Skip to main content

Berat ideal cuma masih nampak tak menarik..kenapa???

Assalamualaikum...

Selamat petang semua...
seronoknya kalau ada badan yang ramping dan menawan..
mesti nak pakai baju tak payah
berjam2 depan almari..eheheheh

Korang mesti pernah tengok
orang yang badan nya tak gemuk..
timbang pun tak berat..
ngam2 je..kiranya dia punya berat yang ideal la..
tapi bila kita tengok macam tak menarik je..

"hang ni aku tengok badan tak gemuk tak jugak sekeping..
tapi bongkok la.."

"berat kamu dah ok tapi kenapa entah macam tak menarik la.."

"berat dah ok ni,cuma nampak kamu macam tak segar je.."

Ada orang pernah cakap
kat korang gitu??kalau tak de pun
bukan sebab kita cukup sempurna tapi
sebab orang takut kita sentap..ekekekek...

korang tau tak apa puncanya badan korang
tak nampak menarik walaupun dah ada berat ideal tu???

1-berkasut tumit tinggi sepanjang hari..
memang la kerja kita menuntut kita untuk
nampak bergaya setiap masa tapi kalau
di meja kerja baik la direhatkan sekejap kaki kita
dari memakai kasut tumit tinggi.

2-tak pernah menahan lapar
mentang2 badan susah nak gemuk semua benda yang telan..
tak de pantang larang langsung.suka hati je nak makan
24 jam sekalipun.
guna kelebihan yang ada sebaik2nya..hahhaha..
cara ni akan buat korang tak kawal apa yang masuk dalam perut tu.
pola makan jugak tak teratur.

3-kurang bergerak..
nak buat kerja yang ringan2 je..
jalan jauh sikit tak nak..parking keta pun
pilih tempat yang dekat2 dengan pintu masuk..
tangga??musuh utama tu...naik lift lagi senang..
bersenam apa tah lagi...
senaman tu penting sangt2..dah la
kerja duduk saja bersenam pun malas..
kena berubah la lepas ni ok..

4-kerap mengambil kafein
dah jadi tabiat pagi2 nak kopi,nescafe dan
minuman yang berkafein..tengahari pun nak jugak..
oh!!petang jugak..
bahaya tu..boleh minum cuma kurangkan sedikit ya..

5-duduk bersilang kaki...
umpama satu kaki saja bekerja..
yang satu lagi berehat.
mulai hari ini biasakan duduk
dengan merapatkan kedua2 belah kaki..
lebih sopan dan kaki lebih sihat..

6-jarang ketawa.
ketawa tu perlu tapi
bukan berdekah2 sampai pecah satu bangunan..
cukup sekadar untuk melepaskan tekanan kerja
dan hal2 peribadai.

7-posisi tidur yang salah
salah tidur bukan boleh buat badan segar
malah akan menyebabkan badan letih dan sengal2..
tidur ditempat yang selesa dan boleh bergerak.
tidur dengan bantal yang sesuai.

jom cantik kan diri kita...:)


sekian...

Comments

  1. ececece....mish selalu duk bersilang. hehe....ok2. lepas ni try duduk kepit lak. :)

    ReplyDelete
  2. no4 ngan no5 selalu gak buat.. huhu..

    ReplyDelete
  3. alamak kak..sy kaki kafein aka kopi :(

    *sy bukan pengguna carefree mahupun ahli kumpulan carefree :P

    ReplyDelete
  4. Jom jom..
    Nak ikut la tip2 nie :)

    Nak nampak kurus tapi malas senam, camna tu..hehee

    ReplyDelete
  5. baru timbang tadi...dah balik ke berat asal sebelum preggy

    tp still rasa badan cam tak besh...perut monnchet lg..huhuu

    ReplyDelete
  6. alamak dah lama tak timbang ni... td duk try baju nak pakai kat ofis... ada baju nampak lbh tua, ada baju nampak lebih muda... nak bagi nampak kurus skitkan try gaya student la, no5 tu harus dikurangkan... biar la org kata klu tak pakai tak nampak confident nya... rasanya lg selesa sy bekerja, jalan pun cepat naik tangga lg cpt... hehehe

    ReplyDelete
  7. ah bagus tips2 ni..heeeeeeeee.. :D

    ReplyDelete
  8. thx 4 share XD
    nk kena amalkn ni . heeehe

    ReplyDelete
  9. kalau berat x ok dan memang nampak x menarik macam mana?? ada tip x??


    Post Ngeri

    ReplyDelete
  10. Pd KC kalau badan nak nmpk menarik satu jer caranya .. EXERCISE. Baru la lemak duduk di tempat yg betul. Pendapat KC la Diana. Lain org lain pendapat, kan.

    ReplyDelete
  11. kene ikut tips2 nih... tp ada tak tips nak tambah berta badan?..sy ni berat kurang la plak.. xdpt berat ideal pun..hihii

    ReplyDelete
  12. owh..duduk bersilang kaki tu pun slh satu sebab dia ke?

    alamak! cmna nk ubah ni...dh try tp nk jgk silang...:D

    ReplyDelete
  13. aish..kne praktis duduk kepit kepit plak lps ni.. :D

    ReplyDelete
  14. berat mmg dah ideal,tp tubuh byk 'tayar spare'!macamana tu???

    ReplyDelete
  15. metabolisma perempuan makin lama makin rendah..
    ditambah lagi dengan lemak2 lama yg dah tepu dalam bdn, pastu campur lg dgn lemak2 skrg..takde plak eksesais, makan main taram..lepastu baru sibuk badan gemuk..

    moral of the story is london weight management..eh!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …