Skip to main content

Satu Lagi Kelebihan Kopi.

Assalamualaikum...

Selamat petang...
pagi tadi baru je nak start bw dan balas jejak tetiba
ada orang mai pulak..ajak pi menyelesaikan masalah ..
demi kengkawan aku pun pegi la..
terabai la sudah kengkawan kat maya ni..
tak pe..petang ni aku bayar hutang
kat korang pulak...

sebelum tu ...
korang penggemar kopi...??
mengambil kafein setiap hari dengan teratur akan
mengurangi risiko diserang kanser kulit..

Pakar mengatakan wanita yang mengambil 3 cawan
kopi setiap hari akan memiliki risiko 20 peratus lebih rendah
untuk diserang kanser kulit ..

Manakala lelaki pulak memiliki risiko 9 peratus
lebih rendah untuk mendapat penyakit yang sama..

ada orang kata kopi ni
bahaya kalau diminum...
tapi yang sebenarnya minuman apa pun,
makanan apa pun..kalau diambil berlebihan
akan membahayakan kesihatan..
ubat sekalipun,kalau kita ambil lebih boleh jadi racun..kan???


sekian...

Comments

  1. pagi sekali petang sekali dan malam sblm nak tdo.. itu pasti...

    ReplyDelete
  2. sy bkn penggemar kopi..hihi lgpn doc xbg minum..sbb drh sy kurang..iskisk..minum air buah je =)

    ReplyDelete
  3. betul2, semua jenis minuman sama sahaja, kalau ambil lebih ada risikonya, kecuali air masak

    ReplyDelete
  4. aku ambil kopi 3-5 mug setiap hari.akan bertambah kalau ketika sedang menulis..ditambah dengan elemen asap,menjadikan jumlah kopi yg diminum bertambah juga.

    bahaya nih,sebab dah berlebihan.adess!

    ReplyDelete
  5. weeeee
    suke lah entri ni
    sebab sy penggemar kopi yg sgt2!
    ehehe
    lagi pahit
    lagi sedap

    keke

    tapi lepas tu kene balun air mineral berkoyan2 la

    hehe


    akak nk pi mne tu?hehee

    ReplyDelete
  6. owh ye ke...tapi yana xminum coffee...:)

    ReplyDelete
  7. tok ngn opah kat rumah nie suke minum kopi...

    ReplyDelete
  8. dulu tak suka kopi ... tp sekarangdah suka . tamabah2 kopi susu ... :)

    ReplyDelete
  9. kopi tu tk bahaya.....
    yg bahayanya kalu letak gula byk dlm kopi tu.....
    mau potong kaki.....he3

    ReplyDelete
  10. suka kopi dangdut :)

    ReplyDelete
  11. sudah lama xminum kpi nie..huhu

    ReplyDelete
  12. tea pun bahaya sbnrnya...
    cb perhatikan cawan dirumah kita,
    lama2 jd wna coklat..klu gn cawan melamine lg la nmpak ksnnya..

    milo pun ada sedikit peratus sisa pepejal besi yg masuk dalam serbuk milo, memang x dpt nk elak, ianya berlaku semasa proses pengilangan.

    apa2 pun semua minuman kita kn under control...

    ReplyDelete
  13. kopi ni baguih sebenarnya..org yahudi ja kata tk baguih..depa tu minum kopi habatus sauda lg..so jgn biarkan perut anda jadi mcm blender..semua nak taruk..semput beb..

    kata kt diri seniri sebenak nya
    kih3 :)

    ReplyDelete
  14. Myra minum nescafe..
    Kopi kurang sikit..

    ReplyDelete
  15. KC minum neskafe sekali sehari

    ReplyDelete
  16. memang ada kebaikan kopi nie
    tapi ieda x pernah suke minum .. kecuali kalau dah di jamu di rumah org .. minum lah sikitt :)

    ReplyDelete
  17. sy mmg alah ngn kopi.. bau pun x leh... saket pale...

    ReplyDelete
  18. memang tak pernah tahu apa kebaikan, tapi aku mmg suka kopi.. hee ada info di sini, bagus2 :D

    ReplyDelete
  19. coffee mmg baik.jgn berlebihan sudah.sedangkan jika hamil doktor kata tak berbahaya minum secawan sehari kopi ni.

    ReplyDelete
  20. ye..minum apapun ada je kelebihan
    tapi berpada-pada kerana stiap kelebihan itu ada keburukan :)

    ReplyDelete
  21. Suka minum kopi time tengok perlawanan bola...minum sedang2 lah, kalau berlebihan pasti memudaratkan kesihatan...kan kak hehe

    ReplyDelete
  22. minum kopi orang kata kena jaga2 skit sebab dia mudah ketagih dari minuman lain..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  23. kopi dan saya tak dpt dipshkan heheheheheh

    ReplyDelete
  24. fiza suke kopi..hehe..sebab dulu mase kecik kalau pg umah nenek..nenek bg kopi ngan biskut..hehe

    ReplyDelete
  25. saya tak boleh minum kopi.
    nanti pening,perut memulas..
    kdg2 teringin,minumla jugak sikit...
    bau kopi sedap!..

    ReplyDelete
  26. kalau ambik berlebihan ..memang sume bahaya...nescafe pOn sme...pepOwn..seumur idOp..baru 3 kali minum kOPi...milO je banyak..haha

    ReplyDelete
  27. selain minuman..kopi juga baik untuk kulit..bole bagi tegang =)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …