Skip to main content

MAISARA::dah siap ke belum?

Assalamualaikum...

Agak lama tak masak laksa..
laksa makanan kegemaran maisara.
semalam maisara suruh aku masak laksa.
Rasa malas nya nak buat..
bukan susah mana pun..
yang susah nak kena buang tulang ikan tu je..

Laksa dah siap masak..
maisara pun dah kenyang..
sekarang tergolek depan tv tertidur..
bila tengok dia tidur rasa leganya...
boleh la tengok citer korea jap..

yang tak bestnya bila masak laksa ni...
aku baru rebus ikan dia dah tanya..

"dah siap ke ibu?"

5 minit sekali tanya soalan tu..
sesekali naik jugak la volume suara aku ni..
tapi tak de nye dia serik..
sat2 sia mai lagi tanya dah siap masak ke belum..

tadi pun tanya lagi...

Maisara:dah siap ke ibu...

Ibu:eh!ibu nak masak ke hang yang nak masak?

Maisara:ibu la masak..

Ibu:habis tu yang asyik kacau ibu masak kenapa?

Maisara:ibu masak lambat sangat..

Ibu:memang la benda ni lambat masak nya..laksa pun tak lembut lagi..

Maisara:tu la..ibu masak mi dia memang lambat.tak payah la masak mi dia.masak sup saja sudah la...

Cakap pandai kan???
kalau makan laksa memang dia makan kuahnya je..
laksa tu kalau aku tak suap
dia tak makan..


sekian...

Comments

  1. cian dak maisara terliur dah tu..hik4

    ReplyDelete
  2. kak,jap lagi Fiza datang nak makan laksa..:p

    p/s:nanti dah beso mesti maisara pandai masak

    ReplyDelete
  3. besnye laksa, trliur plk..:)

    ReplyDelete
  4. akak pun dah lama x buat laksa... :)

    ReplyDelete
  5. raso lamo dh x mkn laksa...

    pandai si maisara tu pose yer...

    ReplyDelete
  6. hahhaa,seyus comel si maisara ni.hihi bestnya laksa!dah lme tak mkn :(

    ReplyDelete
  7. uih...hantu laksa jugak ke maisara...boleh la kita kwn!! huhu

    ReplyDelete
  8. wuu nyum3 sedapnya laksa
    nk laksa johor :0

    ReplyDelete
  9. aik kalo makan kuahnyer jer da bukan laksa dah tu.. hehe.. maisara comel.. :D

    ReplyDelete
  10. hmmm.... biasa la budak2, mesti dia tak sabar nak makan tu.... hihi... masisara yang pintar! :)

    ReplyDelete
  11. He.. Maisara suka kuah nye je ke?
    Takpe nati bawk maisara ke rumah myra, leh jamu dia laksa sampai kenyang..hhee

    ReplyDelete
  12. hahahahahaha
    adoii
    nasib ada ibu penyayang
    maisara niiii
    irup kuah je
    sian ibu rebus mi nye
    hehehe

    ReplyDelete
  13. hahaha..kalau tanya ulang kali memang naikkk la volume tu. tp maisara mesti dah biasa tu.

    ReplyDelete
  14. berapa dah umur maisara ni? dah boleh masuk pra kot

    ReplyDelete
  15. Sasa Al-Sharif
    tahun depan start la sekolah..
    dah besar dah..
    tapi perasan kecik lagi..
    hahaha

    ReplyDelete
  16. manjanya mak ngan anak..hihi..cOmey la maisara tuh :D

    ReplyDelete
  17. eceh maisara posing nampak...haha

    ReplyDelete
  18. hihihi... comel jer byk ckp...

    kira pn ske makan laksa.. hihi

    ReplyDelete
  19. wow..LAKSA...I LIKE.....err..best nya....tak maw jemput ke

    ReplyDelete
  20. Wah..bestnye laksa..dh lama tk mkn..yummy yummy :)

    ReplyDelete
  21. suka benar maisara dgn laksa ni...

    ReplyDelete
  22. hahaa.. lain kali ibu masak kat kedai je la, lagi cepat siap.. hehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …