Skip to main content

Masalah kecik je ni..!

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua..
dah sarapan ka??sejuk nya pagi ni..
nak bangun pun malas kan???:p

pagi ni kita cerita benda yang ringan2 je dulu.
apa yang ringan...??
sekarang mana ada masalah yang ringan2 kan??
semua masalah harus di pantang berat
kalau tidak perkara yang ringan
akan jadi berat dan menjadi beban pulak.

melengah2 kan pekerjaan dan
bertangguh dalam menyelesaikan sesuatu
adalah satu contoh orang yang suka
pandang ringan pada sesuatu pekara.
bila benda dah jadi besar mula la nak salahkan
tunding jari pada orang...

"ni semua kau punya pasal..kalau tak,
tak kan jadi masalah ni.."

pulak dah..padahal awal2 lagi dia dah
sedar akan kewujudan masalah tu..
tapi sebab suka pandang ringan,dia membiarkan
masalah jadi semakin besar..

Pernah jumpa kan orang yang cakap macam ni...
"alamak,kecoh la dia tu..
benda kecik gini pun nak gelabah memikir..
rilek sudah la..."

jangan salah sangka ye..
bukan semua masalah adalah ringan pada setiap
orang.ada yang pandang satu2 masalah
dengan serius sebab tak mahu terbeban di masa depan.
ada jugak yang boleh rileks sebab
masalah tu tak de kena mengena dengan dia,
jadi bila nampak ada kawan yang runsing sebab
masalah yang kita rasa "kecik" cuba lah untuk membantu...ok..

sekian...

Comments

  1. Benda yg kecik tu kan umpama duri dalam daging2. lama2 blh jadi bengkak tanpa kita sedar.

    ReplyDelete
  2. pandangan orang berbeza-beza

    ada yang memang cool memanjang
    semua problem pun dia tetap cool :)

    ReplyDelete
  3. yea..setiap orang punya pandangan tersendiri..

    ReplyDelete
  4. pernah brada d kedua2 situasi ..
    hmm.. hmm.. hm..

    ReplyDelete
  5. betul.pada orang lain mungkin semol de pises..tapi tak pada kita. mungkin benda tu tak terkena batang hidung dia sendiri lagi :)

    ReplyDelete
  6. bila ada masalah..kena plan btol2 cara penyelesainnya

    ReplyDelete
  7. halamak~ sekali gua terasa la beb. haha. pagi ni kerja banyak menimbun kat atas meja nih.. tapi gua amik endah tak endah je.. sebab menda tak urgent sgt..

    ReplyDelete
  8. cheqna lebih suka cool je...=)
    cara setiap orang berbeza... yang penting keje tetap kena setel =)

    ReplyDelete
  9. tak semua berfikir cara yg sama kan

    ReplyDelete
  10. benda yang kecik kalau di biarkan boleh jadi besar juga kan diana..

    macam api, kecik2 jadi kawan, besar-besar jadi lawan..

    kalau masa masalah tu kecil saja tak di atasi segera, kalau dah jadi lebih besar dan berat kan lagi pening kepala...

    ReplyDelete
  11. benda ringan dibuat berat..haisshh

    ReplyDelete
  12. lepas tu dia letakkan kesalahan tu kat kita pulak..ishh geramlah pulak.

    ReplyDelete
  13. a'ah pandangan orang adalah berbeza...yang merasainya lebih tahu ringan atau berat satu kerja itu

    ReplyDelete
  14. saya lah org tu.mula2 bile prob tu tak besar tak nk rawat.bile dh merebak,baru menages2.

    ReplyDelete
  15. haha..betullah..mcm masalah blog hilang jap aritu..
    bdsrkan komen2- prmpn anggap masalah bsr, smpai nak nangis. sbb rasa syg pd blog.
    lelaki anggap tu hal kecik, sbb boleh buat blog lain.

    ReplyDelete
  16. yela.. kecik bg kita, berat bg org tu..

    yg melihat x sama dgn yg memikul.. kan..

    ReplyDelete
  17. org yg suka buat kerja bertangguh pun paling ai tak suka..
    sbb tabiat yg macam ni yg jadi masalah kecik jadi besar sbb bertangguh nak selesaikan..

    cth mcm masalah bil api tangguh bayar..kalau sebulan ok lg..kalau 10 bulan??? org lain jugak yg jadi sasaran..haishhh

    ReplyDelete
  18. betol kak!
    x sume ape yg kite rasakan sama mcm ape org rasa
    mungkin kite rase sng
    tapi org rase ssh
    emm3
    yg pntg jgn pntgkan diri kan =]

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …