Skip to main content

KERABU..

Assalamualaikum...

Selamat petang..dah tak nak dah cerita pasal lelaki..
untuk hari ni je la..esok lusa tak tahu la pulak..

Time2 gini kalau dapat makan tembikai bestnya rasa..
sebut pasal tembikai ni..
korang pernah makan kerabu tembikai tak??
rasanya last aku makan masa aku kecik2 dulu la
sebab rasanya tak sesuai dengan tekak aku ni..

aku memang kurang suka makanan yang
manis ditambah dengan rasa pedas..
dalam kerabu tembikai tu
biasanya dibubuh bawang merah..
kalau yang tak nak bau bawang tu kuat sangt
boleh bubuh bawang besar je.
lepas tu ada cili padi dan garam sikit..

memang bukan selera aku la..
tapi kalau jus tembikai aku suka..
buah tembikai antara buah kegemaran aku jugak..

kerabu memang makanan
orang melayu la..kan??tapi tak semua
kerabu tu sedap..kerabu yang paling
aku suka kerabu jantung pisang
dan kerabu umbut kelapa..

Aduhai sedapnya...
masa kecik2 dulu kalau ada kenduri
mesti ada kerabu...la ni ja dah tak dak..
tak habis2 ayam masak merah,kari ayam..
padahal lauk ayam masak merah dan kari ayam
tu tetiap minggu aku masak..
cer buat lain sikit..kan best...

sekian...

Comments

  1. kat tpt aii ada kenduri jamu ayam dangdut..perut pun hepi berdangdut..tp jarang2 la..bese aym mask meroh ngan gulai daging tu larr..alhamdulillah rezki gak tu..hik3..lupa diri jap..

    kerabu yg aii soka..kerabu jantung tu satu n kerabu pucuk paku n tambah kerang sikit..

    hoho, panjang membebel kat sini pasal makan..nampak sgt suka nyebok kat sini..keh3 :D

    ReplyDelete
  2. kerabu tembikai? tak pernah tengok dan semestinya tak pernah makan...haha

    ReplyDelete
  3. ~eh2 ada ke kerabu tembikai..tak pernah makan pon..:p

    ReplyDelete
  4. kak,,maisara ada tak???
    ni,,mak saya ada buat laksa ni,,huhuh,,superbb

    ReplyDelete
  5. 1st time dgr kerabu tembikai...nasi kerabu papa mifz tau la...haha

    ReplyDelete
  6. kerabu tembikai...macam best..nak cube kat mana ye?

    ReplyDelete
  7. ohhh my
    ase same test dgn akak
    yg manis x leh cmpor dgn pedass
    hehehehe


    aduhai
    suke sgt kerabu, mangga, perot, jantung pisang, pegaga, aihhhh

    kecurrr dah ni....

    ReplyDelete
  8. kerabu tembikai guna kulit tembikai tu ke...mcm pernah bc resepi..
    tak penah mkn pun...

    ReplyDelete
  9. semua jenis kerabu bantai!! kerabu tembikai pun makan..

    eh, dan2 kecur liur. dh tgh lapaq ni..:P

    ReplyDelete
  10. haa..kerabu tembikai? tak penah tau pon.
    kerabu mangga suka la.

    ReplyDelete
  11. emm..kerabu tembikai?
    mmg tak pernah rasa

    suka kerabu mangga :)

    ReplyDelete
  12. 4 me ada 2 jenis kerabu plg best di dunia...kerabu mangga dgn kerabu perut perrrrghhhhhh ratah gitu2 je

    ReplyDelete
  13. sama mcm kak ati, suka kerabu mangga, kerabu tembikai??? ada ya??

    ReplyDelete
  14. kerabu tembikai tu tak pernah dgr la kak..just tembikai fiza sangat suke..order gelas besar lagi tu!fiza suke kerabu mangga je kak..kerabu jantung pisang dan umbut kelapa tak pernah dgr jugak..teringin gak nak rase sebab fiza suke jantung pisang n umbut tu..

    ReplyDelete
  15. erk..actually 1st time dengar nama kerabu tembikai nie..hehe..tembikai saya suka tapi kerabu tak berapa..agaknya kalau makan taktau laa bleh terima ke x..hehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  16. mish tak suka tembikai. haha.nanti mish kawen mish wt kerabu untuk akak eh. tlg ingtkan mish tau..

    :P

    ReplyDelete
  17. pasar malam rabu kat tempat aku sentiasa ada jual nasi kerabu.asli dibawa dari klate..

    ReplyDelete
  18. i like kerabu..
    especially kerabu pegaga..nyum10x

    ReplyDelete
  19. saya suka kerabu perut, kerabu mangga n kerabu ikn bilis...sdpnyer..

    ReplyDelete
  20. ct pOn suka makan kerabuuuuu...sedapp!!..nasi kerabu lg lah suka..hOhOhO..

    ReplyDelete
  21. kerabu tembikai? x pernah plak bella makan... slalu makan nasi kerabu biasa jew.

    ReplyDelete
  22. ha..yana 1st time makan kerabu tembikai kat rumah mertua lepas kawib hari tu..mule2 pelik jugak..tembikai pun leh buat kerabu..

    skali cuba sedap la plak...=)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …