Skip to main content

PETUA-PETUA MENGHILANGKAN KUTU BERAS

Assalamualaikum...

Selamat petang semua..
mesti tengah kenyang ni...
makan nasik lauk pulak best...
wah!!memang bertambah2 la makan ..kan??
korang le..aku tak makan nasik..:(

cerita pasal nasik,teringat pulak aku
petua2 orang tua untuk elak kan
dari beras dimasuki kutu beras..
kalau korang jenis beli beras banyak2 kan..
masuk minggu ke tiga beras tak habis2 lagi
mesti ada je kutu beras dalam tu..
lagi2 kalau tak tutup rapat2 bekas beras tu...



cara nak hilangkan kutu beras..:-

1-masuk kan daun limau purut
yang telah di tumbuk ke dalam bekas berisi
beras,beras juga lebih harum bila dimasak.

2-masuk kan 2-3 tangkai daun
asam jawa yang telah dibersihkan kemudian di keringkan
airnya ke dalam bekas beras..

3-masuk kan daun
belimbing buluh ke dalam
bekas simpanan beras.

4-masuk kan beberapa tangkai lada
kering ke dalam bekas simpanan beras.

sekian...

Comments

  1. wah...TQ...mmg tgh mengalami masalah ini...

    ReplyDelete
  2. SALAM,
    BAGUS PETUA INI. HARAP BERKESAN !

    ReplyDelete
  3. oo..nak try lah. yg plg mudah..guna lada kering tu.

    ReplyDelete
  4. ish akak kan, kalau bg tips or petua selalu time yg tepat...yana baru nak google pasai ni sebab beras dah ade kutu...thaks!

    ReplyDelete
  5. Setakat ni belum pernah beras berkutu..kalau ada info ni akan diguna, thanks kak :)

    ReplyDelete
  6. terima kasih share..petua hilang kutu kucing ade tak..??

    ReplyDelete
  7. thx sis...saya pon tgh geram byk kutu beras nih..blk ni nk cuba lah yg no.1 tuh...yg no 2. & no.4 dah cuba tapi x jalan...

    ReplyDelete
  8. info menrik. tapenah taw pon -.-'

    ReplyDelete
  9. mmg selalu jadi mcm ni.... thanks kasi petua.... rasayan yg ada kat rumah lada kering je

    ReplyDelete
  10. patut lah masa balik kampung hari tuh mak aku buat salah satu dari yang akak tulis.

    ReplyDelete
  11. penah dgr yang letak lada kering je... yang lain2 x penah dgr g... huhuhu pokok asam jaya pown x penah nampak....

    ReplyDelete
  12. best info ni..sb beras kat umahpun selalu berkutu..hehehe

    ReplyDelete
  13. kat umah selalu letak cili kering je >.<

    ReplyDelete
  14. Workshop Bisnis Online. Malang, 29-30 Oktober 2011. Peserta terbatas 30 orang. Tempat LAB Statistik FE UIN Malang.

    Materi UTAMA : Membangun TOKO ONLINE, Riset PRODUK, Teknik JITU Promosi dan Marketing INTERNET.

    Materi TAMBAHAN : Optimasi Blackberry+Facebook+Twitter Untuk BISNIS Online.

    Garansi 1 BULAN Jualan.

    Info Lengkap: www.GuruBisnisOnline.com | PIN BB 2310BF87 | 0856 4960 8915.

    ReplyDelete
  15. dulu memang ada kutu-kutu ni. tapi alhamdulillah sekarang dah tak ada. hehe

    ReplyDelete
  16. selalu buh lada kering jek...mujarab gak..:)

    ReplyDelete
  17. nak try yg #4 la sbb cam senang. eh2! tp, #3 pun cam best gak. eh, #2 pun! alah! try sumelah! he3..

    ReplyDelete
  18. kalo nak ilangkan semut lam gula

    ReplyDelete
  19. biasanya letak cili kering...
    atau cengkih...

    ReplyDelete
  20. kutu beras tu mkn apa eh kak dl beras?mkn beras tu ke?

    ReplyDelete
  21. rara pinkmafia
    @
    makan beras la kot..
    nanti beras jadi buruk ..

    ReplyDelete
  22. oohhh
    ada tambahan ilmu tu
    hehehe
    sebb mama selalu boh lada kering je
    hehehe

    mceh kak!

    ReplyDelete
  23. owh..kutu beras namanya ek..baru tau..sebelum nie pernah nampak jer..hehe..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  24. akak.. kena masukkan ke empat2 point di atas ke apa? ke salah satu je?

    ReplyDelete
  25. alhmdllh ada byk cara rupanya utk elak kutu beras nih... boleh makan lagi ke bila beras tu da dihinggap kutu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …