 November 2011 at 15:43 ×

daging mentah ka..aiyoyo.. sangat pelik la juga..dan ter sangat lah teringin nak makan..hik3

Reply
avatar
8 November 2011 at 15:52 ×

erk..xpenah dgr lak kak..akak try la buat. nanti bak mai resepi.

haha

Reply
avatar
munna
admin
8 November 2011 at 15:59 ×

FIRST TIME DENGAR ADA KERABU DAGING MENTAH...SEDAP YE DIANA....

Reply
avatar
Sunah Sakura
admin
8 November 2011 at 16:23 ×

erk...yang mentah2 ni tak lalu la..huhuhu..bukan berlagak, tapi tak baik makan benda mentah...huhuh

Reply
avatar
8 November 2011 at 17:49 ×

~tak pernah dengar pon..teringin nak tengok..:)

Reply
avatar
8 November 2011 at 18:58 ×

waaa..cm best jea...
raye ngn blogger solihin zubir ke?

Reply
avatar
Mrs.Yie
admin
8 November 2011 at 20:16 ×

boleh try ni.nanti mintak resepi ngan solihin ye diana..ekeke

Reply
avatar
8 November 2011 at 23:37 ×

ahaha.. kalo bagitau dulu, mesti akak x jamah kan daging mentah tu.. dgr nama dh mcm eurghhhh je kan.. hehe..

choii~~ akak malu ka? kalo sy tau, sy dh tlong cedokkan kt ke dlm pinggan akak n abg lan.. :D

err.. sy nmpk blagak ka? ;-p

Reply
avatar
9 November 2011 at 08:04 ×

hehheehehe
sungguh enak tak terkata ye kak
kikiki

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment