Skip to main content

CARA KORANG BERJIMAT?

Assalamualaikum...

Nak masak kuih apa ye petang ni???
tapi kena pi kedai dulu la..
nak beli tepung...
dah habis :P

Masa beli barang dapur kemarin tak ingat langsung
pasal tepung.ni nak guna dah kena melangkah
ke kedai..mujur la kedai depan umah.
ada orang yang kalau nak guna baru beli..
ada jugak yang beli je siap2..
nak guna buka je kabinat dapur..

yang nak guna baru beli tu mesti jarang2
masuk dapur dan memasak kot..
macam kami yang RAJIN memasak ni
kena la siap sedia barang2 macam tepung,,bihun dll..
bukan pe,buat nya mengejut tetamu nak mai
dah gelabah tak tentu hala tak tahu nak jamu apa..kan??

Korang biasa kan kalau pi pasaraya
nampak ada yang sakan membeli barang dapur
sambil senarai dok kat tangan..
beli yang dalam senarai je..
anak nak eskrem dia buat bodo je..
anak berguling2 atas lantai sampai berkilat
lantai tu dia buat dekkk je...
nasib la..kan???

ada jugak yang suami satu troli..
isteri satu troli....
masing2 penuh...yang penuh tu dengan
lampin anak,makanan dalam tin..
kiranya semua yang segera2 je la...
hehheh...

Masing2 ada cara sendiri untuk berjimat..kan???
ada yang rasa makanan segera /dalam tin
lebih jimat..
sebab dalam tin sikit je..masak mee segera sebungkus sudah..
jadi masak sikit makan pun sikit..
nak masak nasik beria2 membazir gas pulak..
tak habis buang pulak nanti...
nampak pelik cara dia berjimat
tapi tu cara dia..heheheh

cara korang berjimat????



sekian...

Comments

  1. mcm2 cara nak berjimat...tengok keadaan

    ReplyDelete
  2. berjimat cara saya..beli yg mana perlu je.dah abis baru beli :-)

    ReplyDelete
  3. brgantung pd kehendak dn keadaan. Kdg2 keinginan anak terutama makanan tak sampai hati nak tolak.

    ReplyDelete
  4. anum akan beli jika perlu
    itu cara anum

    ReplyDelete
  5. unfortunately. saya boros. hahahah :P

    ReplyDelete
  6. boros boros pon boleh jadi jimat kdg2..sbb sekali jer boros..tahan sampai dua tiga bulan..okay pe kan?

    ReplyDelete
  7. beli hanya keperluan bukan kemahuan. Kemahuan dibeli masa dpt bonus atau setelah habis semua hutang dinyr utk bln tuh... hehe

    ReplyDelete
  8. susah nk bajet la nak buat stok sebulan..selalunya beli ja utk seminggu, kot mana pon kena keluar gak, antar ank2 pi tuisyen....tetamu mai mengejut ..mmg depa pon mendapat kejutan gak dari kami..haha.

    ReplyDelete
  9. Saye Kat umah musti nk standby tepung,bihun etc. .Kalu gi hypermarket,beli brg yg blh disimpan lama banyak sikit mcm tepung gula minyak. .Sayur sayur yg blh simpan lama mcm karot kubis pun beli byk sikit. .Sbb kalu beli kt kedai runcit,mmg mahal. .Tp kalu dah terpaksa beli,nk wat camner. . .Sekian. . .

    ReplyDelete
  10. ahaks...selalu mmg nk jimat beli as per in list, but at the end, beli banyak yg xde dlm list gaks..adeheii
    pompuan pantang tol shopping..mst hbis byk dr sepatutnya..huk3

    ReplyDelete
  11. barang basic biasanya dah beli buat standby la..tapi barang basah bila confirm nak masak baru beli, sebab takut membazir..tapi biasanya tak beli banyak2 pasal takut membazir, kalau beli banyak tapi tak masak..

    ReplyDelete
  12. entah laa kak..hehe..sebab umah saya dekat dengan pasar, kalau barng2 basah tu jarang beli pukal..beli untuk seminggu2..takut ade minggu yang tak makan kat umah..hehehe

    Regarsd,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. err tah la..klu ikut sy, msk sendiri mmg lg jimat lah dr mkn kedai..puas hati lg..berkhasiat..wahh~ =)

    tp sy jenis jarang nk msk..haha so bila nk pakai br bli..tp tgk brg gak..ada yg sy smpn stok..mcm telur,stok minuman..apa2 jenis air in case tetamu nk dtg =)

    ReplyDelete
  14. brg kering beli stok sebulan.
    brg basah beli 2,3 hari sekali.
    takut takhabis.membazir...

    ReplyDelete
  15. cara mish berjimat?duk diam2 lam umah. hehehe..

    ReplyDelete
  16. kak,,,anak tergolek tu,,,gempak lahh,,heheh,,pernah nampak,,,bersih lantai,,hehe

    jmat2 macammana pun,,duit tetap abis jugak kak,,,hehe

    ReplyDelete
  17. PR suka masak dari beli. Sbb cni mkn kedai cekik darah tau...

    ReplyDelete
  18. beli apa yang patut.

    kalau nak sangat baru beli. hee :)

    ReplyDelete
  19. heeeeeee
    berjimat perlu
    tapi bukan kedekut
    kalo kedekut makan payoh gak
    berjimat ni dlm erti kate lain
    memilih dan membeli brganb dgn bijak
    mungkin rege ayam kat econsave lag murh dr paso
    so beli kat econsave kan..=]
    jimat la singgit due

    ReplyDelete
  20. rumah shera masak nasi satu cawan pun tak habis... bila dua org je mkn nasi gitu la jadinya

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …