Skip to main content

ANAK DIA YANG AJAR ANAK AKU JADI JAHAT

Assalamualaikum...

bila cerita pasal anak sampai kita dah tua pun tak habis2
kita kesahkan anak kita..kan??
lagi2 kalau anak kita buat salah..
panjang la cerita nya..
tapi kalau anak orang buat salah dengan
anak kira lagiiiiiii panjang cerita hehheh..

siapa yang tak sayang anak..
siapa sanggup anak kita diperlakukan
sewenang-wenangnya oleh orang lain..

tapi bila kita pandang kesalahan anak orang lain
selak2 sama apa salah anak kita..
kalau salah anak orang ni kita nampak saja..
tapi sebab kasih sayang yang tinggi
kita jadi buta pada kesilapan anak2 kita..

"anak aku merokok sebab anak si yah tu la
yang dok ajaq.."

"si nita ni sejak kawan dengan anak Cik Mat tu
asyik keluar malam je.."

nampak?tak habis2 nak
jugak jadikan
anak orang lain sebagi punca..

bila kita salahkan anak orang lain
pernah tak kita fikir...

"adakah aku sudah cukup
mendidik anak aku dengan baik?"

sekian..

Comments

  1. tulah realiti..anak kiah juga yang salah..adahal jenab ounya anak pun sama je

    ReplyDelete
  2. alamak typo..

    padahal..
    punya...

    ReplyDelete
  3. orang macam tu suka tutup kelemahan sendiri dengan blaim orang lain..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  4. betul tu kak..kebanyakakn mereka suka salahkan anak owg lain..kenapa kita tak salah n ajar anak kita..insyaAllah kalau anak kita dapat didikkan yg cukup dia x kan mudah terikut dengan kawan2..

    ReplyDelete
  5. mmg mcm tu la lumrah dunia neh..
    suke menunjuk salah pada org tapi lupe ianyer lebeh salah kpd kite...

    ReplyDelete
  6. toleransi saling memahami ..

    ReplyDelete
  7. suka tunding pd org lain..tak sedar dr tak betulkan..

    ReplyDelete
  8. salahkan orang lain., balik² diri sendiri yang kena., tapi ramai yang tak sedar..

    ReplyDelete
  9. anak sendiri tu x leh pikir sendiri ke .. asyik dok ikut orang jer!
    pastu ikut yg negatif aje plak. anak si dol tu belajar dp 8A, ada anak ko ikut? heheheee ...

    kebetulan next entri acik nanti pun sentuh soal ni ... masalah biasa kat sekolah acik ni! :)

    ReplyDelete
  10. perangai suka salahkan org ni di mana2 pun ada :)

    ReplyDelete
  11. kene selidik dua2 pihak..itu lebih baik..kan kak

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …