Thursday, 13 October 2011

CARA BANYAK KAN PATI LIMAU NIPIS ATAU LEMON

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua...
pukul 12 lebih dah..
dah makan ka??:)
dalam menu ada sambal belacan tak??
wah...tetiba lapar..heheh...

Kalau kita buat sambal belacan salah satu bahan nya
ialah limau nipis..kan??
ada yang suka guna limau kasturi..
tapi aku lebih suka limau nipis
sebab rasanya lebih kuat dan ada bau macam herba tu..kan??


Yang susahnya bila
limau nipis tu yang masih hijau..
dapat pati dia sikit je kan??
tapi ada cara sebenarnya cemana nak
dapatkan pati dia yang banyak...

caranya ...
masuk kan limau nipis ke dalam microwave..
panaskan dalam 10 minit..
kemudian boleh la dibelah2 dan perah dia..
memang pati keluar lebih banyak..
tapi biar cara potong nya betul tau..
jangan ngikut arus pulak..

Kalau orang tua2 dulu tak de microwave depa
bakar je limau tu..
campak je dalam bara api..
cara ni boleh jugak digunakan untuk lemon...

tips untuk adik2 yang baru nak belajar masak..
heheheh


sekian,,,

17 comments:

  1. ouh..okay,thanks kak diana..kalau balek kg memang fiza kene buat sambal belacan..kdg2 kat pokok limau tu xde limau besau..memang patinye sikit je..tapi selalunye fiza gune buah belimbing buluh tu..lagi sedap kot..hehe

    ReplyDelete
  2. saya suka minum limau ais..buleh lah guna cara ni

    ReplyDelete
  3. oo baru tahu! boleh cuba...maceh kak!

    ReplyDelete
  4. petua baru ni..leh try sbb selama ni golek2 kan limau je..org suh buat camtu :)

    ReplyDelete
  5. kak long baru tahu..terima kasih ye sudi share

    ReplyDelete
  6. limau nipis ku rntug huhuhu,,,dapat la minum limau rentung ais

    ReplyDelete
  7. aku rasa sebahagian airnya terhasil melalui kandungan air pada kulit tebalnya.

    ReplyDelete
  8. selalunya golek2 jer, xpun baling sikit2...smpai jd lembek

    ReplyDelete
  9. molek ni sb skrg saya sakit tekak..suka minum air asam limau..ehehhe..

    utk kurangkn pahit mulut..huhu

    ReplyDelete
  10. owh ye ke..tips yg bagus..thanks k.diana

    ReplyDelete
  11. owhhh mcm tuu ..
    ok2 lepas nie dah tahu dah
    thanx D .. :)

    ReplyDelete
  12. memang bergaya habis la tips ni. mish tak pernah tau lak pasal ni smua...thanx kak!

    ReplyDelete
  13. ala...takda microwave la

    kena campak dlm api lah ni :)

    ReplyDelete
  14. baru pas minum air limau panas..tapi manis gilerrrrr..

    ReplyDelete
  15. aduhaiiiii
    akak niiii
    kecur dh air liur
    hahahaha
    sedapnye teh o limau nipis panas
    emmmmm,...

    ReplyDelete
  16. bgusnyer...baru thu neh..boleh cuba try test..haha..thank2

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();