MASUK MASJID KETIKA HAID UNTUK AKAD NIKAH

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
sejuk kan pagi ni..??
aih..sejuk salah panas salah..hehehe..

ok la..
entry awal pagi ni cuma nak kongsi nak cerita pasal haid..
ada orang tak tahu wanita yang dalam haid tak boleh masuk dalam masjid.
ada yang bagi alasan..

"masa akad nikah tak pe kan??"

akad nikah ke,majlis ilmu ke,apa2 je la
tak boleh ada dalam masjid..
kalau nak pergi masjid jugak cukup la duduk kat
luar..

jangan pulak ada yang nak akad nikah nanti
tetap nak masuk masjid jugak
hanya sebab nak akad nikah ye...
untuk dapatkan penjelasan yang lebih terperinci
boleh geledah entry ini..

HUKUM WANITA HAID MASUK MASJID

sekian..

Post a comment

12 Comments

  1. time sy nikah dl mmg tgh period...akad nikah kat luar masjid (hall luar) je. background akad nikah x cantik tp takpa asal tak langgar hukum.

    ReplyDelete
  2. nasib baik mase sy akad nikah sy suci..hehe

    ReplyDelete
  3. oh saya dalam haid juga tika nikah..
    tapi diakad di rumah..:)

    ReplyDelete
  4. kdg2 kita ni suka amik ringan pasal agama...

    ReplyDelete
  5. ada masjid kat melaka mmg ada tempat khas kat tepi bahagian luar tempat solat untuk pengantin yg sedang haid utk bernikah.. bagus juga macam tu kan..

    ReplyDelete
  6. then cane kak kalo masa nk nikah tibe2 piyed?

    ReplyDelete
  7. seeloknya dalam keadaan suci masa akad nikah

    ReplyDelete
  8. ramai yg x amik kesah ttg hal ni

    ReplyDelete
  9. saya time nak nikah tiba2 terperiod.
    terpaksa dok kat sekolah agama (dlm kawasan masjid gak)...

    ReplyDelete
  10. skrg dah jadi tren nikah kat masjid..
    padahal masjid tu rumah Allah..
    konon nak amik berkat..karang ckp lebih2 ada plak org sentap..haha!

    tp pikir2kanlah..mana penting..keredhaan Allah @ trend..kat mana2 nikah pun sama..yg pentingnya dalam diri tu..dah sedia tak nak pikul tanggungjawab suami isteri

    ReplyDelete
  11. bab hukum hakam ni memang tak boleh dibuat main... parah nanti

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)