Skip to main content

BILA DIA MENGADU TENTANG MERTUA...

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
selamat bersarapan.
korang pernah dengar tak ada
orang yang mengadu dan cerita
dia tak serasi dengan mak mertua??
mesti pernah kan??

Kita yang tak mengalami masalah macam tu
mesti terpikir teruk sangt ke mak mertua dia ni??
atau pun kita akan fikir betul ke cerita dia ni??
masih ada ke mak mertua yang tak memahami macam tu??
betul tak???

Kita nak bagi pendapat pun rasa takut je
kalau2 tersalah cakap..kan??
boleh dengar je la..
takut pulak kalau kita bagi pendapat
suruh dia ambik hati mertua
nanti dia anggap kita menyalahkan dia pulak..

Lebih baik kita jadi
pendengar sudah la..
cuma mintak dia bersabar dan bertenang...
saran kan baik2 supaya dia berbincang dengan suami
untuk menyelesaikan masalah dia..
bukan kita tak boleh
bagi pandangan cuma kita bukan kat tempat dia..
kita tak memahami jalan sebenar keadaan dia tu...

lagipun entah ye entah tidak mertua dia teruk...
mungkin dia pun tak bagus mana pun..
kan??


sekian...

Comments

  1. sebab tuh kalau pas kawen jgn duk ngan mertua... kalau ngam xper la...kalau sume serba xkene...huhu

    ReplyDelete
  2. dulu2 banyak gak sentap ngan MIL...dah lama kawen...hati kental, dah tak rasa apa dah...janji kita hormat dia :) dia akan hormat kita juga...

    ReplyDelete
  3. psl mak mertua ni mmg ssh nk komen..sbb sy pn xde mslh dgn mak mertua..hihi =)

    ReplyDelete
  4. setakat ini okey saja..biarpun MIL yang banyak bebelannya...heehe

    ReplyDelete
  5. kena dgr citer kedua dua pihak..jgn mudah menghukum

    ReplyDelete
  6. tu sebab ade citer ibu mertua ku...ye dak? tapi tak semua ibu mertua teruk... ibu mertuaku sangat sporting..hehe..

    ReplyDelete
  7. pernah tengok jugak,,kes ibu mertua tak suka anaknya,,kesian org tu,,,perghh

    ReplyDelete
  8. fai duduk dgn mil... biasala tu kalo duduk dgn org tua, just kena tahan telinga jer la dgr bebelannya... hihi... tpi alhamdulillah, mil sgt baik. balik keje jer mil dh siap masak,tinggal mkn jer. hehehe... kadang2 diri sndri yg malu ^-*

    ReplyDelete
  9. betol2
    bile dgr sebelah pihak je kekdg x bagus kan
    mmg x bagus pon sebb x adil
    so as pendengar
    dengar je...n positif je kan =]

    ReplyDelete
  10. hehehe..sabar je laaa kan kalau dapat mak merua yang tak satu kepala..tapi ape2 pun kena hormat dia macam mak sendiri..kan kak??hehe :)

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …