Skip to main content

MASUK MASJID KETIKA HAID UNTUK AKAD NIKAH

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
sejuk kan pagi ni..??
aih..sejuk salah panas salah..hehehe..

ok la..
entry awal pagi ni cuma nak kongsi nak cerita pasal haid..
ada orang tak tahu wanita yang dalam haid tak boleh masuk dalam masjid.
ada yang bagi alasan..

"masa akad nikah tak pe kan??"

akad nikah ke,majlis ilmu ke,apa2 je la
tak boleh ada dalam masjid..
kalau nak pergi masjid jugak cukup la duduk kat
luar..

jangan pulak ada yang nak akad nikah nanti
tetap nak masuk masjid jugak
hanya sebab nak akad nikah ye...
untuk dapatkan penjelasan yang lebih terperinci
boleh geledah entry ini..

HUKUM WANITA HAID MASUK MASJID

sekian..

Comments

  1. time sy nikah dl mmg tgh period...akad nikah kat luar masjid (hall luar) je. background akad nikah x cantik tp takpa asal tak langgar hukum.

    ReplyDelete
  2. nasib baik mase sy akad nikah sy suci..hehe

    ReplyDelete
  3. oh saya dalam haid juga tika nikah..
    tapi diakad di rumah..:)

    ReplyDelete
  4. kdg2 kita ni suka amik ringan pasal agama...

    ReplyDelete
  5. ada masjid kat melaka mmg ada tempat khas kat tepi bahagian luar tempat solat untuk pengantin yg sedang haid utk bernikah.. bagus juga macam tu kan..

    ReplyDelete
  6. then cane kak kalo masa nk nikah tibe2 piyed?

    ReplyDelete
  7. seeloknya dalam keadaan suci masa akad nikah

    ReplyDelete
  8. ramai yg x amik kesah ttg hal ni

    ReplyDelete
  9. saya time nak nikah tiba2 terperiod.
    terpaksa dok kat sekolah agama (dlm kawasan masjid gak)...

    ReplyDelete
  10. skrg dah jadi tren nikah kat masjid..
    padahal masjid tu rumah Allah..
    konon nak amik berkat..karang ckp lebih2 ada plak org sentap..haha!

    tp pikir2kanlah..mana penting..keredhaan Allah @ trend..kat mana2 nikah pun sama..yg pentingnya dalam diri tu..dah sedia tak nak pikul tanggungjawab suami isteri

    ReplyDelete
  11. bab hukum hakam ni memang tak boleh dibuat main... parah nanti

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …